BEOGRAD - Srpska prestonica poslednjih dana
izlepljena je bilbordima sa fotografijama zločina u Srebrenici
i porukama "da vidiš, da znaš - da pamtiš". Mada se
onima kojima se od ovakvog sugerisanja suočavanja sa Srebrenicom
diže kosa na glavi čini da je grad preplavljen ovim reklamnim
panoima, Radovan Kupres, programski direktor Inicijative mladih
za ljudska prava, organizacije koja stoji iza pomenute akcije,
kaže da je postavljeno 27 plakata u Beogradu i po jedan u Čačku,
Nišu i Novom Sadu.
- Ovo je izložba na otvorenom. Same fotografije imaju i dokumentarnu
i umetničku vrednost, zbog čega ova izložba ima dvostruki učinak.
Prvi je da su bilbordi kulturni događaj za Beograd, a drugi je
da apelujemo na svest građana, povodom desetogodišnjice genocida
u Srebrenici. U svakom slučaju, ovo ne može da ima veći kontraefekat,
jer ljudi koji se protive tome uvek imaju akcije kao što je bio
slučaj na tribini FPN kad su upali ultradesničari. Jednostavno,
mi radimo dobru stvar za ovo društvo - uveren je Kupres.
On je objasnio da je ova organizacija odavno počela da radi na
ovom projektu, da je bilo više donatora koji su dali novac.
Sve je bilo regularno, platili smo sve poreze - kaže Kupres i
za sledeću nedelju najavljuje još jednu akciju sa motivima ovih
fotografija.
Dragan Kojadinović, srpski ministar za kulturu i informisanje,
međutim, ne vidi nikakvu umetničku dimenziju projekta. Za njega
nema dileme da je posredi direktno i veoma transparentno oglašavanje,
odnosno vid političke kampanje, koja prevazilazi informisanje.
- O svim zločinima treba otvoreno da govorimo, a ne da se samo
jedan narod na ovaj način osuđuje za zlodela. Ti bilbordi svojim
sadržajem nisu daleko od onih koje smo gledali tokom predizbornih
kampanja. Bilo bi dobro kada bi se i u Zagrebu i Sarajevu pojavili
bilbordi na kojima bi bili osuđeni zločini koje su tokom ratova
na prostoru bivše Jugoslavije počinili pripadnici njihovih naroda
- ističe Kojadinović.
On dodaje da zločine, ma ko da ih je počinio, treba osuditi,
jer je to za budućnost našeg regiona, kao i evropsku perspektivu
balkanskih država, od izuzetne važnosti.
- Kao što smo davanjem prava i pripadnicima Ravnogorskog pokreta,
konačno, završili Drugi svetski rat, na istovetan način treba
da stavimo tačku i na poslednje ratove - naglašava Kojadinović.
Savo Štrbac, predsednik Dokumentaciono - informacionog centra
"Veritas", organizacije koja se bavi traženjem nestalih
i istraživanjem ratnih zločina na području Hrvatske, kaže da mu
se poslednjih dana javlja dosta izbeglih i prognanih iz Hrvatske
s pitanjem: A gde smo mi u toj priči - jesmo li mi stradali?
- Ova kampanja je nešto što je pokojni Jovan Rašković nazvao agresijom
svesti, kada je govorio o pritisku HDZ-a na Srbe u Hrvatskoj,
ubeđujući ih da je sve hrvatsko, pa i vazduh i voda. Ta kampanja
se, rekao je, odvijala na tri nivoa: političkom, administrativnom
i svakodnevnom. Taj svakodnevni nivo je bio naročito agresivan
jer se svuda, pa i na ulici, vršila strahovita presija na Srbe,
koja je u njima izazvala otpor. Zato će teško raseljeni i stradali
s područja Hrvatske i Kosova prihvatiti ovo što se sugeriše sa
plakata o Srebrenici.
Dabome da treba osuditi zločin, i to svaki, ali svakodnevno ponavljanje
s televizije, a sada i sa bilborda: prihvatite, pa prihvatite.
To je potpuno kontraproduktivno ako se želi da se društvo suoči
sa zločinima. Ali, kada te neko svaki dan kljuca u zdravu pamet,
zaključiš da je taj kontraefekat možda i potreban onima koji ga
izazivaju. Jer, zašto ti najveći borci za mir idu na svest hiljada
ljudi tako da izazivaju kontraefekat.
Da li su oni u problemu pošto je sada mir, pa im treba nešto
drugo da bi se borili protiv toga - pita se Štrbac, uveren da
smo, po mnogo čemu, došli u period pre rata. Pogotovo, naglašava,
po činjenici da u javnosti nastupaju samo ekstremi, bilo da su
mirovnjaci ili takozvani ultrapatrioti, dok intelektualna sredina,
uglavnom, ćuti. Zato on ne isključuje ni mogućnost da se na bilbord
Inicijative mladih za ljudska prava uskoro plakatima oglase oni
koji nastupaju pod šifrom"Nož, žica, Srebrenica" i da
onda, danonoćno, svi slušaju njihovu debatu i gledaju te plakate,
kao i one koji se uvek javno zgražavaju više od drugih.
- Svaka akcija ima reakciju. A jedan od načina za stvaranje te
atmosfere su bilbordi o ratnim zločinima, koji su, najblaže rečno,
neprimereni. Jedna velika tragedija reklamira se kao kaladont.
