|
 |
 |
  |
 |
 |
Žalba
Na mukama zbog knjige
(Otvoreno pismo predsedniku SRJ drugu Slobodanu Miloševiću)
Druže Slobodane Miloševiću,
Mogao bih da napišem roman šta mi se sve dogodilo u poslednjih
godinu i po dana u zemlji čiji ste Vi Predsednik, ali ja poštujem
Vaše vreme, znam da ste prezauzeti.
Zato ću biti kratak, koliko god je to moguće, i nadam se vrlo
jasan. Početkom 1999. godine, na srpsku Novu godinu, lišen sam
slobode i tom prilikom mi je oduzeto jedanaest primeraka knjige
"Srbijo, majko plači", ofset ploče i disketa i bio mi
je određen tridesetodnevni pritvor.
Da li je povod mom hapšenju bila nerealna želja pojedinaca iz
Okružnog suda u Zaječaru ili iz Službe državne bezbednosti da
preko mene napreduju u službi, do dana današnjeg nisam uspeo da
saznam, a nije ni bitno. Bitno je ovo što ću Vam sada napisati.
Od loših zakona, jedino je gora anarhija. Ja lično mislim da
je član 157. loš i da ga treba brisati. Ali, ako je već tu, onda
ga se moramo pridržavati i ja, a i Okružni javni tužilac. Kako
ga se on pridržava u to sam se uverio prošle godine (pritvor,
podizanje optužnice i suđenje koje sam uz pomoć svojih advokata
odložio jer smo tražili da mi se sudi u Crnoj Gori ili na Kosovu).
Ponavljam, bez obzira što je član 157. loš, ja ga se pridržavam
i molim Vas da naredite svojim potčinjenim da ga se i oni pridržavaju.
U protivnom, smatraću da ste za anarhiju, a samo da znate da ona
nikome nije donela dobro, pa neće ni Vama.
Kao drugo, u "truloj" Kraljevini Jugoslaviji, običan
seljak je dobio parnicu protiv Kralja, ne vidim ni jedan jedini
razlog da Vi ne dobijete parnicu protiv mene. Ako je mogao seljak
protiv Kralja, može i Predsednik protiv seljaka, tj. mene.
Ja, jeste da imam odlične advokate i ima me po malo u medijima,
ali nemate razloga za strah. Da biste pokrenuli parnicu, treba
prvo da pročitate knjigu. Ja doduše, mogu da Vam iskopiram jednu,
ali nisam baš pri parama, a i što da kopiram kada postoje originali
u bunkeru. Vi samo lepo naredite da oslobode barem jednu knjigu,
ja ću Vam je onda pokloniti, s posvetom, normalno.
Vi je onda, moliću Vas lepo, pročitajte, pa ako se prepoznate
onda Vaši advokati neka presaviju tabak i tuže me. A ako se ne
prepoznate, onda Okružni javni tužilac iz Zaječara, drug Dušan
Đurić će biti na velikim mukama jer će morati javnosti da dokazuje
zašto je ličnosti u Vođe prepoznao baš Vas.
Vama je sve ovo možda pomalo i komično, međutim, članovi moje
porodice i ja preživljavamo pravi pakao i svaki dan do 26. aprila
kada mi je zakazano suđenje u Okružnom sudu u Zaječaru, za nas
će biti dug kao godina. S toga molim Vas da im naredite da oslobode
bar jednu knjigu. Ostalo (posveta i slanje knjige na Vašu adresu)
je moja briga.
I za kraj, još jedno pitanje za Vas: kako biste se osećali da
sutradan ja dođem na vlast i Vama i Vašoj supruzi oduzimam knjige
i šaljem Vas u zatvor zbog njih? Ja to nikada ne bih uradio, jer
"Na početku beše reč". To piše u Svetom pismu, a ja
se jedino Gospoda Boga bojim.
Knjiga "Srbijo, majko plači" katalogizirana je u Narodnoj
biblioteci Srbije pod brojem ID-54719500, valjda je to dokaz da
se radi o književnom delu, a možda i nije, a možda je sve ovo
što nam se dešava samo ružan san, koji na žalost, traje poprilično.
