Pisac Saša Ilić (romani "Predosećanje građanskog
rata" i "Berlinsko okno", najuži izbor za Ninovu
nagradu), Tomislav Marković, Slobodan Georgijev, Saša Ćirić, okupljeni
u redakciji "Betona", počeli su znalački i duhovito
da nagrizaju lica i dela zvanične srpske kulture. Već u dva broja
("Beton" je izašao u junu i julu u dnevnom listu Danas)
polako, duhovito i argumentovano načinju mrežu nametnutih vrednosti,
onih književnih (ninovskih i drugih), ali i filozofskih, profesorskih,
političkihÖ Prema Ilićevim rečima, u Srbiji postoje kritički glasovi
ali oni su marginalizovani te ih je neophodno sa margine približiti
centru kako bi se uspostavila iole funkcionalna kritika sistema.
Pritom, Ilić misli na teme kao što su: veza politike i kulture,
kulture i etničkog čišćenja, nacionalizma i crkve, medija i zločina,
militarizacije i književnosti, vojske i istoriografije.
Šta betonirate?
- "Betoniramo u vašem susedstvu" - to nam je slogan
ovog leta. Dakle, dok se drugi odmaraju, pijuckaju hladne sokove,
mi smo odlučili da malo pogledamo kako stvari stoje u našoj kulturi.
Prosto smo se zapitali da li je baš sve onako kakvim nam ga služba
za nacionalni marketing predstavlja? Da li je "Nedremano
oko" hit zbog svojih pesničkih kvaliteta ili zbog nečeg drugog?
Da li su "Razlike" zaista "čudotvoračke",
kako nam to Gojko Tešić reče? Da li je Kruševačka filozofska škola
toliko važna da je novine prate bez daha? O kakvoj je filozofiji
tu reč? Kako se to menjaju imena ulica u Beogradu? Da li se raskrstilo
sa zlim duhom Memoranduma? Umesto da se bavimo epohalnim uspesima
naše kulture u svetu, odlučili smo da najpre pretražimo bazu,
u stvari sve ono što nam ovaj sistem nameće kao kulturno nesporne
činjenice.
 |
 |
 |
SEDE U KABINETIMA I NUDE NAM SVOJE GLUPOSTI
Sede u svojim tapaciranim kabinetima, žive od poreza koji
mi plaćamo i zauzvrat nam nude svoje gluposti. Na sve to,
naša kulturna scena klima glavom i kaže, pa da, to je to,
to je naša kultura: Matija, Vuksanović, Ceca, LJiljana Habjanović
i Beli Marković. A kada ih pitate zbog čega tako misle,
oni će vam odgovoriti da su to čuli od ljudi kojima veruju,
od doktora nauka i profesora univerziteta. I u pravu su.
To je intelektualna elita koja misli umesto njih. Dakle
takva intelektualna elita proizvodi nove tradicije i kanone.
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zašto vas zovu političkim komesarima?
- Beton je na neki čudan način doveden u vezu sa SSSR-om. Dakle,
nema više zapadnih plaćenika, sada se ponovo rakurs javnog mejnstrim
diskursa preneo na Istok. To je nova ideološka transformacija.
Za vreme Miloševića, sistem se branio tako što je pledirao na
opštu nacionalnu ugroženost i pozivao na vekovno prijateljstvo
sa Rusima. Sada se politički okvir za manipulaciju kulturnom matricom
promenio. Ali sama matrica nije. Zapravo, intenzivno se radi na
povećanju njene bezbednosti. A to se najbolje očitava u kulturi,
u književnosti pre svega. Pogledajte samo sudbinu jedne beznačajne
knjige kakva je "Semolj zemlja". Sudbina te knjige je
rezultat čiste politizacije. Zbog čega Basarina "Ukleta zemlja",
recimo, nije doživela takvu društvenu verifikaciju!? Nije, jer
je artikulisala drukčiju priču. A "Semolj zemlja" je
ponovo zapevala naricaljku o ugroženosti. Onda se takvo štivo
proglašava romanom 21. veka. Ali zar Lubardino "Vaznesenje"
nije bilo to? Zar "Oslobodioci i izdajnici" nisu bili
to? Zar "Ćeranje" nije to? Reč je, dakle, o kontinuitetu
odbrane jednog ispražnjenog kulturnog modela sa nacionalističkim
prefiksom, koji je danas finansijska konstrukcija par edžcellance.
I kada im spočitate da je tu reč o politici, novcu i moći, a najmanje
o literaturi, onda vas oni optuže da ste komesar i da se ne bavite
estetikom. Naravno, može im se.
Dobrica Ćosić vam dođe kao neki "dobri duh" Betona?
- Rekao bih da je tu pre reč o pripitomljavanju zloduha. Naravno,
mislili ste na rubriku "Vreme smrti i razonode". Pa
možda je to primer demilitarizacije srpske književnosti kojom
se bavimo. Dakle, izložili smo nacionalni patos humoru i satiri
da vidimo kako će se ponašati u tom okruženju. Ispostavilo se
da taj sistem funkcioniše.
Zbog čega "dirate" Mihajla Pantića?
- Profesor Pantić je paradigma neuspešnog transfera jednog kritičkog
glasa iz novog talasa sa margine u centar. Tokom tog transfera,
došlo je do neutralizacije kritičnosti usled konformizma i želje
da se bude u centru po svaku cenu. Stoga je profesor Pantić danas
primer jednog defetističkog glasa kome je sve jednako, bilo da
priča o Kišu, Vasoviću, Danilovu ili Milišiću. To, naravno, nije
isto. Nije li profesor Pantić, nekadašnji promoter "iskušenja
sažetosti", danas zaposlen kao pi-ar "Semolja"
i "Belih oblaka"?
Tatjana Čanak