Svečano otvaranje izložbe "Građanski realizam
Petra Dobrovića" održano je juče u Muzeju savremene umetnosti
u Beogradu. Autor koncepcije je Jelena Stojanović, a organizator
i kustos Žana Gvozdenović. Izložbu je otvorila prof. dr Irina
Subotić, a govorili su dr Jelena Stojanović, autor postavke, i
Branislava Anđelković, direktor muzeja.
Ono što posebno obeležava ovu izložbu to je nov pristup tumačenju
jugoslovenske umetnosti dvadesetog veka, koje podrazumeva sagledavanje
likovnog dela kao izraza određenih istorijskih okolnosti. Ističući
da je istorijsko-umetničkoj literaturi period modernizma nedovoljno
poznat kao nosilac ideje povezanosti umetnosti i određenih socijalno-političkih
prilika, Jelena Stojanović smatra da je vrlo značajno ponovno
tumačenje stvaralaštva Petra Dobrovića u skladu sa novim pogledima.
Uticaj, koji je društveno stanje tog vremena ostvarilo u Dobrovićevom
radu, možda najbolje otkriva jedna od njegovih definicija umetnosti
(objavljena u listu Vreme, 1937. godine): "Umetnici ne stvaraju
umetnost; oni su samo barometar jednog stanja. Oni su izvršioci
kulturne volje kolektiva."
Primarni cilj izložbe je da se Dobrovićevo delo predstavi, ali
i kritički "iščita" kroz kulturno-istorijske promene
koje su obeležile vreme u kojem je stvarao (dvadesete i tridesete
godine prošlog veka), kao i da se njegova umetnička pozicija odredi
u odnosu na okvire evropske umetnosti modernizma.
Petar Dobrović (1890-1942) je jedan od vodećih predstavnika modernizma
posleratne jugoslovenske umetnosti. Slikarstvo je studirao na
Likovnoj akademiji u Budimpešti. Prvu samostalnu izložbu imao
je u rodnom Pečuju. Svoja dela izlagao je u Parizu, Budimpešti,
Pragu, Beogradu, Dubrovniku i Veneciji. Radio je kao profesor
u Umetničkoj školi u Beogradu i učestvovao u osnivanju Umetničke
akademije.
Izvestan diskontinuitet i promene njegovog stila inicirali su
različiti uticaji i uzori.
Iako je Dobrovićevo stvaralaštvo, kao značajnog predstavnika srpske
moderne umetnosti, u velikoj meri sačuvano i obrađeno, čini se
da postoji praznina u razumevanju i "čvrstoj identifikaciji"
njegovog dela. Projekat "Građanski realizam Petra Dobrovića"
je pokušaj da se njegov slikarski rad ispita kao celovita i višedimenzionalna
pojava.
"Zanimljiv mi je sam njegov koncept realizma. To nije realizam
na koji smo navikli, već realizam kao odgovornost prema posmatraču,
kao komunikacija sa posmatračem. U Dobrovićevom delu do kraja
ostaje vrlo prisutna strast prema estetskom kao vidu komunikacije."-kaže
Jelena Stojanović.
Izložba traje do 28. aprila, a predviđen je i prateći program.
U subotu, 9. aprila dr Jerko Denegri i mr Simona Čupić predstaviće
katalog "Dobrović u tridesetim", 16. aprila predavanje
"Aktovi ili rotizam u delima Petra Dobrovića" održaće
mr Simona Čupić, a za 23. april najavljen je razgovor na temu
"Dobrović i okolo njega" u kome će učestvovati Miodrag
B. Protić i dr Jerko Denegi.
A. K.