Boban Milešević Bapsi,
Knjaževac
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Reagovanje
Patrijarhalno nije prevaziđeno
Potpuno podržavam g. Dragana Antonijevića u njegovim ispravnim
i najnormalnijim stavovima vezanim za žene i jednu zdravu i normalnu
porodicu. Naime, vaspitavan sam kao i moja žena u jednoj zdravoj
i normalnoj porodici u kome se znao neki red, a da uz to nismo
ni primitivni ni zastareli, kao što kaže u pismu "Glasa"
od 15.04.2000. godine.
Da ne bude zabune, vrlo poštujem žene kao i svoju, ali trend
ovih novih "razmaženih" žena nikako ne mogu da prihvatim.
To uostalom ne prihvata ni jedan muškarac i žena koja misli za
svoju porodicu. Da proste "razmažene" žene, ali kapu
dole svaka čast onim - hvala Bogu, čestitim i normalnim ženama
koje su porodične i koje uistinu veliki teret na svoja pleća same
iznose ili u dogovoru sa svojom porodicom u ovako zlom vremenu
i velikoj nemaštini.
Znam da ćete pomisliti da sam i meni slični socijalista ili možda
radikal. Ali, moram Vas razuveriti da sam veliki protivnik ovog
režima i da ja, kao i moja porodica, živimo za dan kada će predsednik
i njegova oligarhija otići. A to će se desiti ove godine sigurno!
Vrlo se varate Vi gđo Radonjić i Vama slične (Vi bar imate jedno
prezime, a ne dva), ako mislite da će promenom ovog nenarodnog
režima neke tzv. "žene u crnom" ili neke "feministkinje"
i njima slične imati uticaja na promenu srpskog načina i shvatanja
porodite.
Jer, treba da znate da patrijarhalan ne znači zatucan i primitivan,
nego odan svojoj porodici, deci onome što je najvrednije u životu.
I zato nemojte se bespotrebno truditi i trošiti vreme jer Srbija,
hteli vi to ili ne, nikada neće biti po tome, na primer, Finska,
Švedska...
Radovan Vasiljević,
Kruševac
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Svedočenje
Patriotizam na delu
Zapitajmo jednom pred narodom,
kakvi li su naši rodoljubi,
što se tolko u prsa busaju?
Kolko i njih život položiše,
na braniku svoje otadžbine?
Kolko li ih beše na ratištu,
(ne u štabu radi propagande)
već u rovu i s puškom u ruci?
Kolko i njih svoju decu slaše,
na ratišta širom domovine?
Kolko i njih deo svog bogatstva,
(vrlo često nečasno stečenog)
dade za spas prognanog naroda,
za mladiće onesposobljene,
za dečicu i ratnu siročad?
Ko ustupi kuće i stanove,
nesrećnima bez krova nad glavom?
Kolko i njih usvoji siročad,
da ih barem na pravi put izvedu?
Ko je od njih na Kosmetu bio
i proveo poduže vremena,
da obiđe groblje mučenika
i hramove svete porušene,
da podrži narod ojađeni!?
Jer lako je patriota biti
i deliti neke karanfile,
na sednici JUL-a, Es-Pe-Esa,
a još lakše na Te-Ve ekranu,
busati se u junačke grudi.
Upitajte one patriote,
što im deca po Evropi žive
a ima ih i u Americi,
u zemljama mrskog agresora,
što ih oni baš tamo poslaše?
Upitajte dične rodoljube,
koliko je njihovo bogatstvo
i kako im savest reaguje,
kad gledaju oko sebe bedu?
Baš bi bilo dobro zavirati
u njihove sigurne sefove,
(napunjene skupim draguljima),
il još bolje konta podebela!
Koji novac oni "preferišu":
da l dinare, marke il dolare?
Ako jesu pravi rodoljubi,
valjda mrze i strašno preziru
te smrdljive marke i dolare,
a u svoje patriotske banke
samo dinar na štednju ulažu!
Da l je neko bio u prilici
da zaviri u njihove dvore,
da se divi čudnome bogatstvu,
u slikama, stilskom nameštaju,
sve u duhu evropskog manira
i prezrenog potrošačkog društva,
iako je sve čisti snobizam!
