Univerzitet treba da bude središte stvaralačkog uma svakog društva,
da počiva na načelima učenosti i moralosti. Univerzitet je odgovoran
pred celim društvom i pred njegovom istorijom. On je taj koji
stvara prostor za formiranje kritičke svesti, izlazeći iz aula
fakulteta.
Međutim, to je upravo ono čega vlast pokušava da ga liši - konstatovala
je prof. Marija Bogdanović na tribini "Visoko školstvo u
Srbiji", održanoj u petak u Centru za kulturnu dekontaminaciju.
Ona je rekla da se poslednjih godina, od studentskog protesta
1996/97. godine i od donošenja Zakona o Univerzitetu, iskristalizovao
sukob Univerziteta i režima.
Naglašavajući da se najviša obrazovna institucija ne bori za
preuzimanje vlasti, već za njeno bolje funkcionisanje na načelima
morala i smenjivosti, Bogdanović je konstatovala da je izdvajanjem
Instituta iz okrilja Univerziteta došlo do odvajanja nauke od
nastave.
Za protekle dve godine, sa BU je otišlo oko 180 nastavnika i
saradnika. Neki su otpušteni, neki su otišli svojom voljom jer
nisu mogli da trpe samovolju dekana.
Plate su ponižavajuće - profesori u proseku primaju 2.200, a
asistenti oko 1.600 dinara. Upisivanjem prevelikog broja studenata
snižava se kvalitiet nastave. Ogroman broj ispitnih rokova predstavlja
licemerje vlasti koja se udvara studentima - primeri su kojima
je Marija Bogdanović ilustrovala opštu eroziju morala na fakultetima.
Prof. Fedor Zdanjski konstatovao je da smo svi svedoci potpune
marginalizacije visokog obrazovanja, dugogodišnje naopake upisne
politike i režima studija.
- Najbitnije je da se oslobodimo teze o borbi protiv elitizma
i da je zamenimo borbom upravo za elitizam. Pri tome mislim na
elitu koja to postaje zahvaljujući svojim kvalitetima, a ne porodičnom
poreklu ili finansijama. Omasovljavanje je dalo efekat suprotan
očekivanom.
Studenti sve duže studiraju i imaju sve gore performanse. Moramo
suštinski pristupiti reorganizaciji Univerziteta - ocenio je Zdanjski.
On je predložio da se odbaci sadašnja praksa po kojoj akademci
svoje znanje pokazuju samo na ispitu.
Studije bi, prema njegovom mišljenju, trebalo da budu konceptualan,
individualan svakodnevni rad, ali pod uslovom da svaki student
ima obezbeđeno mesto u učionici, laboratoriji, biblioteci, kao
i materijal za rad.
- Univerzitet je mesto gde se ljudi obrazuju na najvišem stepenu,
a to podrazumeva da se on ne može kruto normirati. Mora da postoji
velika autonomija u onom delu koji se odnosi na nastavni proces
i na izbor profesora, a celokupni ambijent bi trebalo da bude
obeležen velikom slobodom stvaralaštva - rekao je prof. Bora Kuzmanović,
zaključujući da bi Univerzitet zakonom trebalo dovesti u rang
Nacionalnog instituta.
J. Mitić