[an error occurred while processing this directive]  

Ambasador M

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Petak, 28. april 2000.

 
 
[an error occurred while processing this directive]
 

rubrike

politika

društvo

ekonomija

svet

hronika

reportaža

kultura

sport

feljton

intervju

slobodno vreme

 

video galerija

[an error occurred while processing this directive]


Glavni meni:
 -vesti dana
 -arhiva
 -vaša pisma
 -istorijat
 -redakcija
 -kontakt Kako da koristim ovaj sajt? Pošaljite nam pismo... Vesti dana Arhiva Vaša pisma Istorijat našeg lista Redakcija Stupite u kontakt sa nama


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA


27. Apr 2000 17:02 (GMT+01:00)

Svetislav Jovanov, selektor 45. Sterijinog pozorja

Između iluzorne stvarnosti i realnog teatra

Ova pozorišna sezona svojim autentičnim dometima, pa čak i pokušajima, jedna vrsta podviga. Promene - uprkos svemu

Da se naša pozorišta nalaze na "višestrukoj raskrsnici: dezorganizovana i osiromašena, marginalizovana i ponižena, u pojedinim aspektima već s onu stranu kolapsa i katastrofe", znano je svim kulturnim poslenicima. No, ove ocene ipak imaju drugu specifičnu težinu kada predstavljaju jedan od lajtmotiva obrazloženja repertoara 45. Sterijinog pozorja, selektora Svetislava Jovanova.
- Pozorišta su u protekloj sezoni još bila u stanju koje bi se jednostavno moglo nazvati postkataklizmična trauma ili stres. To je bilo samo šlag na torti jer su ona već nekoliko sezona u stanju koje se samo pogoršava. Nije reč samo o materijalnom osiromašenju, nego i o stalnom procesu profesionalne dezorganizacije, snižavanju kriterijuma, nestajanju iole promišljenijih repertoarskih strategija... kao i o opštem gubljenju one granice između promišljenog umetničkog repertoarskog pozorišta, stidljivih začetaka komercijalnog pozorišta i nečega što bi se moglo nazvati ordinarna tezga. Stoga, bez ikakvog komplimentiranja pozorišnim stvaraocima, ali i namere da se pridružim opštoj žalopojci i kukanju, smatram da je ova sezona onim svojim pravim autentičnim dometima, pa čak i pokušajima, jedna vrsta podviga.

Nazire li se u našim pozorištima uravnoteženo repertoarsko promišljanje, ili se i dalje sve prepušta rediteljskoj volji?
- Pozorišta pokazuju, kada je reč o repertoaru, možda začuđujuću želju da se nešto uradi. Na žalost, ona često ne odgovara mogućnostima, često se to radi napamet ili na brzinu.

No, u odnosu na prethodnu sezonu ipak se uočavaju izvesne promene. Pokazalo se ne toliko da je rediteljsko pozorište manje dominiralo repertoarom, koliko da nije tačno kako savremenih domaćih dramskih tekstova nema. U tim tekstovima (nezavisno od uspeha realizacije) primećuje se novi senzibilitet, koji će unekoliko promeniti i pristupe naših trenutno najpoznatijih reditelja.

Što nam je teatarska produkcija tanja, to su sterijanski selektori više na udaru.
- Selekcijom sam pokušao da valorizujem neke uočene nove tendencije. Neki bi to generalno nazvali "povratak realizmu", ali najbolje predstave ovogodišnje produkcije su ipak one koje se kreću negde između dva pola - između čistog realističkog ogledanja stvarnosti i nekakve krajnje alegorijske uopštenosti. Tako se i repertoar ovogodišnjeg pozorja može staviti između te dve krajnosti: na jednoj je "Prokleta avlija" koja je toliko alegorijska po svojoj postavci da baš zato teži da postane krvava realnost, dok je na drugoj "Parče noći", koja upravo zbog snage realističke postavke postaje alegorija. Između njih se nalazi tragedija "Maksim Crnojević" koja nam pokazuje i neke opšte istorijske traume i istine, "Bokeški d-mol" koji tu istorijsku istinu zavija u tobož naivnu ljubavnu priču. Prividna melodrama iz šezdesetih, "Zauvjek tvoj", i nasuprot svojevrsna replika na Kovačevićeve "Maratonce" - "Čuješ li, mama, moj vapaj". U nekoj "crnoj rupi" ove selekcije se nalazi jedna beketovska predstava "Pripitomljavanje" kao omaž tragičnoj ličnosti i delu pisca Janoša Siverija. I na kraju je tu predstava koja je već bila predmet pogrešnih polemika i još nije na pravi način ocenjena, a možda je i najdalje i najbliže onome što mi živimo, "Ruženje naroda u dva dela".

Kao ni većina prethodnih ni ovogodišnja selekcija nije se uklopila u kuloarska predviđanja.
- Imao mnogo složeniji, ali i čistiji zadatak nego prethodne sezone. Naime, morao sam da uvažim nekoliko ključnih činjenica - održavanje visokog nivoa somborskog teatra, zrelo produženo delovanje Kruševačkog pozorišta, solidnu raznovrsnost crnogorskih teatara. Morao sam da primim k znanju i relativnu krizu beogradskih pozorišta uz buđenje nekih alternativnih scena kao što je "Dadov", kao i da uvažim ključnu činjenicu zbivanja u vojvođanskom teatru, a to je neverovatna ekspanzija Ujvideki sinhaza. Morao sam da primetim i to "buđenje novog senzibiliteta", koje me je uverilo da u našem teatru više nema okamenjenih, nedodirljivih vrednosti, i da se ovde ipak, ako ne sve, a ono mnogo šta i uprkos svemu - menja.

M. Stajić
Foto: M. Čubranović


vesti po rubrikama

^intervju

17:02h

Svetislav Jovanov, selektor 45. Sterijinog pozorja: Između iluzorne stvarnosti i realnog teatra

     


     


FastCounter by LinkExchange