Kakav to je srpski patriota,
koji baca drvlja i kamenje
na sve što sa Zapada dolazi,
al sva dobra njihova prisvaja
i u njima debelo uživa?
Narodni pesnik
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Razmišljanje
Ko sve Srbe može da vodi u Evropu?
U svom klasičnom delu "Balkansko poluostrvo i južnoslovenske
zemlje" Jovan Cvijić razvrstao je Južne Slovene u četiri
psihička tipa: dinarski, panonski, centralni i istočnobalkanski.
U okvirima ovih tipova on je utvrdio i njihove modalitete: varijetete
i grupe.
Iz Cvijićevih istraživanja jasno proizilazi da se granice zona
psihičkih tipova ne podudaraju sa granicama južnoslovenskih nacija
i država. Tako, na primer, celokupno južnoslovensko stanovništvo
Bosne i Hercegovine i Crne Gore pripada dinarskom, a Makedonije
centralnom tipu.
Najsloženija je situacija Srbije čije južnoslovensko stanovništvo
ima pripadnike tri tipa: centralnog, dinarskog i panonskog. U
okviru Srbije, najkarakterističnije je područje Šumadije, gde
je došlo do simbioze populacije različitog porekla, pa i do stvaranja
novih psihičkih osobina.
O tome je Cvijić podrobno pisao u svom članku "Psihičke
osobine Šumadinca" iz 1914. godine. Mada je od pojave Cvijićevih
dela proteklo više decenija, ona predstavljaju jedan od ključeva
za razumevanje događanja i ličnosti na političkoj sceni Srbije,
juče i danas.
S naučne i praktične tačke gledišta veoma je značajno utvrditi
stepen afiniteta i sposobnosti pojedinih psihičkih tipova za uspešno
vođenje političkih i državnih poslova. Izraziti predstavnici centralnog
tipa u našoj politici bili su, na primer, Nikola Pašić (starinom
iz Rogačeva kod Tetova) i Milan Stojadinović (Kruševljanin).
Panonski tip reprezentuju, na primer, hrvatski političari Josip
Broz i Franjo Tuđman. Mnogo manje državničkih sposobnosti od poslednje
dvojice, pokazao je Dinarac Ante Pavelić, poglavnik NDH. Generalno
uzev, volja dinaraca za političkom moći nije u pravoj srazmeri
sa njihovim političkim i državničkim sposobnostima.
S tim u vezi, nastavimo jedno karakteristično mišljenje dr Dimitrija
Kalezića, koji je rekao: "... taj tip čoveka nema smisla
za politiku, posebno primenjenu, ni za pregovore dalekoga i nejasnoga
ishoda..." ("Etika Gorskog vijenca", str. 21.)
Rečeno potkrepljuje ocena o knezu, potonjem kralju Nikoli Petroviću,
koju je dao političar i diplomata Jovan Jovanović Pižon: "Okretan
diplomata, knez Nikola nije bio vešt državnik" ("Stvaranje
zajedničke države SHS", knjiga prva, str. 211).
Međutim, istorija pokazuje da je dinarski čovek imao veće sposobnosti
na bojnom, nego na političkom i državničkom polju. U vreme nepostojanja
narodnih država, dinarci su davali mnoge vojnike i vojskovođe
Turskoj, Veneciji, Austriji, pa i Rusiji. Na Habsburškom dvoru
uvek je bio jedan general iz Like.
U vojsci Srbije vojvoda Živojin Mišić bio je starinom i Pipera,
a vojvoda Petar Bojović iz Vasojevića. Tokom Drugog svetskog rata
i Tito i Draža bili su najviše okruženi dinarcima. Dakle, dinarci
su vekovima davali čuvene gerilce i vojnike, a manje političare
demokratske orijentacije.
Najzad, može se postaviti pitanje zašto dinarci danas igraju
veliku, čak i odlučujuću ulogu u politici Srbije. Jedan od najznačajnijih
razloga za to jeste što su oni bili najzaslužniji za pobedu Tita
i titoizma, kao i za njihovo održavanje na vlasti. Ovu činjenicu
veoma dobro ilustruje mišljenje Antonija Isakovića izneto u njegovom
intervjuu NIN-u u broju od 8. maja 1992. godine.
