Reditelju Kokanu Mladenoviću prebacuju da se "suviše
eksplicitno u teatru bavi politikom", misleći na njegove
predstave "Mir", "Afera nedužne Anabele",
a pogotovo na "Ruženje naroda u dva dela" kojim će u
petak uveče biti zatvorena zvanična selekcija 45. Sterijinog pozorja.
- Politika je nakaradno i agresivno svuda oko nas. Stoga, baviti
se normalnim životom u Srbiji, znači baviti se i politikom. Onog
trenutka kada ovakva politika napusti naše živote, njih će verovatno
ispuniti neke mnogo bitnije i lepše stvari. Naravno, ni tada politička
angažovanost teatra neće otići na margine.
Jer, pozorište počiva na apsolutnim vrednostima i stoga je ono
u samom startu opozicija svakoj, pa i najdemokratskijoj vlasti.
Zato će uvek biti dovoljno tema za sukobe pozorišta i vlasti,
ali se nadam da nikada situacija neće biti tako radikalna, kao
što je to sada. Uostalom, ne mislim da je sve ovo bavljenje političkim
pozorištem - radi se o spasavanju zdravog razuma.
Postoji li granica preko koje reditelj ne sme preći u čitanju
dramskog teksta a da ne naruši piščev integritet.
- Nikada nisam razmišljao o toj granici, već samo o kvalitetu
predstave. Režiju shvatam kao ogromno polje igre, a sve teme koje
sam izabrao postoje zato da, sa meni dragim ansamblima, u određenom
trenutku kažem nešto što mislim da je značajno. U svemu tome dramski
predložak predstavlja tek preduslov. Svakako, što je tekst kvalitetniji,
to su potrebe za intervencijama manje. Ali konačan rezultat je
ipak najvažniji, makar na kraju ostali samo motivi od izabranog
predloška.
Sve je više vrhunskih reditelja koji beže iz Beograda u tzv.
"provincijska pozorišta".
- U beogradskim pozorištima previše je nervoze i površnosti -
negde je izgubljena radost pozorišne igre. Na sreću, postoje teatri,
poput somborskog ili užičkog, koji veoma mudro vode repertoarsku
politiku, a uslovi rada i atmosfera su na izuzetnom nivou.
Za nedostatak repertoarskog koncepta najčešće se optužuju reditelji
jer navodno teatrima nameću projekte kroz koje isteruju svoje
ego - tripove.
- To što reditelji ostvaruju svoje repertoare, dokaz je da oni
više misle o pozorišnoj budućnosti i potrebama publike nego što
je to (uglavnom) slučaj sa upravama pozorišnih kuća. Veoma malo
naših teatara ima osvešćen repertoar. I zato rediteljima ostaje
da premoste tu i takvu nesposobnost i(li) nekompetentnost pozorišnih
uprava. Naravno, uvek postoji opasnost od isterivanja ego-tripova,
ali kod tako subjektivne umetnosti kao što je pozorišna režija,
ravnanje prema vlastitim kriterijumima i sopstvenom viđenju sveta
jednostavno predstavlja neminovnost.
M. Stajić