Damjan Đakov je naš slikar koji je svetsku reputaciju
stekao u Italiji. Sarađivao je sa prestižnim galerijama kao što
su "Biale e Čeruti" (Siena), galerija Katelani (Modena)
i "Bunjo art galeria" (Venecija). Tek poslednjih nekoliko
godina, Đakov izlaže i u Beogradu, uglavnom u privatnim galerijama.
Njegova izložba održana pre nekoliko godina u Muzeju savremene
umetnosti, predstavila ga je kao autora vrlo osobenog izraza koji
sofisticirano spaja blještavu estetiku modnih magazina i kolorit
novog ekspresionizma u neku vrstu neo-egzistencijalističke figuracije
koja nalazi svoje korene u gotovo Magritovskom shvatanju nadrealizma
i metafizike.
Ove jeseni, Đakov će se ponovo predstaviti beogradskoj publici
svojim najnovijim radovima.
- Tražim neki kamerni prostor, najverovatnije će to biti Galerija
107 u Zemunu. Želim da izlažem samo nove slike i da od sada radim
izložbe koje bi bile zasebne tematske celine. Ja već vidim ljubavnike
na Zemunskom keju kao Adama i Evu u nekom idealizovanom Edenu.
Slikarska simbolika je jednostavna i ne dozvoljava suviše naracije.
U Rembrantovoj slici "Odrani vo" kriju se aluzije i
na raspeće i ratove, a njegovi autoportreti su čista drama - kaže
Đakov.
Govorite o idealizovanim prizorima, ali Vaše slike odišu egzistencijalnim
nemirom.
- To je Vaša autoprojekcija. Odbijam takve interpretacije. Najzad,
svaka interpretacija je subjektivna. Jednom sam naslikao sliku
sa muškom figurom koja se umiva. Hteo sam da dočaram taj trenutak
čistote, blještavila...kada vodom zapljusnete oči. Onda je došao
jedan moj prijatelj, pogledao sliku i rekao: "Auuu! Ovaj
jadnik na tvojoj slici isplaka pun lavor suza". Ako naslikam
samu figuru na platnu, prva asocijacija publike je izolacija.
Izolacija se doživljava kao nešto negativno, ali za mene je izolacija
preduslov za čin stvaranja i meditaciju. Moje viđenje sveta odudara
od kolektivnih shvatanja. Ono što je nekom neprijatno, meni je
blagoslov.
U izvesnom smislu, Vi se nadovezujete i na iskustva transavangarde,
bed peinting-a i kritičke figuracije. Kako objašnjavate veliki
povratak figurativne umetnosti na svetskoj sceni.
Kad god umetnost zapada u krizu, vraća se figuraciji. Danas slikarski
pokreti traju samo tri godine. Mislim da su za to najveći krivac
mediji. Najuticajniji italijanski magazin "Fleš Art"
jednostavno ne bi opstao ako ne bi lansirao 200 novih umetnika
godišnje. Veliki mehanizmi art tržišta žele nove senzacije za
svaku sezonu. Bed peinting je vrlo važan kao ideja: to je pravac
koji je tvrdio da ekspresija stoji ispred svake estetike. Subjektivnost
se mora staviti u prvi plan, bar kada je slikarstvo u pitanju.
Često koristite religiozne simbole na svojim slikama.
- Da, mada ih nikad ne stavljam u prvi plan. Nema ljudske teme
koju Biblija nije dotakla. Najzad, egzistencijalnih stanja i nema
tako puno. Možda svega 12, kao i tonova u muzičkoj lestvici. Za
mene, najlepše ljubavne pesme su one koje spajaju i radost i patnju.
Gradim svoj izraz na kontrastima. Otvoren sam prema svim uticajima,
od filma do fotografije, i vrlo mi je teško da stavljam svoj opus
u neke krute okvire i preživele termine.
Ostajete verni "tradicionalnim medijima". Dozvolite
mi slobodu da upotrebim taj imbecilni termin koji je danas tako
omiljen.
- Da, ponovo je došlo vreme kada je ekskluzivnost medija postala
važnija od talenta. Iza novih medija stoje velike korporacije
koje budućnost umetnosti vide u omasovljavanju, kao što se to
desilo i sa sportom. Sa novim digi-kamerama i perfektnim fotoaparatima
svako može biti umetnik i svako može doživeti Vorholovih "15
minuta slave". Digitalizacijom vizuelnih medija, korporacije
se bore za svetsko tržište. Ali setite se stripa! Izgledao je
svemoguć kada se pojavio, mas-medij koji je pretio da će uništiti
elitističku umetnost, a sada opstaje samo u kultnim krugovima.
Isto će biti i sa digital-artom. Ja nemam ništa protiv elitističke
umetnosti. Čak naprotiv!
S. Đ. Marković