GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e

Nedelja 3. 9. 2006.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

   vesti dana

   arhiva

   vaša pisma

   istorijat

   redakcija

   kontakt

   pomoć

   pišite nam

 


Položaj Srpske pravoslavne crkve u republikama bivše SFRJ i na Kosovu i Metohiji, pod upravom misije Ujedinjenih nacija

Bolje nego u komunizmu, ali ne bez teškoća

Mitropolit zagrebačko-ljubljanski Jovan: U Hrvatskoj smo dobili dozvolu da otvorimo Srpsku pravoslavnu gimnaziju. Otac David, duhovnik manastira Presvete Bogorodice kod Skoplja: Ohridska arhiepiskopija je autonomna, ali u Makedoniji ne uživa nikakva prava

Posle raspada SFRJ, Srpska pravoslavna crkva našla se u specifičnom položaju. S jedne strane, nestanak komunističkog sistema omogućio joj je, posle pola veka, slobodniji prostor za delovanje, a sa druge, odvajanjem republika koje su činile bivšu državu, veliki broj vernika se našao iza novih granica, neretko u okruženjima koja nisu blagonaklono gledala na njihovo versko opredeljenje. Kako se rat širio, od Slovenije ka Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, tako se i SPC u tim oblastima često doživljavala neprijateljski, a njeni hramovi kao legitimna vojna meta. Uništenih, zapaljenih i oštećenih crkava ima na stotiname, kao i slučajeva u kojima su sveštenici SPC bili žrtve.

SLOBODA ZA ARHIEPISKOPA - PREDUSLOV ZA DOGOVOR

Otac David, duhovnik manastira Presvete Bogorodice kod Skoplja, kaže da je Ohridska arhiepiskopija raspoložena da razgovara s predstavnicima vlasti u Makedoniji, ali da je to nemoguće dok je arhiepiskop Jovan progonjen.
- Patrijarh Pavle je poslao pismo predsedniku Makedonije Crvenkovskom u kojem ga moli da se popravi pozicija Ohridske arhiepiskopije. To je preduslov za započinjanje kontakata između naše crkve i makedonskih vlasti. Ali, kako arhiepiskop može da ostvari bilo kakve kontakte ako je u zatvoru? Svi vernici u Makedoniji koji znaju šta je liturgija, šta je u duhu Svetog pisma, u Ohridskoj su arhiepiskopiji - naglasio je otac David.

OBAVEZA VLASTI BIH JE DA VRATI CRKVENO

- U Sarajevu crkvena opština ima više od 40 stanova, a u posedu imamo samo jednog. U isto vreme, Islamskoj verskoj zajednici i Vrhbosanskoj nadbiskupiji vraćen je najveći deo davno oduzete imovine jer je stav Međureligijskog veća, koje čine predstavnici sve četiri konfesije, da se oduzeta imovina vrati svima, ali ovdašnja vlast SPC drži na čekanju. Ako vlasti u Sarajevu imaju takav odnos prema SPC, onda bi odgovorni RS bili dužni da ta pitanja pokrenu u političkim telima, gde se to i rešava. I nije reč samo o imovini u Sarajevu, već o porušenim objektima širom BiH, a posebno u Federaciji, koje treba obnoviti. Znam da će neko pitati čemu objekti ako se u njima niko ne venčava ili ako nema krštenja, kao što nema u Sarajevu ili ima tek neznatan broj vernika. Ali, i pored tih činjenica, dužni smo da obnovimo crkve, a obaveza vlasti je da nam vrati ono što je naše - istakao je mitropolit dabrobosanski Nikolaj.

Posle 15 godina, položaj SPC u zemljama nekadašnje Jugoslavije se umnogome izmenio, a od pre nekoliko meseci, posle izglasavanja nezavisnosti Crne Gore, Crkva se i u ovoj republici privikava na funkcionisanje u novim okolnostima. Kako danas izgleda delovanje SPC u republikama bivše SFRJ?

Regulisan odnos crkve i države
Mitropolit zagrebačko-ljubljanski i cele Italije gospodin Jovan istakao je da je u Sloveniji i Hrvatskoj sada povoljnija situacija nego u vreme komunističke vlasti, a položaj verskih zajednica je u ove dve zemlje regulisan zakonima o odnosu crkve i države. Mitropolit Jovan je naglasio da je veronauka uvedena u škole, da sveštenici imaju mogućnost da posete zatvorenike, kao i da slobodno po bolnicama obavljaju svoju službu, što je, kako napominje, ranije bilo nemoguće.

- U Hrvatskoj smo dobili dozvolu da otvorimo Srpsku pravoslavnu gimnaziju, što ni u Srbiji nemamo. Deca se besplatno školuju, a roditeljima samo preostaje da im kupe garderobu. Početak škole je za svaku pohvalu, a inspektori koji prate obrazovanje pohvalili su njen rad. Država priznaje diplome i školovanje naših učenika neće biti uzaludno. Postoji zakonska mogućnost da i u Sloveniji otvorimo takvu školu, samo kada bismo mi imali novac da to i ostvarimo. Situacija je mnogo bolja nego što je bila, a sve zavisi od naših vernika - ukoliko oni hoće da idu u crkvu, to im niko ne može zabraniti - kazao je mitropolit Jovan.

LJudi sada slobodnije dolaze u crkvu jer ih niko ne progoni samo zato što su verujući. U Donjem Lapcu nedavno je podignuta crkva, a deca pohađaju časove veronauke.