Iako tada političar režimske orijentacije, otvoreno je priznao
da je titoizam favorizovao dinarce i za to je dao objašnjenje
da "titoizmu nije odgovarao panonsko-moravski čovek, jer
je miran, stabilan, strpljiv, voli da radi i može da nas vodi
u Evropu".
Aleksandar Bojović,
Beograd
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Ko sve Srbe može da vodi u Evropu?Nedoumica
Gde mi u stvari živimo?
Priznajem: poprilično sam zbunjen. I u tome, verovatno, nisam
sam. Moram neke svoje misli da poverim ovoj rubrici, toj "javnoj
ispovedaonici" nas, običnih, ljudi koji, kao guske u magli,
lutamo, tražeći izlaz, pri čemu - zbog nedovoljne obaveštenosti
- često idemo u pogrešnom pravcu.
(Odmah da kažem: volim ove novine, koje, u teškim i zamršenim
uslovima, nastoje da nam ukažu na pravi put, ali na neke svoje
dileme ne nalazim uvek odgovarajuće odgovore, ni u redakcijskim
objašnjenjima, ni u razgovorima novinara s nekim umnim ljudima,
niti na ovoj stranici, koju je uredništvo prepustilo čitaocima).
Jedna od tih dilema jeste: da li smo mi još uvek u federalnoj
državi Jugoslaviji, ili smo "na mala vrata" prihvatili
činjenicu da, zapravo, živimo u Republici Srbiji? Sa međunarodnog
aspekta, naravno, to nema značaja, jer svet ni do danas nije priznao
SRJ, još manje prihvata samostalni državni status Srbije, ali
za nas, građane ove zemlje, to je važno pitanje.
U ustavno-pravnim zasnovanim državama, naime, postoji samo jedno
državljanstvo: niko ne može da kaže ja sam Merilendac, Velšanin,
Bavarac ili Katalonac, nego Amerikanac, Britanac, Nemac, odnosno
Španac, jer im se država tako zove, i funkcioniše kao državna
celina. Da li je, dakle, biti Srbin - vid državljanstva? Ili smo,
kao državljani, Jugosloveni? Ako jesmo, zašto nismo?
Druga moja nedoumica odnosi se na učestalo pozivanje "vraćanju
našim tradicijama" i religiji, što - naročito na ovoj stranici
- već prerasta u vrstu propagandnog agitovanja. O kakvim je tradicijama
reč? Zar u vremenu neviđenog tehničkog i tehnološkog razvitka
treba da se vratimo načinu ruralnog života od pre dvesta godina?
Ako je u pitanju poštenje, poštovanje starijih, izbegavanje nečasnih
dela, tolerantna komunikacija među ljudima i njihova srdačnija
povezanost, to možemo da ostvarimo i u savremenim uslovima - uz
dobru volju. Prošlost se tako zove zato što je ona to, a pomenute
vrline se ne stiču automatski (retrogradnim) vraćanjem u davno
minula vremena.
Izlaz valja potražiti u aktuelnoj stvarnosti, temeljnim menjanjem
te stvarnosti. Za to što su te vrline iščezle, nije krivo vreme
u kome živimo, nego mi sami. Mi smo ti koji sve gledamo kroz novac
i olaki ćar, mi smo ti koji smo davali, i još uvek dajemo, podršku
nekim nečasnim ljudima koji su uništili našu "tradiciju".
Sa svim tim je i moja treća nedoumica u vezi: gro napisa na ovoj
strani pledira za vraćanje Bogu i Crkvi. Nikome ne poričem pravo
da bude religiozan, ali se danas biblijska čuda više ne dešavaju;
mi, ljudi, treba da učinimo presudni korak, umesto što očekujemo
da naše nevolje razreši Gospod ili SPC.
Ko hoće da bude vernik neka bude - svako ima pravo na sopstveni
izbor - ali citati iz novozavetskih tekstova i molitve neće izmeniti
našu zlehudu sudbinu, već samo aktivna borba za našu budućnost,
i budućnost naše dece. Bog će nam pomoći, ako i mi pomognemo sebi.
Stevan Babić,
Novi Sad
|
 |
  |
|
 |