U savremenim okvirima domaće likovne scene Zorana
Todovića, uglavnom, svrstavaju među "predstavnike nove slike"
odnosno "ekspresioniste novog tipa" ili slikara "modernih
mitoloških predstava". Prepoznatljivi linearni crtež izveden
najčešće u linorezu, linogravuri ili suvoj igli, asocira na jednostavnu
čistoću dečjeg crteža, ali i na motive i znakove naroda koji su
duboko vezani za mitove i predanja.
Kako
objašnjavate svoju poetiku?
- U jednom jedinom autobiografskom tekstu potrudio sam se
da svesno pretražim naslage koje su me navele na izraz koji sam
već imao. Kao student bio sam opterećen klasičnim kanonima, a
Maljevič kojeg sam čitao, govorio je o kraju umetnosti. Figuracija
nije bila dovoljno moja i ja sam jednog dana počeo da crtam sto
i predmete na stolu, bez ambicije da to bude prepoznatljivo u
figurativnom smislu. Posle je sto postao papir, a sve sa stola
sam prevodio u kodove. I tu je u stvari bio početak priče. Krenuo
sam u crtanje nesvesno zapamćenog. Bez predumišljaja.
Imajući u vidu predviđanje kraja umetnosti, šta je to što
se kao novo još može reći?
- Mnogi govore da je slika prevaziđena, a ljudi i dalje slikaju.
Mnogi slikaju nešto što se ne može nazvati slikom. Ali, za sve
ima mesta. Performansi i instalacije su postojale još u Da Vinčijevim
tekstovima. Važno je da je nešto dobro, da ima smisla i nije glupo.
Dobili ste veliki broj nagrada. Predajete grafiku sa tehnologijom
na novosadskoj Akademiji. Da li je status i tretman grafike u
našoj sredini adekvatan njenim umetničkim kvalitetima?
- Ne, jer je i u svetu grafika tretirana kao nešto što je
u funkciji popularizacije umetnosti, slikarstva. Gledao sam američke
umetnike koji rade u ogromnom studiju sa asistentima. Mi ovde
imamo poziciju umetnika - usamljenika posvećenog profesiji poput
monaha i dioritmika. Svako sebi mora da nađe mesto, niko vam ga
neće dati.
Zašto Međunarodni bijenale grafike, koji je brzo stekao ugled
i brojne poštovaoce, ove godine, verovatno, neće biti održan?
- To je dobro krenulo, ali mislim da je odraz nekih opštih
momenata, mislim na karaktere nas ljudi. Spremni smo da povučemo,
ali da bi nešto trajalo, potrebno je malo više do toga. S druge
strane, mislim da ovde nikad nije shvaćeno kakav je značaj kulture
u opštem smislu. Mi još patimo od amaterizma.
Dešava se da štošta sa predznakom amaterskog deluje profesionalno,
i obratno. Imamo gomilu kolonija za koje je sad vreme da se zapitamo
šta hoćemo od njih. Ali, sve to govoriti u kontekstu opšteg stanja
pomalo je lamentiranje nad onim "šta bi bilo da je bilo".
Kuda ide današnja grafika?
- Danas se grafika prepliće sa kompjuterom, fotografijom.
To su istraživanja i videćemo da li će u tome nešto valjati. Često
u inostranstvu budemo zapljusnuti tehničkim inovacijama i ne vidimo
autorski kvalitet. Mogao bih ceo život da radim crno-belu linogravuru,
ali ima uvek i novog što bih želeo da uradim. Mislim da ne treba
lako napuštati put na koji se izađe, ako čovek misli da je na
pravom putu i ako nije sve rekao. A ja mislim da nisam sve rekao.
G. Jovanović
Foto: P. Milosavljević