- U Mariboru smo kupili jednu veliki zgradu i za Vaskrs, kada sam služio, bila je puna crkva. Niko nam ne brani da izgradimo hram poput Hrama Svetog Save na Vračaru, samo ako su vernici revnosni i ako su složni. Jedino postoje izvesne predrasude kod dolaska povratnika jer neki ne mogu da shvate da su se dogodile promene. Evo, i predsednik Srbije Boris Tadić bio je u Smiljanu na otkrivanju spomenika Nikoli Tesli. Imao sam prilike da od nekih oficira čujem da su zainteresovani za mogućnost angažovanja vojnih sveštenika, kao što je to bilo u Kraljevini Jugoslaviji. Slažem se da bi to trebalo omogućiti - dodao je mitropolit Jovan.

Napadi na sveštenike
Mitropolit dabrobosanski gospodin Nikolaj prigovara vlastima u BiH što pokazuju malo interesovanja za ono "što se dešava Srbima u Federaciji, sveštenstvu koje je ovde na dužnosti ili verskim objektima koje treba sačuvati, obnoviti ili vratiti u posed". On je uveren da vlasti u tome mogu pomoći, ali naglašava da je neprimereno da SPC dve godine čeka na zatraženi razgovor sa predsedavajućim Saveta ministara Adnanom Terzićem, "koji izbegava da primi delegaciju Svetog arhijerejskog sinoda kako bismo mu izložili naše probleme ili da vlasti Federacije i grada Sarajeva ne žele da realizuju odluku Skupštine BiH od pre 15 godina da nam se vrati zgrada Bogoslovije".

- Sarajevo poslednjih godina neopravdano svojata jednon narod ili vlast koja ga predstavlja, a u javnost se plasiraju priče o "gradu po meri sva tri naroda", što je daleko od istine jer to svakodnevno demantuju svojim konkretnim potezima. Nema volje ni da se dođe do istine o stradanju Srba u Sarajevu, za hiljade nestalih nema podataka gde su završili, ko ih je pobio, a pojedinci koji su optuženi uglavnom se oslobađaju krivice, uz nedostatak dokaza, što je dobar izgovor. SPC ne želi da se meša u politiku, ali neke stvari ne sme da prećuti jer će se na taj način i sama ogrešiti. Teret zločina se uglavnom prebacuje na srpsku stranu, pa se u to pokušava uvući i SPC optužbama da učestvuje u skrivanju optuženih za ratni zločin. Onda se nađe razlog za fizički napad na sveštenike, kao što se desilo na Palama, kada su teško povređeni otac Jeremija i njegov sin, koji je ostao invalid. To je, u stvari, bilo čitanje lekcije SPC što se ne bavi politikom, a mi to, za razliku od nekih drugih verskih zajednica, ne želimo jer to nije naš posao, ali smo prinuđeni, zbog teskobe u kojoj smo se našli, da ponešto kažemo i u tom pogledu - rekao je mitropolit Nikolaj.

Po pravdu u Strazbur
Položaj Ohridske arhiepiskopije SPC u Makedoniji je, prema rečima oca Davida, duhovnika manastira Presvete Bogorodice kod Skoplja, veoma težak i Arhiepiskopija "nema nikakva prava". Arhiepiskop ohridski i mitropolit skopski Jovan je 8. avgusta otišao na izdržavanje jednogodišnje kazne zbog navodne "utaje 57.000 evra dok je bio mitropolit velesko-povardarski, u pravoslavnom svetu kanonski nepriznate Makedonske pravoslavne crkve". Posle dve oslobađajuće presude, Osnovni sud u Velesu osudio je arhiepiskopa Jovana na dve godine zatvora, a Apelacioni sud u Skoplju smanjio je kaznu na 12 meseci. Sam arhiepiskop Jovan objasnio je ranije da je reč o "novcu koji je biznismen Trifun Kostovski dao za obnovu hrama Svetog Pantelejmona u Velesu, koji je privremeno bio stavljen na račun računovođe Mitropolije jer, prema tadašnjim makedonskim propisima, Crkva nije mogla da ima devizni račun da bi bio prebačen na račun suda čim je nadležni sud o tome doneo odluku". Arhiepiskop Jovan je prošle godine bio osuđen na 18 meseci zatvora zbog navodnog "izazivanja nacionalne i verske mržnje, podele i netrpeljivosti" zato što je u stanu svojih roditelja u Bitolju služio svetu arhijerejsku liturgiju, a i posedovao je crkvene kalendare SPC. Posle zatvaranja arhiepiskopa Jovana, intervenisali su i visoki zvaničnici iz Srbije, a neki od njih su pretili i prekidom diplomatskih odnosa između dve zemlje. Posle 220 dana provedenih u centralnom zatvoru Idrizovo u Skoplju arhiepiskop je pušten na slobodu.

- Ohridska arhiepiskopija je kanonska crkva koja samoupravlja u okviru Pećke patrijaršije. Ona je autonomna, ima svog arhiepiskopa i svoj Sveti arhijerejski sinod. Ipak, ona u Makedoniji ne uživa nikakva prava, što najbolje ilustruje progon arhiepiskopa Jovana. Vlasti odbijaju da registruju Ohridsku arhiepiskopiju, što je protivno svim standardima, čak i evropskoj deklaraciji o poštovanju ljudskih prava, čiji je potpisnik i Makedonija. Dešavalo se da policija ulazi u kuće vernika i vrši pritisak na narod da ne ide u Ohridsku crkvu. Ovakav odnos vlasti prema vernicima jedinstven je u civilizovanom svetu. Jedini način da se naš položaj popravi je da potražimo zaštitu u Evropskom sudu za ljudska prava u Strazburu - istaka je otac David.

Siniša Dedeić


vesti po rubrikama

^tema

Bolje nego u komunizmu, ali ne bez teškoća
Kosmet - teški oganj iskušenja i stradanja
NESAVRŠENO TRŽIŠTE : VEROLJUB DUGALIĆ
 
 


     


FastCounter by LinkExchange