U izdanju Udruženja likovnih umetnika Srbije, objavljena
je monografija Balše Rajčevića. Neuobičajeno smišljena, monografija
sadrži sve likovne kritike i eseje o opusu umetnika objavljene
u dnevnoj štampi, katalozima i stručnim časopisima. Od njegove
prve samostalne izložbe do nastupa u Galeriji ULUS 2002. godine,
ova knjiga je i pokazatelj senzibiliteta i stavova srpske likovne
kritike, svojevrstan artefakt duha vremena. Rajčević, slikar,
vajar i renomirani likovni kritičar, kaže da je zadovoljan ovim
inovativnim pristupom problematici monografije.
Umetničke monografije su i dalje rak-rana domaćeg izdavaštava.
I Petar Lubarda je "dočekao" svoju prvu monografiju
tek nekoliko decenija posle smrti.
- Kao svoj magistarski rad na katedri za istoriju umetnosti Lazara
Trifunovića radio sam knjigu o skulptoru Otu Logu. Išao sam od
izdavača do izdavača i svi su postavljali nemoguće uslove. Jedan
je čak tražio da Oto Logo snosi 30 odsto troškova štampanja, našta
je Logo uzvratio: "Odbijam, iako cenim Rajčevićev tekst.
Valjda zaslužujem da mi društvo u kom stvaram štampa monografiju.
"
Moja monografija je privatni poduhvat. Štampao ju je "Zagorac
print". Ovde su hronološki poređani svi eseji koji su pratili
moje javne nastupe, tako da je monografija totalni dokument. Uobičajena
koncepcija da monografiju rade samo jedan ili dva autora nije
me zanimala jer su umetničke monografije postale sredstvo bezočnog
manipulisanja art-tržištem.
Danas svako može da "naruči" likovnog kritičara da
o njemu peva hvalospeve i sebi podigne spomenik za nekoliko hiljada
evra. Pogledajte samo koliko monografija imaju slikari amateri.
Zaista zanimljiva sociološko-kulturna klima.
Ali, od monografije se ipak očekuje neki populistički ton...
- Ko to kaže! Protivnik sam svake socijalizacije umetnosti i antielitizma.
Cela ideja tzv. estetskog društva - svi ljudi će biti umetnici
- za mene je prava smrt umetnosti. U ovom vremenu kulta tehnološkog
napretka, mi se, u stvari, spuštamo na sve niži nivo. Pogledajte
šta izlažu naše galerije - fotografije, digitalni printovi, kompjuteri...
foto-jezik je jedini dozvoljeni jezik. Naša institucionalizovana
kritičarska "elita" slavi isključivo reproduktivne medije,
dok se svi ostali proglašavaju za ruralne umetnike.
U vašim poslednjim radovima sve su prisutnije ideje antiumetnosti
i "indastrial"-a. Radite isključivo sa neumetničkim
materijalima, kao što su vodovodne cevi, slavine i slično...
- Mogu biti posmatrani i kao asemblaži. Ja spajam industrijske
elemente u jednu novu celinu i oni postaju umetničko delo. Ali,
nema serijske proizvodnje i sve radim sam, za razliku od stranih
"indastrial" autora koji obožavaju da glorifikuju apsurd
mehaničke multiplikacije. Interesuje me mogućnost umetničkog dela
koje donosi zaista novo značenje, a ujedno evocira i arhetipske
predstave.
S. Đ. M.