Računica nagoni na razmišljanje: za najjeftiniji
"jugo tempo 1.1" prosečni Srbijanac mora da izdvoji
više od 110 mesečnih plata! Prkoseći surovoj matematici sa svih
strana put Beogradskog sajma nagrnule su, međutim, već od prvog
dana 39. međunarodnog salona automobila desetine hiljada ljudi...
Ogromna
većina njih, istina, samo razgleda i prikuplja besplatne šarene
kataloge, ali ima i kupaca spremnih da izbroje i po nekoliko stotina
hiljada nemačkih maraka.
Tako su već prvog dana rezervisana dva primerka u svetskim razmerama
premijernog "pežoa 607", a i za najskuplji automobil
ovogodišnjeg salona "mercedes CL 600", čija je cena
oko 230 hiljada maraka, javio se jedan sasvim ozbiljan kupac.
Nekima se, eto, baš može.
- Je l' i ova plavuša ulazi u cenu? - pokušava jedan nabildovani
da ispadne duhovit. Ozbiljno se, kaže, nameračio na crveni "krajslerov"
džip. Upalila mu jedna "strava kombinacija", pa rešio
da svoj tri godine stari "audi" zameni novim džipom.
Ne da se zbuniti sumom od čak 78.500 maraka osnovne cene.
Treba, savetuje, iskoristiti besmisleno nizak zvanični kurs marke,
pa jeftino proći na carini i kod poreznika. Sad ga more slatke
muke: da l' pazariti "krajsler" ili "micubiši"...
Štand kragujevačke "Zastave" ove godine je neuobičajeno
dobro posećen. Razlog: redizajnirani modeli "juga" (102
i 103 FL) koji su sada samo predstavljeni posetiocima, a u serijsku
proizvodnju ući će, kako nam rekoše, tek za deset meseci. Pažnju
pobuđuje i "jugo ćao", nešto bolje i luksuznije opremljena
verzija "korala" koja se može pazariti za oko 8,5 hiljada
maraka.
- Ali, pobogu, kako ste rešili ovaj spojler zadnjeg branika?!
Pa, ovde će voda da se zadržava, ima da korodira posle već mesec
dana - raspituje se profesionalno deformisani brkati automehaničar.
- Okle' ja da to znam, pa nijesam ti ja konstruktor! - odgovara
zgodna hostesa izraženog poprsja i primorskog akcenta.
"Jugo" je ovoga puta izložio i prototip model automobila
na električni pogon. "Elektra", kažu, može da razvije
brzinu od 80 kilometara na čas, a sa jednim punjenjem ima autonomiju
od oko 60 kilometara.
- Ne, nije na prodaju, to je samo koncept model - strpljivo na
mnogobrojna pitanja odgovara nasmešeni tip široko uvezane kravate.
Najveća gužva, po običaju, na štandu "Mercedesa". Atraktivne
devojke sapete nemaštovitim crnim kostimima prosto ne mogu da
postignu da podele dovoljno cenovnika i prospekata.
- Znaš li ti, sine, kako se dele kola? - pita prosedi gospodin
u skupom markiranom odelu svoga naslednika i ne čekajući odgovor
poentira: Na "mercedese" i one druge!
Pedesetak radoznalaca okružilo Mercedesov ekskluzivni džip ML
320 "težak" stotinjak hiljadarki. Kroz zatamnjena stakla
zure u kožom i plemenitim drvetom obložen kokpit. Pokušavaju da
bar kroz prozor ukradu delić nemačke čarolije.
Vrata "mercedesa" su, kao i na većini drugih izloženih
modela na Salonu zaključana. Trgovci će vam, čast izuzecima, otključati
tek ako procene da ste ozbiljan kupac! Neoprostivo ponižavajući
odnos prema publici kakav se ne bi mogao ni zamisliti u jednoj,
na primer, Ženevi.
Štand "Pežoa" ukrasio "strašan lav".
