GLAS JAVNOSTI  
 

I n t e r n e t   i z d a n j e

Subota, 2. 6. 2007.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

   vesti dana

   arhiva

   vaša pisma

   istorijat

   redakcija

   kontakt

   pomoć

   pišite nam


 

BEOGRADSKI VEKOVNIK

Prvi prestonički biciklisti

Piše: Jovan Nikolić

Duž obala Save i Dunava, od 1999. godine pružaju se dve biciklističke staze. Prva polazi od dorćolske marine na Dunavu, obilazi Kalemegdan i vodi do Ade Ciganlije. Duga je 7,5 kilometara. Druga, duga 27,5 kilometara, polazi od hotela "Jugoslavija" i prateći tok Dunava, a potom uzvodno uz Savu pruža se do Bloka 45 u Novom Beogradu.

Pre 130 godina, u Beograd je stiglo nekoliko prvih bicikala, tačnije velosipeda, kako je nazvana naprava sa velikim prednjim i malim zadnjim točkom i visoko postavljenim sedištem. Kao i svaka novotarija, velosiped je izazvao ogromno interesovanje Beograđana. Oni koji su već iskusili zadovoljstvo vožnje na dva točka, okupili su se 1884. godine, u poznatoj kafani "Hajduk Veljko" i osnovali Prvo srpsko velosipedsko društvo.

Koliko je ova vrsta razonode a i sporta bila popularna, svedoči podatak da je već naredne godine u našem gradu izgrađen prvi veledrom - specijalna kružna staza za vožnju velosipeda. Staza okružena malenim tribinama postavljena je na Pozorišnom trgu (Trg Republike), mestu na kojem je kasnije izgrađen Dom ratnika, današnji Dom Vojske.

Iz dokumentacije o Prvom srpskom velosipedskom društvu se saznaju imena najpoznatijih osnivača: pivar Đorđe Vajfert, vajar Đoka Jovanović, lekar Đorđe Nešić i drugi. Dr Nešić je bio tada najbolji velosipedista u Beogradu. Najbolje svedočanstvo o tome je uspeh koji je postigao na trkama u Moskvi, 1897. godine. Naime, u trkama na jednu i pet milja, ulicama ruske carske prestonice, doktor Đorđe Nešić je ubedljivo pobedio, ostavivši za sobom Nemca Augusta Lera, tadašnjeg svetskog šampiona!

Dr Nešić je najzaslužniji za uspostavljanje i razvoj velosipedskog (biciklističkog) ali i prestoničkog motociklističkog sporta. Inače, Nešić je svojevremeno uvezao treći automobil u Beogradu - čuveni "darraog". Uvaženi beogradski lekar je organizovao i prvu moto trku u Srbiji 1909. godine. Polazak je bio u Nišu, a preko Smedereva, takmičari su vozili do Beograda.

Valjda zbog toga što je u redovima velosipedista bilo nekoliko novinara, ovim sportistima je pripala čast da budu pokretači prvog srpskog sportskog lista. Zvao se "Velosipedski list", a cilj mu je bio da populariše jedan od tadašnjih nekoliko sportova.

Mnogo godina kasnije, velosipede su zamenili bicikli. U vremenu između dva svetska rata, kada je Beograd proširio granice na suprotne obale Save i Dunava, broj dvotočkaša u gradu je povećan. Naime, bicikala je bilo znatno više u Zemunu i na levoj obali Dunava, jer je teren ravan, pa je bicikl bio prevozno sredstvo, kao što je to slučaj u celoj Vojvodini. Ipak, početkom 21. veka, čini se da i u "ravničarskom" Beogradu bicikli nestaju.

Naime, u Novom Beogradu, Zemunu ili Borči, nema posebnih saobraćajnih biciklističkih staza, a gust automobilski saobraćaj čini veoma riskantnom uličnu vožnju biciklom. Naravno, na brdovitom, "starom" Beogradu, saobraćaj dvotočkaša nije imao nikakvu šansu, pa danas bicikle uglavnom voze deca i rekreativci i to što dalje od ulične vreve.


vesti po rubrikama

^Beograd

Budućnost grada je na reci, jednoglasan zaključak tribine u PKS
Mališani iz okoline Leposavića posetili glavni grad
BEOGRADSKI VEKOVNIK - Prvi prestonički biciklisti
   


     


FastCounter by LinkExchange