GLAS JAVNOSTI - Logo  Prvi broj izašao 15. jula 1874. u Kragujevcu
 Beograd Godina II Obnovljeno izdanje
 Utorak 23. mart 1999.
 Broj 278
Izdaje NIP „GLAS“ a.d.
„GLAS JAVNOSTI“ d.d.
Vlajkovićeva br. 8, Beograd, Jugoslavija
FELJTON

Glavne vesti Ostale vesti Feljton Arhiva Pretplata Istorijat Redakcija Kontakt Navigation Bar
SINA
Glas nedelje
Srpsko nasledje
Na svakih deset hiljada bespravno podignutih građevinskih objekata, Novi Sad ima po jedan nelegalizovan kulturni spomenik

Gradski pauk-bauk za skulpture

Imre Kasaš novosadski kafedžija poznat po tome što je ispred svoje picerije postavio dve skulpture vajara Lasla Silađija. Sad je problem što gradske vlasti hoće da sruše „Veliki par"

Vlasnik novosadske picerije „Bulevar" Imre Kasaš, poznatiji po nadimku Taja, kuriozitetan je ugostitelj u domaćim kafanskim prilikama. Umesto gipsanih lavića, egzibicionističke nadstrešnice nad terasom, ili ogradice od štukature, ispred svog lokala na Bulevaru oslobođenja on je postavio čak dve skulpture, nesporne umetničke vrednosti. Celina koju čine dve figure nazvana je „Veliki par" i isklesana je iz mermera rukama poznatog akademskog vajara Lasla Silađija.

- Vajara Lasla Silađija poznajem odavno i iz tog našeg prijateljstva nikla je ideja da postavimo skulpture - objašnjava Imre Kasaš razloge za nameštanje skulptura ispred restorana.

- Nismo hteli da uradimo ništa tendenciozno, samo da ulepšamo prostor. Otkad je Silađi napravio i postavio „Veliki par", ljudi ovde dolaze, fotografišu se. Prema skulpturama se orijentišu, neki to čak zovu i „kod dva kamena", ali to nama ne smeta. Glavno da su ljudi u tome prepoznali neku korist za sebe, a mi mislimo da je to jedan umetnički, humani doprinos gradu, da bude lepši.

 

Sporno „Materinstvo"

Srđan Filipović ukazuje na to da „Veliki par" nije jedina nelegalna, „divlje podignuta" skulptura u Novom Sadu. Preostale dve, između ostalog, vezuju se i za imena dvoje političara. Komisija za javne spomenike i zaštitu kulturnih dobara takođe je zaključila da su mimo propisa postavljene i skulptura „Materinstvo" u porodilištu „Betanija", koja je na tom mestu obelodanjena uz pokroviteljstvo Mirjane Marković, prvakinje JUL i skulptura „Mir", pored SPENS-a, koju je otkrio Nenad Čanak, lider LSV.

- Ne znam da li će se to legalizovati - kaže Srđan Filipović. - Komisija je donela zaključak da se takve stvari automatski uklanjaju, ali da li će to biti učinjeno možda je najbolje da odluči Skupština grada.

 

Vajar Silađi zastupa ideju da u gradu treba da bude što više skulptura, ne samo njegovih. „Veliki par" nisu prvi kipovi koje je postavio u Novom Sadu. Sportsko-poslovni centar „Vojvodina" ukrasio je sa tri figure iz ciklusa koji je nazvao „Praoblik", još jedna nazvana „Ptica" krasi benzinsku pumpu „Impuls", sledeću je postavio na prostoru ispred gradilišta novog pravoslavnog hrama u naselju Bistrica, ukrasio je i Dom za decu i omladinu u Veterniku, a po najnovijem klešeu figuru za vodoskok u Futogu.

- Važno je primetiti da nismo postavili skulpturu Paje Patka, ili žapca, koji je simbol picerije „Bulevar" - akcentira vajar Silađi.

Odgovor na pitanje čemu Paja Patak i žabac, kao zaštitni znak jednog restorana, u govoru o umetnosti proističe iz dodatnog kurioziteta. Jedinstvenost Imreta Kasaša Taje u domaćim restoraterskim prilikama još je veća otkad je obelodanjeno da je on ne samo jedini ugostitelj koji je ispred picerije postavio dva spomenika, nego je jedini takav kafedžija kome gradske vlasti hoće da sruše spomenike.