To je, zapravo, srozavanje zločina, a čak i vulgarizovanje i nipodaštavanje
žrtava. Čisto sumnjam da ti mladi ljudi uopšte znaju za bol majki
koje su izgubile sina jer da znaju ne bi na ovaj način nastupali
u njihovo ime. A da su prevrtali mrtve po ratištima i po grobnicama
u miru, znali bi - zaključuje Štrbac.
I politički analitičari smatraju da isticanje bilborda kojim
se sugeriše potreba suočavanja sa ratnim zločinom nije produktivno
rešenje ako želi da se postigne proklamovani cilj.
Analitičar "Marten borda" Dejan Vuk Stanković kaže
da mu nije poznato da neko kampanju protiv ratnih zločina vodi
putem bilborda kao što se vodi kampanja za kiselu vodu ili automobile.
- Zaista ne znam da se tako ozbiljno moralno i političko pitanje
kao što su ratni zločini može rešavati na taj način. To samo može
da proizvede kontraefekat jer je cilj oglašavanja preko bilborda
da građani prihvate poruku. Sumnjam da to važi u slučaju ratnih
zločina. To ne znači da u javnosti ne treba postavljati pitanje
ratnih zločina i javne i krivične odgovornosti, ali ovo nije dobar
način za to. Uzgred, neko suočavanje sa neposrednom ratnom prošlošću
moguće je tek kada svi optuženi za ratne zločine budu u Hagu.
Dokle god postoji taj problem, biće moguće i svođenje te ozbiljne
teme na dnevno političku debatu, što u poslednjem slučaju ima
i dozu neukusa - ističe Stanković.
Njegov kolega Zoran Stoiljković ističe da kampanja sa bilbordima
može da ostvari željeni medijski rezultat ako postoje druge forme
mišljenja građana.
- Ovde to nije slučaj. Jer, onaj ko neće da se suoči sa tim zločinom,
on to neće. Ko hoće - već se suočio. Tim bilbordom neće biti novoubeđenih.
Naprotiv, on će one koji su protiv samo još više iritirati i učiniti
ih još ostrašćenijim - ocenjuje Stoiljković.
Direktor "Bovan konsaltinga" Ana Bovan kaže da ovakve
kontroverzne medijske kampanje imaju više funkcija od boljeg pozicioniranja
pošiljaoca poruke, homogenizacije pristalica zastupljenog stava,
dobijanje podrške trećih lica i na kraju opravdanje donacije.
- Iako je korišćen naizgled neadekvatan medij koji implicira veliku
javnost, otvorenost i ton "proglasa" koji poziva na
akciju, nalik reklamnim kampanjama, on je ipak u granicama očekivanog,
jer su pošiljaoci agresivnim medijem želeli snažnu reakciju. Oočekivalo
se da građani reaguju još daljim i čvršćim ušančivanjem u sopstvenim
stavovima, neki za, a neki protiv, i to je, izgleda, većina. Uverenje
onih koji hrabro i agresivno emituju ovakvu poruku treba da je
zasnovano na što više činjenica, jer je u pitanju osetljiva i
teška tema ratnih žrtava. Što više jednostranih poruka, to će
više biti otpora kod većine. Ako je to bio cilj, ispuniće ga -
kaže Bovan.
|
 |
 |
 |
Opasno reklamirati samo duvan i alkohol
Kako objašnjavaju u bilbord agenciji "Alma kvatro",
zakonom je ograničeno samo reklamiranje duvanskih
proizvoda, alkohola i sličnih kategorija proizvoda,
dok je sve ostalo ostavljeno slobodnoj proceni agencije
koja odlučuje da li će prihvatiti određeni plakat
ili ne.
- Agencija koja je objavila bilborde o Srebrenici
trebalo je da vodi računa o osećanjima građana i etici,
jer plakat nije isto što i televizija, na kojoj uvek
možete da promenite kanal. Ulicom prolaze i deca od
pet godina koja ne mogu, a da ne vide bilbord - kažu
u ovoj agenciji.
Predrag Resanović, direktor "Akcent medije",
firme koja je plasirala sporne fotografije na svojim
bilbordima, tvrdi za Glas da je sve urađeno apsolutno
po zakonu, a da o uticaju koji bi bilbordi mogli da
ostave kod pojedinih građana "ne može da govori
kao privatno lice".
- Na slikama se nalazi jedna starica, lutka i kovčeg
u hangaru. Ja sam procenio da takve fotografije ni
verbalno ni vizuelno ne vređaju verska, rasna ili
nacionalna osećanja i da one ne prikazuju ništa kriminalno.
Uostalom, bilborde je pokrenula Inicijativa mladih
i britanska ambasada povodom godišnjice događaja u
Srebrenici i ja sam kao profesionalac to objavio -
ističe Resanović, dodajući da će fotografije biti
na bilbordima još tri ili četiri nedelje.
Inače, cena jednog bilborda u Beogradu iznosi 125
evra nedeljno, bez obzira na lokaciju, a u ovom periodu
ne treba puno ni čekati da bi se naručeni bilbord
objavio, pošto leti nema velike gužve, kako nam je
objašnjeno u jednoj agenciji. Neobično je da u našoj
zemlji nema regulatornog tela koje bi kontrolisalo
sadržaj svih reklama i time sprečavalo da se ovakve
fotografije nađu na ulicama, kao što postoji u mnogim
drugim evropskim zemljama, već je sve prepušteno slobodnoj
oceni oglašivača.
A. M.
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
E. G. J.