BEOGRAD - Novo antikorupcijsko telo, čije
bi nadležnosti trebalo da budu utvrđene usvajanjem zakona moglo
bi biti, bez obzira na formalnu nezavisnost, podložno uticajima
i nemoćno da obavi značajne zadatke postavljene strategijom borbe
protiv korupcije. To je zvaničan stav Saveta za borbu protiv korupcije
koji je izneo niz primedbi na Nacrt zakona o agenciji za borbu
protiv korupcije.
Strategijom je predviđeno da ovo telo vrši nadzor nad sprovođenjem
strategije, Akcionog plana i koordinira državne organe u borbi
protiv korupcije. NJegova nadležnost trebalo bi da bude i primena
propisa iz oblasti rešavanja sukoba interesa, i to kada je reč
o funkcionerima u svim granama vlasti.
Ovim temeljnim dokumentom, u delokrugu rada antikorupcijskog
tela, su i kontrola primene propisa o finansiranju političkih
stranaka i izbornih kampanja, nadzor nad radom organa koji se
bave borbom protiv korupcije, redovno periodično izveštavanje
Narodne skupštine i javnosti o radu i međunarodna i regionalna
saradnja u oblasti borbe protiv korupcije.
Sam način formiranja agencije već izaziva polemike u stručnim
krugovima, iako je reč o radnom tekstu. Na čelu agencije su, prema
Nacrtu, direktor i Upravni odbor, čijih sedam članova bira Skupština
na predlog administrativnog odbora, vlade, Vrhovnog suda, državne
revizorske institucije, socijalno-ekonomskog saveta, Advokatske
komore i novinarskih udruženja. Primedbe Saveta za borbu protiv
korupcije su da bi nezavisno telo upravo trebalo da kontroliše
rad suda i državne revizorske institucije, dok će, prema ovoj
verziji, upravo oni kontrolisati rad agencije preko svojih predstavnika.
Pored toga, agencija je u organizacionom pogledu ustrojena kao
privredna organizacija sa direktorom i upravnim odborom. Kako
smatraju u Savetu, praksa je pokazala da su agencije, kao na primer,
Republička radiodifuzna, ili Agencija za privatizaciju nemoćni
da se odupru političkim pritiscima i podložni korupciji. Članovi
saveta smatraju i da tekstom nije definisan odnos agencije i građana,
što je veoma važan element u borbi protiv korupcije.
Postavljeno je i pitanje zašto necelishodno trošiti sredstva
za formiranje agencije kada već postojeće telo, kao što je Savet,
postoji od 2001. godine, radi nezavisno i nepodložno različitim
uticajima može biti osnaženo i dobiti jake stručne službe.
Primedbi je bilo i od strane članova Republičkog odbora za sukob
interesa, koji se protivi svom ukidanju i predlaže da agencija
zadrži dva tela, od kojih bi jedno bilo zaduženo za finansiranje
partija, a drugo za rešavanje sukoba interesa.
Agencija je, prema Nacrtu, samostalan i nezavisan državni organ,
odgovoran Skupštini. NJeno sedište je u Beogradu, ali mogu se
formirati i organizacione jedinice izvan sedišta. Agencija ima
nadležnost da nadzire sprovođenje Nacionalne strategije, Akcionog
plana i sektorskih akcionih planova, koordinira državne organe
u borbi protiv korupcije, rešava sukobe interesa i vodi registar
funkcionera i njihove imovine.
I. Stojković