GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e

Sreda 18. 10. 2006.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

forum

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


 

Isidora Žebeljan o komponovanju i pisanju

Kako savladati palanku

Razmišljanje o novoj operi. Privlače me eseji. U Salcburgu i Bregencu mogu se videti najspektakularnije operske produkcije, koje su zanimljivije i od filmova

Dve godine posle svetske premijere u Veneciji, beogradska publika je prošle nedelje na Bemusu mogla da čuje, prvi put, delo Isidore Žebeljan "Konji Svetog Marka", u izvođenju Beogradske filharmonije. Isidora Žebeljan je, naročito posle nagrade Dženezis fondacije iz Londona, pre četiri godine, pronašla svoje mesto na evropskoj muzičkoj sceni.

Njena opera "Zora D. " u režiji čuvenog Dejvida Pauntnija je izvedena u Amsterdamu i Beču, a za sastav "The Academy od St. Martin in the Fields" je po porudžbini napisala "Pesmu putnika u noći" i to delo se nalazi na redovnom repertoaru ovog slavnog ansambla. Ekskluzivni izdavač njene muzike je BMC Ricordi.

Da li strepite od beogradskih premijera svojih dela, koliko su vam važne reakcije naše javnosti i kolega?
"Konji Svetog Marka", iluminacija za orkestar je muzika nastala kao porudžbina Venecijanskog bijenala 2004. godine. Tada, u oktobru pre dve godine, doživela je svetsku premijeru u Teatro piccolo arsenale, koncertnoj sali u Veneciji, u izvođenju Simfonijskog orkestra Friuli Venecia Đulija i dirigenta Kristofa Popena iz Nemačke. Imam utisak da je beogradska publika prihvatila moju muziku na izuzetan način.

Bilo je među ljudima sa kojima sam posle izvođenja razgovarala sjajnih zapažanja, tačnih i dragocenih. Muzika o kojoj sada razgovaramo je inspirisana pričom o statuama četiri bronzana konja, koje se nalaze iznad ulaznih vrata u crkvu Sv. Marka u Veneciji. Tu su stigli iz Vizantije, u Vizantiju iz Rima, u Rim iz stare Grčke. Njihovo ludo putovanje traje već 2400 godina i puno je fantastičnih detalja i događanja. Konji su zapravo otelotvorenje stare legende i sobom nose tajnu trajanja.

Kako doživljavate Bemus, koliko su vam bitni festivali?
Bemus je naš najznačajniji muzički festival. Posebno je dragocen kada je koncipiran tako da se na njemu mogu čuti izvođači i muzika koji nisu deo uobičajene ponude koncertne sezone. To bi trebalo da bude prilika da se čuju izuzetni, prvoklasni muzičari i odsvira sjajna, kod nas ređe izvođena muzika. Ovakav pristup zahteva dosta para i skupe karte.

Zapravo, ideja ovakvog festivala je ekskluzivnost. Neki od najboljih festivala na svetu su svakako Salcburški festival, kao i operski festival u Bregencu. Na ovim manifestacijama se mogu videti najspektakularnije operske produkcije, koje su zanimljivije i od filmova. Tamo se mogu čuti trenutno najveća svetska muzička imena.

Ljubica Marić, naša značajna kompozitorka, imala je osećaj ne samo za muziku već i za reč. Da li imate potrebu da od onog što vam se događa nešto napišete?
U formi priče ili pesme ne, ali u obliku eseja, da. Ta filozofska forma me privlači, jer pruža mogućnost da svoje opservacije o muzici, umetnosti, o svetu i tokovima u njemu, uobličim tako da mi bude sasvim jasno zašto se nešto odvija tako kako se odvija. Beletristiku volim da čitam, ali ne i da pišem. Ne bih se na to usudila ni zbog činjenice da u porodici već ima pisaca, a to su moj muž i moj otac, a ponekad i sin. Protiv tolikih muškaraca nemam nikakve šanse.

Iskustva koja stičete u nekim drugim sredinama su specifična, donose nova saznanja, šta vam se u svemu tome dopada?
Još uživam u novim iskustvima i priželjkujem da se do kraja tako osećam. Upoznavanje drugih kultura, ljudi i umetnosti nešto je najdragocenije što čovek može da doživi. Onda je mentalno zdrav, ima radosti i volje da istražuje i ulazi dublje u spoznaju samih stvari. Savladati palanku i provetriti njen zagušljiv vazduh moguće je jedino upoznajući druge ljude i predele. Svima nama želim da se što pre stvore uslovi za slobodno i mirno odlaženje i vraćanje.

B. Lijeskić


vesti po rubrikama

^kultura

Isidora Žebeljan o komponovanju i pisanju
Premijera mjuzikla "Čikago" u Pozorištu na Terazijama
Počela "Vršačka pozorišna jesen"