GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e

Subota, 23. 6. 2007.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

   vesti dana

   arhiva

   vaša pisma

   istorijat

   redakcija

   kontakt

   pomoć

   pišite nam

 


Diverzije i sabotaže Vojske Kraljevine Jugoslavije na Železnici u Drugom svetskom ratu (4)

Kidanje nemačkih komunikacionih linija u Srbiji

Tako je po izričitom traženju britanske vlade, predsednik jugoslovenske vlade Jovanović poslao Mihailoviću naređenje, 6. novembra 1942: "Englezi insistiraju da tražim od Vas da udvostručite napore i raskinete sve nemačke komunikacione linije i stvorite najviše mogućnosti za dezorganizaciju i nered među okupatorskim snagama u našoj zemlji..."

Na koje sve načine je realizovana ta operacija? Avgusta 1942, general Mihailović naređivao je majoru Radoslavu Đuriću, komandantu Južne Srbije, i Milenku Reljiću, komandantu u niškom kraju: "Šaljite trojke (osnova za gerilske jedinice: komandir, zamenik i održač veze) da na bugarskoj teritoriji, a u blizini sela koja nisu srpska, skidaju šrafove sa šina na krivinama i izazivaju iskliznuće vozova pod firmom komunista..."

Kako su Nemci preduzimali odmazde samo prema Srbima, diverzije su usmeravane na teritorije nastanjene Bugarima, Albancima, Hrvatima i muslimanima. Sem toga, za diverzije, a naročito za one pored srpskih naselja, morao se ostavljati vidljiv trag, koji je vodio prema komunistima. Istovremeno nedićevcima (koji su bili uključeni u sistem komandovanja JVO) skrenuta je pažnja da u svojim izveštajima navode komuniste kao izvršioce diverzija.

TROJKE ZA UNIŠTENJE PRUGA

Krajem avgusta, kapetan Dragoslav Račić izveštavao je iz istočne Bosne da mu domobranske jedinice nude saradnju, na što mu je general Mihailović odgovorio: "Privucite u naše redove hrvatsku vojsku, ali ih ne mešajte sa našima. Neka formiraju zasebne jedinice. Naročito ih koristite za odšrafljivanje šina na krivinama i druge sabotaže na železnicama... " Istovremeno mu je naredio: "Pruga Sremska Mitrovica - Zagreb ne sme da radi. Hitno prebacivati trojke za uništenje pruge".

Ubrzo, 21. avgusta general Mihailović je naredio majoru Aleksandru-Saši Mihajloviću, komandantu Komande Beograda, da organizuje obaveštajni punkt na železničkoj stanici u gradu: "Dnevno dostavljajte izveštaje o svim vojnim vozovima, odakle i kog dana i u kom pravcu idu i šta nose, kao trupe, topove, municiju, hranu i koliko svega toga po broju i vagonima".

Isto naređenje dobili su major Radoslav Đurić, za železničku stanicu u Nišu, potpukovnik Dragoslav Pavlović, za železničku stanicu u Kraljevu i kapetan Zvonko Vučković, za železničku stanicu u Gornjem Milanovcu.

Iz Mihailovićeve pohvale od 6. decembra 1942. vidi se da su potpune izveštaje dostavljali major Đurić i poručnik Vasić, komandant 1. žičke brigade: "Vaš izveštaj o svakodnevnom kretanju neprijateljskih trupa i ratnog materijala železnicom neocenjivo je koristan".

Početkom septembra 1942, načelnik Štaba VK naredio je inženjeru Tomaševiću u Beogradu: "Potrebno je da najpoverljiviji železničari preduzmu sabotažu na železnicama. U mazalice na točkovima neka stavljaju loptice od voska u čiju sredinu sasuti šmirgl-prašak. Ovaj zariba osovine te se vagoni izbacuju iz upotrebe. Kvar se dešava na pruzi, te se ne može uhvatiti učinilac. Što veći broj vagona i lokomotiva oštetiti".

Autor: Novica Stevanović
Sutra: Rušenje pruga na hrvatskoj teritoriji


vesti po rubrikama

^feljton

Zapadne sile i Jugoslavija u Drugom svetskom ratu (23)
Diverzije i sabotaže Vojske Kraljevine Jugoslavije na Železnici u Drugom svetskom ratu (4)
 


     


FastCounter by LinkExchange