GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e

Ponedeljak 18. 12. 2006.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

forum

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


 

Testament pape pop arta: Svi umetnici su komercijalni umetnici

Poslednji intervju Endija Vorhola

Intervju koji je Vorhol dao pre fatalnog srčanog udara, objavljen u milanskom Fleš artu 1987.Koliko je bio poznat po svojim portretima ikona pop kulture, Endi Vorhol, papa pop arta, nije bio ništa manje sposoban da šokira javnost i svojim intervjuima i autobiografijama. Poslednji intervju koji je Vorhol dao pre fatalnog srčanog udara pojavio se u Fleš artu 1987. Tipičnom indiferentnim, lakonskim odgovorima Vorhol je rezimirao antisakralni karakter pop arta.

Fleš art: Na izložbi u Milanu ćete pokazati slike iz serije "Poslednja večera" u Milanu ove godine. Kada su nastale?
Vorhol: Radio sam na njima cele godine. Neke su slikane, ali neću izlagati slikane radove, samo štampane.
Fleš art: Na nekima ima i kamuflažne boje. Otkud to?
Vorhol: Ostalo mi je kamuflažne boje u ateljeu. Bilo mi je žao da je bacim.
Fleš art: Bizarno je da duplirate figuru Isusa Hrista na ovim slikama. U ovakvim scenama obično se pojavljuje samo jedan Hrist.
Vorhol: A sada ih je dvojica.
Fleš art: Kao dvojica papa?
Vorhol: Kao evropski i američki papa.
Fleš art: Jeste li videli sliku Žirija Dokupila na kojoj su dva Isusa na raspeću, jedan pored drugog?
Vorhol: Ne.
Fleš art: Izjavio je da je vrlo transgresivno imati dva Isusa na istoj slici.
Vorhol: Transgresivno? Uzeo mi je reč iz usta.
Fleš art: Pokušavate da budete transgresivni?
Vorhol: Da.
Fleš art: U Americi ste slavniji i od Čarlsa Mensona. Da li je slika "Poslednja večera" aluzija na vaš odnos sa umetnicima koji rade za vas u studiju "Fektori".
Vorhol: To je negativno. To je vrlo negativno. Ne želim da govorim o negativnim stvarima.
Fleš art: Da li vam tema Leonardove "Poslednje večere" nešto posebno znači.
Vorhol: Ništa. To je dobra slika. To je sve.
Fleš art: Pre neki dan sam razgovarao sa galeristkinjom Ilonom Zonabend o vama. Rekla mi je za Endija nema nikakve razlike među stvarima.
Vorhol: U pravu je.
Fleš art: Kako biste objasnili takav stav?
Vorhol: Nemam pojma. Ako je to rekla Ilona, mora biti da je u pravu.
Fleš art: Vrlo zen!
Vorhol: Vrlo zen? Šta to znači?
Fleš art: Kao zen filozofija.
Vorhol: Vrlo zen. To je odličan naziv za... moju novu knjigu.
Fleš art: Kako se osećate posle transformacije od komercijalnog umetnika u pravog umetnika?
Vorhol: Ja sam još uvek komercijalni umetnik. Ja sam uvek bio komercijalni umetnik.
Fleš art: Šta je komercijalni umetnik?
Vorhol: Ne znam. Neko ko prodaje umetnost.
Fleš art: Onda su svi umetnici komercijalni umetnici, samo stepen komercijalnosti varira?
Vorhol: Čini mi se da je tako.
Fleš art: Je li bolji komercijalni umetnik onaj koji prodaje više slika?
Vorhol: Ne znam. Kada sam počeo karijeru, kao ilustrator za modne magazine, umetnost je bila bačena u kantu za đubre. Sve ilustratore su zamenili fotografima. Tako sam počeo da pokazujem moje radove u galerijama.

Fleš art: Šta se desilo sa idejom "prave umetnosti"?
Vorhol: Sve je prava umetnost.
Fleš art: Onda je sve jednako? Nema nikakve razlike?
Vorhol: Da. Možda. Ne znam.
Fleš art: Niste zainteresovani da pravite distinkcije?
Vorhol: Ne. Ne vidim nikakvu razliku. Ne shvatam zašto se jedna slika Džaspera Džonsa prodaje za tri miliona dolara, a druga za četiri stotine hiljada. Obe slike su dobre slike.

priredio S. Đ. M


vesti po rubrikama

^kultura

Magazin Tajm korisnike Interneta proglasio za ličnost godine
Konkurs Galerije "Kontekst" za video-radove
Testament pape pop arta: Svi umetnici su komercijalni umetnici
Svemirska ljubav u "Radoviću"