Bio sam u prilici da vidim, pored kustosa ovog
muzeja, istraživača naše prošlosti i retkih znatiželjnika, krunu
kralja Petra ú s drugim simbolima kraljevskog dostojanstva, u
Istorijskom muzeju Srbije.
Susret s kraljevskim insignijama mog dede propratio sam duhovitim
opaskama s prilično izjednačenom dozom engleskog i balkanskog
humora da bih na taj način prikrio uzbuđenje i jedno neopisivo
loše raspoloženje što te stvari vidim u tek poznim godinama života.
Probajući
pečatni prsten vožda Karađorđa, fingirao sam pokušaje bezuspešnog
skidanja s prsta rečima: "Izgleda da ću morati da ga ponesem!"
Odbio sam da stavim krunu na glavu, uz šaljivi komentar da će
neko od prisutnih fotoreportera da snimi i pošalje sliku mom sinovcu
Aleksandru u London. Kako bih se posle opravdao pred njim da zaista
ne želim presto…
Razgledao sam kraljevske insignije svoga dede bez ikakve želje
da ih "ponesem kući", ali sam se detaljno raspitivao
za način izrade i materijal od kojih su izrađeni. Za mene su kruna
i ostali predmeti kraljevskog dostojanstva bili, ipak, samo vredni
muzejski primerci nesumnjive lepote i primerene raskoši za krunisanje
mog pretka, kralja Petra Prvog Karađorđevića.
Tom prilikom sam saznao i kako je nastala ova kruna kao i sve
ostale kraljevske sitnice, neophodne za svako krunisanje.
Moj deda Petar Prvi Karađorđević vratio se u Beograd 11. juna
1903. godine u 59. godini života, posle 45 godina odsustvovanja
iz Srbije. Dedino krunisanje odloženo je za sledeću godinu da
bi se održalo za vreme proslave stogodišnjice Prvog srpskog ustanka.
Osnovan je Glavni odbor za pripreme oko krunisanja njegovog veličanstva
kralja. Predsednik Odbora bio je arhitekta Mihailo Valtrović,
a sekretar general dr Sava Grujić, predsednik Ministarskog saveta
i zastupnik ministra inostranih dela.
Posao oko izrade nacrta za insignije i ostale predmete neophodne
za krunisanje poveren je Mihailu Valtroviću čije je skice i sam
kralj pored Ministarskog saveta blagovremeno usvojio. U Parizu
je pronađen majstor kome je poveren posao. Radionica braće Faliz
prihvatila je da izradi naručene predmete. Kopče za plašt radili
su Andre i Žan Faliz, kao i umetnički šef radionice Leon Bušon.
Zanimljivo je da oni nisu mogli da dođu na krunisanje ali su
dobili visoka odlikovanja preko našeg poslanika u Parizu. Prilikom
ugovaranja posla, Ministarstvo inostranih dela izričito je tražilo
da cena celokupnog rada ne sme da bude veća od 20.000 franaka
(dinara u zlatu). Konačna suma, isplaćena braći Faliz, iznosila
je 19.000 franaka, jer je sama firma ponudila popust od pet posto.
Sam Valtrović, iako s dosta zakašnjenja za izradu svih nacrta,
dobio je sumu od 10.000 dinara.
Svi predmeti su završeni 29. avgusta 1904. godine. Poslanik iz
Pariza g. Vesnić obavestio je ministra Nikolu Pašića da će ovi
dragoceni predmeti da krenu za Beograd kroz dva dana "istočnim
munjevitim vozom", ali moli da mu se odobri kupovina karte
prve klase radi veće bezbednosti.
Istovremeno, dok se kruna radila u Parizu, u Beču i Beogradu
izrađivali su se ostali predmeti predviđeni za čin krunisanja:
plašt, jastuci za insignije, dva jastuka za sedenje na prestolu,
dva jastuka za klečanje i zavesice za presto i baldahin poručeni
su u Beču kod firme Enest Krikl i Švajger.
Presto i stolicu za sedenje pre krunisanja, dve klupice za klečanje
i baldahin radilo je Stolarsko akcionarsko društvo u Beogradu.
Program krunisanja objavljen je u "Politici" 1. avgusta
1904. u vidu plakata koji je posebno štampan na francuskom jeziku
u 50 primeraka, a sačinjen je prema ceremonijalu krunisanja rumunskog
kralja Karola 1881. godine.
Svetkovine krunisanja trajale su od 7. do 10. septembra 1904.
Prvog dana obavljeno je osvećenje insignija u Sabornoj crkvi u
prisustvu mnogobrojnih zvanica. Pošto je potpisao Krunsku povelju,
kralj je umesto da se odveze u Dvor, prema programu, ogrnut plaštom
projahao tadašnjom Dubrovačkom i Knez-Mihailovom ulicom preko
Terazija do Dvora, gde je primao čestitanje.
Odavno je kruna bila znak pobede i odličje, zato je prihvaćena
i kao znak kraljevskog dostojanstva. Kruna na glavi Bogorodice,
prema ikonografiji zapadnog hrišćanstva, označava da je ona kraljica
neba. Kao oznaka nekog mučenika kruna predstavlja i simbolizuje
njegovu pobedu nad grehom i smrću, ali nikada ne predstavlja njegovo
kraljevsko poreklo. Trnova kruna jedan je od znakova Hristovih
muka i razapinjanja.
Međutim, i do mnogih kraljevskih kruna dolazilo se uz mnogo muka,
često i uz prolivanje krvi. Kada je reč o našoj kruni, ostaje
da vidimo da li ćemo samo da je posmatramo kao muzejski eksponat
ili će nam ona postati inspiracija da vratimo monarhiju.
I. M. Veljkov
U ponedeljak: Istina o ubistvu kralja Aleksandra