GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e

Utorak, 29. 3. 2005.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Međusobno optuživanje poslovodstva JAT-a i avio-mehaničara se nastavlja

Mehaničari iz Tunisa pod

policijskom pratnjom

BEOGRAD - Ni posle 12 dana štrajka, dogovora poslovodstva i avio-mehaničara "Jat ervejza" nema, a međusobno optuživanje obe strane se nastavlja. Poslovodstvo je juče optužilo da je grupa od 400 avio-mehaničara nasrnula i bukvalno sprečila radnike koji hoće da rade, da uđu u industrijsku zonu Jata. Avio-mehaničari su ovo demantovali, tvrdeći "da su ih oduvali samo pištaljkama".

Inženjeri u štrajku 2. aprila

Štrajkački odbor Sindikata inženjera u Jatu najavio je da će početi štrajk 2. aprila, ako poslovodstvo ne počne pregovore sa štrajkačima i opozove suspenziju mehaničara te kompanije. Oni traže da Starčević dosledno poštuje mere vlade i smeni sve rukovodioce koje je zatekao u kompaniji nakon svog postavljenja, a koji su odgovorni za krizu u tom preduzeću. Jedan od zahteva je i da se predstavnici sindikata uključe u izdvajanje tehničkog održavanja aviona iz Jata. Oni ocenjuju da je status štrajka avio-mehaničara, samo izgovor za uništenje kompanije koje sprovode "moćnici u državi".

Medojević: Vlada u panici

- Angažovanje stranih avio-mehaničara je potez koji pokazuje stepen panike u Vladi Srbije, a ne vlade koja zna šta radi u toj oblasti. Tako se ponašaju menadžeri koji pod pritiskom donose štetne odluke. Vlada se definitivno ne snalazi u čitavoj situaciji, smenjuje direktora, uvodi privremene mere... i to traje već duže od godinu dana. U ovoj situaciji svi trpe štetu i vlada i kompanija i radnici, putnici. Ovo je slučaj koji je karakterističan za Srbiju - niko ne zna ko je započeo problem, a svi trpe štetu. Ovde je kompromis ključna reč. Svi moraju da popuste, i sindikati, nije lako pregovarati sa 18 sindikata, ali vlada ne sme da se ponaša kao uvređena primadona. Generalno, činjenica je da ni DOS-ova, ni ova sadašnja vlada nisu definisale nacionalnu strategiju u javnim preduzećima.

Mehaničari su istakli da trpe pretnje poslovodstva koje ucenjuje otpremninama one koji su se prijavili za dobrovoljan odlazak iz kompanije.
- Naglašavam da su svi avio-mehaničari Jatove Tehnike jedinstveni u štrajku, koji nastavljamo dok vlada i poslovodstvo ne prestanu da nas ignorišu i prihvate razgovor. Što pre to učine, uključujući i isplatu neisplaćenih zarada, pre će se srediti situacija u Jatu, a država će prestati da gubi milione evra - navodi Dragan Bogdanović, predsednik Sindikata mehaničara.

Bogdanović je i juče upozorio da je bezbednost putnika ugrožena, kao i da je pokušaj poslovodstva da sa sedam mehaničara iz Tunisa osposobi deo flote - propao.
- Postavlja se pitanje šta sedam linijskih tuniskih mehaničara može da uradi na avionima Jatove flote, parkiranim već dve nedelje ne zemlji. Shodno broju i kvalifikacijama stranih radnika, njihov najveći domen održavanja može da se poredi sa portir-parking radnikom, koji na automobilima rutinski proveri ulje, gume, sipa gorivo i obriše vetrobranska stakla. Osim toga, Tunižani su pod stalnom pratnjom policije, a prebacili su ih iz hotela "Slavija luks" u "Metropol". Čuli smo nezvanično da ne dobijaju u celini iznos koji je dogovoren (35 dolara po satu i 50 dolara dnevnica). I tu se izgleda neko ovajdio, ali upoznali smo zamenika ambasadora Tunisa sa tim - navodi Bogdanović.

Osim toga, domaći avio-mehaničari uručili su protestno pismo zameniku ambasadora Tunisa gde su tražili da se ispita zakonitost rada tuniskih mehaničara.
Poslovodstvo je, s druge strane objavilo da su prekjuče velikim zalaganjem Tehnike i sedam licenciranih avio-mehaničara iz Tunisa, prevezeni putnici na šest međunarodnih linija."Možemo se pohvaliti i uvođenjem nove destinacije za Kuvajt", navode u poslovodstvu.

"Jat velikim naporima uspeva da avioni lete redovno i bezbedno. Jat se trudi da do sledećeg vikenda pređe na letnji red letenja, uz možda samo poneki stornirani let", saopštio je Medija centar. Generalni direktor Nebojša Starčević pozvao je juče suspendovane mehaničare da do srede pismeno potvrde da žele da se vrate na posao. Nakon tog roka, poslovodstvo će početi da ih otpušta, navodi Starčević i dodaje da se poziv ne odnosi na organizatore nezakonite obustave rada i one koje su pretili zaposlenima koji su želeli da rade.

Marinković: Neće izaći na dobro

- To što se sada događa u Jatu može se iskazati poslovicom "Ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji". Restrukturiranje javnih preduzeća uopšte nije ni počelo, a za to nisu potrebne četiri godine, pogotovu u situaciji kada su preduzeća zatečena u masi problema. Zašto nije počelo, mora da odgovori onaj ko je odgovoran, znači politička vlast. Moja procena je da su imali interes da u javnim preduzećima zadrže postojeće stanje. Direktor Jata je smenjen, ali novi direktor opet je iz SPO-a, iako preduzeće nije stranačko, niti je Narodna banka Srbije stranačka - G 17 plus. To je diskriminacija. Ovde se stručna radna mesta dele kao apanaže. Ovako nešto potpuno je nezamislivo u Lufthanzi, i u Nemačkoj, kaže Darko Marinković, profesor na Megatrend fakultetu.
Odakle novac Jatu za strane mehaničare?
- U Jatu uvek ima novca, samo je pitanje za šta se on koristi i ko to kontroliše. To što je vlada iznajmila strane mehaničare, neće na dobro da izađe. To je primer uvođenja štrajkbrejkera u posao. Takvi pokušaji završavani su vrlo tragično. Nijedan problem ne može se rešiti silom. Možeš da se proteruješ, da se inatiš, ali će ti se to vratiti. Dovode ljude iz druge zemlje, daju toliki novac, a neće za pregovarački sto. Vlada jako loše reaguje na ovo što se sada događa u Jatu, jer očigledno nema odgovor, kaže Marinković.


A. Matić


vesti po rubrikama

^ekonomija

Miloš Aligrudić: Nema štrajka u JAT-u, bezbednost na nivou
Međusobno optuživanje poslovodstva JAT-a i avio-mehaničara se nastavlja
EPS upozorila Ministarstvo finansija: Poskupljenje struje ili restrikcije
Rukovodstvo RTB-a Bor predlaže istraživanja rezervi
Proizvodnja u 2005. pala za 14,5 odsto
Naftaši gube zbog Dinkića
Sindikat Rafinerije u štrajku
Koštunica primio privrednike
 


     


FastCounter by LinkExchange