AMSTERDAM/LEJDEN - Na dve izložbe, u holandskim
gradovima Amsterdamu i Lejdenu, predstavljeno je blizu 300 Rembrantovih
gravira, koje ilustruju virtuoznost, kreativnost i maštu genija
holandske umetnosti 17. veka koji je, pre svega, bio majstor prikaza
emocija, javlja AFP, a prenosi Beta. Povodom 400 godina od rođenja
Rembranta van Rijna, vlasti Lejdena u kojem je umetnik rođen i
Amsterdama u kojem je umro, upriličile su izložbe njegovih gravira,
koje su slabije poznat segment umetnikovog stvaralaštva.
Gravira je, ipak, "bila pokretač njegove slave od 17. veka",
kazao je Bob van den Bogert, konzervator muzeja Rembranthojs,
smeštenog u kući u Amsterdamu u kojoj je živeo umetnik.
"Osim trenutnog komercijalnog interesa, te gravire bile
su vrlo raširene u Evropi.. stigle su čak i do kolekcija"
tokom slikarevog života, kazao je Van den Bogert.
Graver ili slikar, Rembrant je uvek imao sklonost prema biblijskim
scenama, a u njegovom stvaralaštvu brojni su i autoportreti. NJegova
prva žena Saskija bila je konstantna inspiracija. Na jednom autoportretu,
slikar je sebe predstavio sa olovkom u ruci i pogleda uprtog u
oči gledaoca, dok je njegova žena Saskija u drugom planu. "To
nikada nije viđeno na nekoj graviri, a retko je u slikarstvu uopšte",
kaže Van den Bogert.
Rembrant je uradio 31 graviru-autoportret. Na izložbi "Rembrant,
pripovedač" u Gradskom muzeju u Lejdenu, četiri autoportreta
prikazuju umetnika sa različitom emocijom na licu. Tu su osećanja
koja je Rembrant oponašao pred ogledalom, kao što su bes - naborano
čelo, stisnute usne, razrogačene oči, radost - beretka na glavi,
raščupana kosa, širok osmeh. Ali, sa izvesnom simpatijom, slikar
na gravirama prikazuje i "male" ljude: starce, ulične
muzičare, prosjake. Rembrant je bio fasciniran izražavanjem emocija
i birao je najpotresnije scene iz Biblije, o čemu svedoči izložba
u Lejdenu.
Slikar je "uvek želeo da bude tehnički inovativan i tragao
je za umetničkim izazovom", objašnjava konzervator Rembranthojsa.
Izložbe u Lejdenu i Amsterdamu traju do 3. septembra.