GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e

Subota 20. 01. 2007.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

forum

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


 

Gost Beograda: Pola Šer, čuvena američka dizajnerka

Estetika je u Americi luksuz

Kada ste dobro plaćeni, sebi možete da priuštite, u pauzi između dva projekta, i ovakav angažman, kaže autorka Publikomovog kalendara U Salonu MSU otvorena izložba njenih pozorišnih plakata

Čuvena američka umetnica Pola Šer, već decenijama u samom vrhu grafičkog dizajna, autorka Publikumovog kalendara za 2007. godinu u kome se bavila susretom dva pisma ćirilice i latinice, predstavila se sinoć u Salonu Muzeja savremene umetnosti izložbom plakata. Ilustratorka, tipograf, predavač, direktor prestižne njujorške agencije Pentagram, izložila je 60 plakata koje je dizajnirala za čuvena njujorška pozorišta. NJeni plakati za Šekspirove komade slove za prve autentične američke dizajnerske interpretacije dela velikog dramskog pisca. Izložbu prati luksuzni katalog-knjiga koja objašnjava proces realizacije Publikumovog kalendara. Za avgust Pola Šer je dizajnirala nameštaj u obliku ćirličnih slova. Prototipi unikatnog nameštaja Azbučno zadovoljstvo, stolice u obliku slova "lj" i "nj", sto u obliku slova "ž", luster u obliku slova "f" biće izloženi u Beoizlogu.

- U Americi se grafički dizajn ne ceni kao u Evropi. Nismo velike zvezde. U Americi možete nekog da impresionirate samo ako ste veoma poznato ime. Zato se u mojoj biografiji uvek insistira na činjenici da sam radila logo za Siti benk. Međutim, nisam zainteresovana samo za takve krupne poslove. Kada ste dobro plaćeni, možete sebi da priuštite i ovakav angažman kakav je Publikumov kalendar - rekla je Pola Šer.

Kako je izgledao vaš prvi susret sa ćirilicom?
- Publikumov kalendar je trebalo da odražava nešto iz srpske kulture. Nisam znala ništa iz vaše kulture. Zainteresovala sam se za ćirilicu, jer je vrlo zanimljiva. U Španiji ili Italiji, iako ne govorim njihove jezike, mogu da pročitam šta piše na tim pismima. Ćirilicu, međutim, nisam mogla da čitam. Funkcionalno sam bila nepismena u toj azbuci. Počela sam da gledam oblike ćirilične azbuke, da je poredim sa latinicom, arhitektonski mi je izgledala vrlo inspirativno, pa sam počela da se bavim formom slova. Moj pristup je generalno bio sličan dečijem ulasku u jezik. Prvo sam se zainteresovala za onomatopejske zvuke koji su u svakom jeziku različiti... Rad na kalendaru mi je, pre svega, doneo veliko lično zadovoljstvo, odlično sam se zabavljala.

U čemu se dizajnerska scena Evrope razlikuje od američke?
- Evropljani su vizuelno pismeniji, sofisticiraniji nego Amerikanci. U Evropi stalno imate utisak da je estetika važan deo kulture. Amerikanci smatraju da je to luksuz. Zbog toga se forsira brza hrana, umesto da se mirno sedne na nekom lepom mestu i nešto lepo pojede. Izgleda da je ta navika ostala još iz doba naseljavanja, perioda kada je kolima trebalo brzo preći iz jednog u drugi kraj Amerike. Mnogo sam naučila iz evropske estetike. Ponekad vam zavidim. Estetika je prirodni sastavni deo vašeg života, dok Amerikanci na nju moraju da obrate posebnu pažnju, da se obrazuju. S druge strane, i Amerikanci imaju neke prednosti. Nisu ograničeni tradicijom. Nemaju mnogo pravila sa kojima moraju da se suočavaju, što stvara određenu vrlo živu, kreativnu anarhiju. Posledice te anarhije mogu biti i užasne.

Govoreći o motivima da prihvati rad na Pulikomovom kalendaru Pola Šer je rekla da je bila upoznata sa radom dva američka dizajnera Karsona i Vilkera, koji su bili autori jednog od prethodnih izdanja kalendara.
- Oni su mlađi i energičniji od mene, upućeniji u ono što je danas "in", pa sam htela da se takmičim sa njima. Da pokažem da umem da uradim nešto bolje od njih.
Kao art direktor u CBS Pola Šer je dizajnirala više od 150 omota za gramofonske ploče.

- Za sve autore1 koji su u to vreme izdavali u CBS sama sam radila dizajn omota za ploče ili tipografiju za razne gluposti. Neki od tih omota u grafičkom smislu su vrlo važni, ali većina njih je užasna. Iz onog što je bilo loše najbolje sam naučila kako ne treba raditi.
O životnoj opsednutosti tipografijom Pola Šer je održala predavanje "Ja volim slova" u galeriji Artget kulturnog centra Beograda.

- Grafički dizajneri svuda u svetu vode slične bitke. Naročito sa neinventivnim urednicima, koji umeju da budu vrlo gadni, užasni klijenti. Gori čak i od nekih kompanija - rekla je Pola Šer.

V. Milivojević


vesti po rubrikama

^kultura

Gost Beograda: Pola Šer, čuvena američka dizajnerka
Počela restauracija kapija Tadž Mahala
intervju : Sanja Domazet o aktuelnim pozorišnim tendencijama