Članak Dragoljuba Zbiljića iz Udruženja za zaštitu
ćirilice srpskog jezika "Ćirilica", "Jedan jezik,
tri pisma", objavljen u Glasu, 31.01. 2005. godine, samo
je jedno u nizu upozorenja iz tog udruženja o nameri uticajnih
da srpsko pismo nestane sa javne scene. A koliko je tek bilo članaka
građana objavljenih u Glasu i Politici, kojima se vapilo za spas
ćirilice.
Postojećom ustavnom i zakonskom regulativom utvrđeno da su u
Republici Srbiji u službenoj upotrebi srpski jezik i ćirilica,
uz mogućnost korišćenja i latinice u mešovitim sredinama. Ćirilica
već naglo nestaje posle 5. oktobra, a eventualno usvojeni predlog
Stručne grupe predsednika Republike Srbije za pisanje novog Ustava,
po kojem bi u službenoj upotrebi bio "srpski jezik ćiriličnog
i latiničnog pisma", vodio bi neumitnom nestanku srpskog
pisma.
Doduše, ako strani turista poseti neki grad moći će na osnovu
spomenika na groblju zaključiti da je on nekad bio srpski, a pošto
je danas srpska nauka, pa i SANU, potpuno ravnodušna u vezi propasti
srpskog pisma, biće prilike da mnogi Srbi u narednim vekovima
doktoriraju na temu izumrlog pisma, pa i da postanu akademici.
Naravno, ako Srbi bez ćirilice, tj. bez osnovnog nacionalnog simbola
uopšte opstanu.
Latinica i u kampanji
Ako je istorija učiteljica života, onda se treba setiti da u
prošlosti nije moglo biti Srba bez ćirilice i da je ona glavna
brana njihovog pokatoličavanja. Oni koji su se pounijatili, morali
su se odreći i ćirilice, a kasnije nisu mogli ostati ni unijati,
nego su potpuno prešli u katoličku veru i postali Hrvati. Kada
se u narodu, ne daj bože, pročuje da su legalizovana dva pisma
u srpskom jeziku, biće to katastrofa za ćirilicu.
Gajevska latinica će se komotno ugnezditi u srpski jezik i više
se neće moći reći da je jaje kukavičje. Nisu ga podmetnuli Hrvati,
nego Srbi, u ime privrženosti ideji jugoslovenstva sa namerom
da se razvija jugoslovenska umesto srpske kulture. To je išlo
dotle da je kralj Aleksandar bio pripremio odluku o ukidanju ćirilice,
ali ne samo da je on poginuo od onih koji nisu bili za Jugoslaviju,
nego se i danas sudi Srbima zbog njenog razbijanja. Pa da li ćemo
se makar danas otrezniti od po Srbe kobne ideje jugoslovenstva
i početi gledati svog posla.
Predlagači pomenutog novog ustavnog rešenja mogli su tako postupiti
jer je u Srbiji već ostvaren planirani stepen ravnodušnosti za
sve što ima predznak nacionalnog. Običan svet u ogromnom procentu
i ne zna kakvo je postojeće ustavno i zakonsko rešenje u vezi
pisma, jer to odgovara onima koji bi da Srbima menjaju krvnu sliku,
pa mi imamo televizije koje su za ćirilicu zabranjena zona koliko
u Hrvatskoj. LJudi se iznenade pitanju zbog čega su svoje knjižare
označili tuđim pismom , pa i odgovore pitanjem "Zar oba pisma
nisu naša". Ako jesu, propadne li ćirilica nećemo ostati
bez pisma, jer imamo još jedno! Onaj koji je poveo dijalog dobiće
i pouku : mani ćirilicu, gledaj od čega se živi.
Ko je kriv za ovakvo stanje i šta nam je činiti? Formalno, glavni
krivac je vlada koja ne sprovodi Zakon o službenoj upotrebi jezika
i pisma. Čak štaviše ona sama krši taj Zakon ispisivanjem svog
imena srpskom ćirilicom i hrvatskom latinicom, a i na druge načine.To
ne čudi jer je u Vladi G 17 plus, stranka koja se čak i u izbornoj
kampanji služi latinicom, a ministar finansija iz te stranke je
otišao najdalje: ime Nacionalne štedionice je označio tuđim pismom.
Kvaziteorija o dva pisma
Ali suštinski, glavni krivci su srpski lingvisti, pa i drugi
srpski univerzitetski profesori. Mnogo je štetnije što oni ćute
nego što njihov jedini glasnogovornik prof. Ranko Bugarski širi
kvaziteoriju o dva pisma u srpskom jeziku. Oni osluškuju da li
u narodu ima ljubavi za svoje pismo, ili će preovladati projektovana
svest da se ne može u Evropu sa tamo nekom starom ćirilicom, koja
je u srpskom nacionalnom biću već čitav milenijum.
Oni su protivno ustavnoj i zakonskoj regulativi napisali u Pravopisu
da su u srpskom jeziku dva pisma.Čekaju sa novim Pravopisom dok
ne vide šta će pisati u novom ustavu, umesto da predvode kao što
je slučaj sa njihovim kolegama u Hrvatskoj , Sloveniji , Federaciji
BiH i dukljanskoj Crnoj Gori. Jedini svetli primeri su lingvisti
Dragoljub Zbiljić iz Novog Sada i Milorad Telebak iz Banja Luke,
pa javno predlažem Sinodu SPC da ih odlikuje.
Vidim jedini način za spas ćirilice u tome da se materijalno
pomogne Udruženju za zaštitu ćirilice srpskog jezika "Ćirilica"
Novi Sad, Nikolajevska 2, tel 021 527 018, E pošta cirilicaŽEUnet.yu,
kako bi ono osnovalo svoje odbore u svim naseljenim mestima Srbije
i iz tako široke baze vršilo pritisak na one koji bi da Srbi prestanu
biti ono što jesu. Podrazumeva se da će odbori uticati na menjanje
stanja u svojim mestima i pomoći u organizovanju centralnog protesta
pred Vladom Srbije i pred televizijama koje su u funkciji latinizacije
srpskog jezika i Srbije.
Dok bude ćirilice, biće i Srba
Nemanja Vidić, dipl. inž
Kalenderovci