BEOGRAD - Uvođenje posebne naknade na benzin
je neustavan čin, pošto se fiskalne dažbine mogu uvoditi jedino
zakonima izglasanim u Skupštini Srbije, a ne svojevoljnim odlukama
Vlade.
Ona je svakako svesna neustavnosti sličnih svojih uredbi, kakva
je na primer bila prošlomesečna naknada za pivo (dinar od svake
flaše za obnovu), ali Vladu očito ustavnost previše ne zanima,
kaže za "Glas" dr Boško Mijatović iz Ekonomskog instituta.
Inače, kako je objasnio republički ministar za finansije Borislav
Milačić, naknada za benzin od 1,5 dinara po litru i jednog dinara
za dizel gorivo nije ništa drugo do novi realni izvor za obnovu
zemlje i iz njega će se finansirati popravka puteva po Srbiji
i druga faza obnove.
- Analitičarima je odavno poznat problem raspolaganja fiskalnim
prihodima zvanično namenskog tipa. Vlada Srbije ta sredstva ne
koristi prema proklamovanoj nameni, već njima slobodno raspolaže
po sopstvenoj proceni prioriteta. Recimo, prema računima republičkog
Fonda PIO prihod u penzionersku kasu od naknada na duvan i alkohol
jeste minimalan, što samo znači da Vlada te pare zadržava za nešto
drugo. Vredi podsetiti da su dnevnice solidarnosti bile namenjene
i obnovi fabrika porušenih u bombardovanju, a prema rečima Milutina
Mrkonjića, u obnovi zemlje Direkcija nije iz tog izvora iskoristila
nijedan dinar. Ovakvi prihodi verovatno završavaju u republičkom
budžetu gde im nije mesto, objašnjava dr Mijatović.
Po njegovim rečima, obim obnove je daleko manji nego što bi se
moglo zaključiti na osnovu izjava funkcionera i političara. Tako
su u drugoj polovini prošle godine izvršeni radovi u vrednosti
od oko 100 miliona dolara, a procene ratne štete, nanete zemlji,
kreću se između pet i čak sto milijardi dolara, što znači da je
repariran skroman deo štete koju je za sobom ostavilo bombardovanje.
Uz ove podatke dr Mijatović podseća da je od tih 100 miliona dolara
Direkcija platila tek trećinu vrednosti izvođačima radova, dok
je sve ostalo prebačeno na njihova nejaka pleća.
- Nije teško popraviti dvadesetak metara nekog manjeg mosta i
to pred tv kamerama predstaviti kao uspeh. Šta je, međutim, sa
velikim mostovima preko Save i Dunava i sa velikim fabrikama koje
su stradale. Političari stalno pominju " Zastavu" koja
nešto radi, a ne i ostale uništene kapacitete gde se još raščišćavaju
ruševine. Uostalom pogledajmo kako i danas izgleda beogradska
Ulica kneza Miloša. Zgrade Republičke vlade i MIP-a bile su najmanje
oštećene, a ni posle godinu dana nije završena njihova obnova.
Pri tome dve zgrade Generalštaba i policije nisu ni dirnute...
- podseća dr Mijatović, konstatujući da obnova napreduje sporo.
B. Jager