GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e
Nedelja, 27. 11. 2005.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

forum

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Razvojni sektor kragujevačke "Zastave" modernizuje postojeće motore

"Jugo" bez karburatora

Umesto karburatora postavlja se glava sa brizgaljkama čiji rad kontroliše računar. Ovakav sistem je proveren, a dosad je ugrađen na pet miliona Fijatovih "punta"

Razvojni sektor kragujevačke "Zastave", na čelu sa inženjerom Petrom Jovanovićem, planira potpunu modernizaciju postojećeg motora svog najprodavanijeg proizvoda. Naime u pogonima "Zastave" već je napravljen novi "jugo", sa motorom bez karburatora umesto koga je postavljena nova glava sa brizgaljkama čiji rad kontroliše računar.

Da bismo se uverili u prednosti novog "motora", imali smo priliku da sednemo za volan ovog modernizovanog "juga". Motor je mirniji i tiši, a za volanom se osećaju poboljšanja karakteristika pogonskog dela auta. Osnova postojećeg motora ostaje nepromenjena, a jedina izmena sastoji se u sistemu za dovod goriva. Karburator se potpuno izbacuje, a njegovu ulogu preuzima nova glava sa brizgaljkama čiji će rad biti kontrolisan putem kompjutera.

Pored stabilnijeg rada pogonskog agregata, obezbeđuje se veća snaga za oko 10 odsto tako da motor zapremine 1,1 litar od 55 konjskih snaga, dobija dodatnih 5 grla. Veoma važno je i to da kompjuterski sistem garantuje manju potrošnju goriva, što je dosad predstavljalo veliki problem kod vlasnika "juga". Mnogi znaju da je, usled nepravilnog podešenog karburatora, "jugo" u gradu znao da potroši i više od 10 litara goriva. Novi elektronski kontrolisani sistem praktično obezbeđuje prosečnih 7,8 litara na 100 gradskih kilometara.

Činjenica da u upravljanju novog motora glavnu reč vodi kompjuter, može da izazove određenu dozu nepoverenja kod naših vozača. Ipak, razloga za brigu nema jer je sistem koji je zamislio Petar Jovanović već proveren i gotovo dve decenije koristi se u Fijatovim vozilima, pa su korisnicima dostupni i svi rezervni delovi. Reč je o monopoint režimu rada koji je primenjena na pet miliona proizvedenih modela "fijat punto".

- Karburatori odavno predstavljaju prošlost u autoindustriji, i nadam se da ćemo u najkraćem roku biti spremni da svojim kupcima ponudimo novi motor koji će bolje da radi, istovremeno sa manjom potrošnjom. Sem toga, važno je istaći da će nov sistem obezbediti "euro 3" ekološki standard koji će doprineti manjem zagađenju - ističe Jovanović i dodaje da će nov sistem moći i da se primeni i na polovnim vozilima ukoliko njihov motor nije značajnije oštećen.

Jovanović ističe da je do sličnog sistema došao i razvojni sektor fabrike DMB iz Rakovice koji proizvodi motore za "Zastavu", pa se može očekivati da u skorije vreme kupcima bude ponuđena modifikovana i bolja verzija našeg najprodavanijeg automobila.

M. D. R.


vesti po rubrikama

^konjske snage

"Jugo" bez karburatora
Automobil 2006. godine
 


     


FastCounter by LinkExchange