U najnovijem zaključku Komisije za javne spomenike i zaštitu kulturnih dobara Skupštine grada Novog Sada zapisana su dva numerisana stava:

1) Komisija (...) nije saglasna da se skulptura „Parovi" autora Lasla Silađija postavi ispred picerije 'Bulevar', na Bulevaru oslobođenja 56, u Novom Sadu.

2) Komisija konstatuje da prilikom postavljanja skulpture 'Parovi' nije zatražena prethodna saglasnost ove komisije, kao i da je lokacija na kojoj je ova skulptura postavljena, neadekvatna".

- Da sam znao da treba saglasnost, tražio bih pre postavljanja skulptura - kaže Imre Kasaš. - Donedavno su ljudi hvalili to što smo Silađi i ja uradili, a sada su se svi jako uzrujali. Nikome ne smetaju gipsani lavići i kojekakav kič u gradu, a sada je dozvola važnija od skulptura. Važno je i to što nismo postavili skulpture na neko dominantno mesto u gradu, recimo na jedan od trgova, nego na mesto koje je ipak u diskreciji, skrajnuto od važnih prostora u gradu.

Svejedno, po odluci nadležnih, postoji nalog da se spomenici uklone i samo izvestan obzir prema umetnosti do sada sprečava buldožer da dođe da navali na mermerne kipove.

- Kao pristojan čovek ne mogu da se suprotstavljam propisima - objašnjava Laslo Silađi. - Shvatio sam da je zaključak donet na osnovu zakona, kao takav je logičan, ali u pitanju su skulpture, a ne pogrešno parkiran automobil. Gde će „parkirati" kipove i šta to znači, o tome mi je teško da razmišljam. Zato Imre Kasaš i ja molimo da se postigne kompromis.

Srđan Filipović, predsednik Komisije koja je donela zaključak protiv skulptura, u razgovoru sa novinarom „Glasa", ne krije da je taj predmet za njega prava kisela jabuka. Razume da je problem delikatan i spreman je da ponovo otvori raspravu na Komisiji kojom predsedava, bavi se mišlju da Skupštini grada preporuči da ona reši problem. O slučaju „Velikog para" kaže:

- Poštujem želju da ljudi oplemene prostor i zato sam molio Komunalnu inspekciju da odloži postupak uklanjanja spomenika. Članovi Komisije su oprezno postupali. Najpre smo tražili mišljenje Opštinskog zavoda za zaštitu spomenika, Udruženja likovnih umetnika Vojvodine i Zavoda za urbanizam i zaključak o uklanjanju bespravno podignutih skulptura smo doneli tek posle njihovog negativnog mišljenja o lokaciji.

Pomenute tri institucije su sudile neobično strogo. Prema rečima Filipovića njihova je argumentacija sledeća: „Veliki par", visine 2 metra, postavljen je na skučenu zelenu površinu i na tom mestu je previše sadržaja jer su kipovi pored puta, parkinga i bašte picerije. Dušebrižnicima je zasmetalo i što je pored biciklističke staze, koja je na tom putu inače prava, bez zavijutka, pa se sve to može shvatiti i kao velika briga za bicikliste.

Protivnici skulptura su naveli i jedan perceptivni razlog, rekavši da je u pitanju plastična umetnost, koja bi trebalo da se posmatra sa svih strana.

Na podsećanje da je u Novom Sadu podignuto tridesetak hiljada bespravnih građevinskih objekata, koje ne samo da niko ne ruši, nego njihovi vlasnici čekaju legalizaciju, a sada ceh treba da plate dve skulpture akademskog vajara, Srđan Filipović priznaje:

- Te dve stvari je teško porediti i ne treba da zaboravite da mi imamo dobre namere, da smo spremni da ponovo raspravljamo o „Velikom paru", čak da to prepustimo Skupštini grada.

LJ.N.


Pretraživanje GLASA JAVNOSTI!

powered by FreeFind


[ Glavne vesti | Ostale vesti | Feljton | Arhiva | Istorijat | Redakcija | Pretplata | Kontakt ]
http://www.glas-javnosti.co.yu
webmaster@glas-javnosti.co.yu

   

Copyright © 1998 NIP „GLAS“
All Rights Reserved.


FastCounter by LinkExchange