Na kružnoj pokretnoj platformi vrti se "607", ekskluzivitet
i u svetskim razmerama. Oba raspoloživa primerka, rekosmo, već
prvog dana su kaparisana. Ponajviše sveta opkolilo model "206
rolan garos" sa potpuno providnim krovom izređenim od specijalnog
materijala.
- Zamisli, brate, kakav je to filing, brateee... - uzdiše golobradi
momčić.
Sve blagodeti tranzicije moguće je videti na štandu češke "Škode".
Do početka devedesetih svi smo se šalili na račun ružnih, ali
pouzdanih "čeških šporeta". Bilo nekad. Česi su sada
ponosno izložili najnoviju "fabiju", "oktaviju"
presvučenu drvetom i kožom, a u ćošku štanda pomalo zaboravljena
leži "felicija".
Miladin Kostović iz Novog Sada došao je u Beograd sa ne tako
debelom deviznom "butkom" u džepu pantalona. Nameračio
se na metalize "škodu feliciju kombi". Rmbao je, kaže,
po građevini celoga života i red je da i on jednom kupi novi auto.
Smeška se milujući svoju buduću drumsku krstaricu...
Ujedinjeni dileri "Opela" potrudili su se da i ove
godine poklonike obraduju novitetima: tu je "zafira",
nova "frontera", redizajnirana "korsa". Lepe
promoterke imaju posla preko glave.
Limun žuta "nova buba" nemačkog "Folksvagena"
našla je kupca već u prvim satima sajamske priredbe. Cena, prava
sitnica: 29 hiljada maraka plus transportni troškovi, carina i
porez... Tradicionalno na našim prostorima najpopularniji "golf"
izložen je u nekoliko verzija i kako saznajemo potencijalni kupci
se na njih uveliko lepe.
Među uglancanim "vagenima" šeta i fudbalska legenda
Dule Savić sa sinom Urošem. Nije došao da pazari, samo bi, kaže,
da "napari" oči. Nikako mu, priča, nije jasno ko to
ima srca da ovakve lepotane istera na srpske rupama isprekrivane
puteve...
Bavarski "BMV" nastupio je zajedno sa engleskim "Roverom".
Najviše pogleda i setnih uzdaha izmamio je ekskluzivni džip "H
5" čija serijska proizvodnja u američkoj fabrici "BMV"-a
počinje ovih dana. Cena će, procenjuju, biti nešto veća od 100
hiljada maraka.
"Citroen" je sa premijerno prikazanim "pikasom"
pobrao nepodeljene simpatije ljubitelja francuske prefinjenosti.
Potencijalnih kupaca nije nedostajalo. Kao i na susednom "Fijatovom"
štandu na kojem se šepuri novi "punto" već zvanično
proglašen za "auto 2000".
"Bićeš moj!", šaptao je tridesetogodišnji Bojan pogledom
fiksirajući malenog snagatora iz Torina.
O prolaznosti automobilske slave svedočio je u ćošku štanda pomalo
zaboravljeni "alfa romeo 156" koji je pre samo dve godine
bio glavna sajamska senzacija. Danas se malo ko i raspituje za
njega.
Osim primamljive cene ruska "lada" u konkurenciji zapadnih
i japanskih lepotana nije imala šta da ponudi. Njeni novi modeli
lepi na oko i dalje su tesni, tvrdi, i aljkavo dovršeni...
Velika je ponuda i motorcikala. Italijanska "Vespa"
došla je sa nekoliko desetina primeraka, a "Jamaha"
premijerno predstavlja prelepe mopede izrađene u kineskoj fabrici...
Poklonike zdravog života potrudio se da obraduje zastupnik "Pežoa"
izlažući najnovije modele francuskih bicikala. Najjeftiniji košta
500 nemačkih maraka iliti skoro sedam prosečnih plata sa početka
teksta.
D. J. VUČIĆEVIĆ
FOTO: M. METLAŠ