[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e
Petak, 17. 9. 2004.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

forum

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Foto

Umetnički i finansijski događaj: Domingo, Kareras i Pavaroti

Klasične arije često se koriste u različitim reklamama, naročito kad im isteknu autorska prava

Bočeli kao narodnjak

"Britiš ervejz" koristi temu dueta opere "Lakme" koje pri slušanju stvara osećanje letenja i prijatnosti

Note u savremenom svetu danas šalju brojne poruke a osnovni motiv je dobra prodaja proizvoda koji se reklamira ili da se političari predstave u što boljem svetlu (slučaj kompozitora Borisa Kovača koji je zapretio tužbom DSS-u).

Pored savremene umetničke, u tu svrhu koristi se često i klasična muzika, koju mnogi smatraju nepopularnom i elitističkom, jer nema mnogo znalaca i poklonika. Ipak, komplet kompakt diskova sa najvećim hitovima klasične muzike dostigao je u svetu milionske tiraže zahvanjujući i tome što su osvojili srca onih koji za ovu vrstu muzike nikada nisu marili.

Sada se i oni obraduju kada prepoznaju klasične arije koje ih zaskaču iz razglasa u liftovima ili kao prijatna zvonjava mobilnog telefona. Kad smo kod kurioziteta, svemirskem letilice "Vojadžer 1" i "Vojadžer 2" odnele su na zlatnoj ploči, pored ostalih informacija o našoj civilizaciji, i Mocartove note izvan Sunčevog sistema...

Betoven u mobilnom

Foto

Andrea Bočeli

O komercijalizaciji klasične muzike Mirjana Lazarević, urednik u Centru za muziku Kolarčeve zadužbine, poznata po organizovanju izuzetnog ciklusa koncerata "Velikani muzičke scene", kaže:
- Pitanje je šta se komercijalizacijom postiže. Poznato je da se u raznim spotovima obično koristi Deveta Betovenova simfonija ili Verdijev "Rekvijem" ali koliko, tako upotrebljena, ova dela zaista mogu da zainteresuju ljude.

Klasika je zgodna kao podloga za reklame svih vrsta, pre svega zato što nikada nećete pogrešiti ako izaberete poznate, proverene numere. Postoje razne popularne teme, Šopenova muzika, recimo, prodaje čokoladu. Osim toga, ne morate nikom da plaćate nadoknadu za autorska prava.

Operska umetnost koja je oduvek važila za elitističku takođe se komercijalizuje. O tome Milena Kitić, mecosopran sa uspešnom karijerom ostvarenom u SAD, kaže:
- Mislim da, bar u marketingu, nije reč toliko o obožavanju opere koliko o iskorišćavanju fantastično komponovane i melodične muzike u izazivanju potrebnog osećanja. Primera radi, "Britiš ervejz" koristi temu dueta opere "Lakme" - koja pri slušanju daje osećaj letenja, opuštanja, nečeg prijatnog, itd... Sve su to do tančina ovde proanalizirali marketinški magovi.

Slavska koncertna publika

- Komercijalizacija je prihvatljiva u određenim granicama i doprinosi popularnosti klasike. Najdžel Kenedi, violinista, uspeo je da dovede na koncerte publiku koja inače ne sluša klasiku. Mnogo ljudi gleda Klasik FM, kanal kablovske televizije, koji je pun dobro urađenih spotova u kojima možete da vidite lepe žene i čujete odlične interpretacije klasičnih muzičkih dela. Setite se samo kakav je uspeh postigao Dragstor ozbiljne muzike Radio Beograda. Ipak, pogledajte regularne koncerte klasične muzike koji su gotovo bez posetilaca, i to čak kad nastupaju vrhunski muzičari. Dešava se da dođete na Kolarac i od 400 ljudi poznajete 350 - kao da ste došli na slavu i dobijete upalu mišića rukujući se sa svima - kaže Đorđe Milutinović iz koncertne agencije Centra "Sava".

Klasika je zastupljena i u crtanim filmovima - koristio ih je još Dizni, pa pretpostavljam da je ideja potekla iz tvrdnje naučnika da klasična muzika opušta, smiruje decu i bebe, dok ih rok razdražuje. Osim toga, edukativno je jer deca nauče melodiju, kompozitora, itd. Pojava tri tenora je, takođe, bio koristan događaj kako za njih same ( u promotivnom i finansijskom), tako i u edukativnom smislu, jer je opera predstavljena širokim narodnim masama, doduše komercijalizovana i prilagođena za svako uvo i potencijalnog kupca.

I bebe vole klasiku

Izdavačke muzičke kuće sve češće pokušavaju i uspevaju da ljude koji nisu pravi operski pevači prodaju kao prave. Na primer, Bočeli divno peva, ali nije operski pevač i ne čuje se uživo dalje od prvog reda. U Italiji svi lepo pevaju, pa ni Bočeli nije izuzetak. Čuješ ih po ulicama, gondolama... To im je narodna muzika. Ali to nema mnogo veze sa operom, a nisam sigurna ni da daje pravo obrazovanje i ideju o operi. Ali donosi veliki prihod.

Biljana Lijeskić


vesti po rubrikama

^kultura

18:01h

Klasične arije često se koriste u različitim reklamama: Bočeli kao narodnjak

18:09h

Jožef Nađ o predstavi "Raj" koja je otvorila ovogodišnji Bitef

18:17h

Džoni Ramon, legenda panka, umro u 55. godini

18:25h

Rediteljka Jelena Bojović ruši tabue o Srbima

18:34h

Beogradskoj operi treba novi imidž

   


     


FastCounter by LinkExchange