[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e
Nedelja, 8. 8. 2004.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Mirko Đorđević, poznavalac sociologije vere, smatra da je Nacrt zakona anahron

U srednjem smo veku

sa ovakvim sveštenstvom

Ne treba kriviti Crkvu, već partijske vrhuške koje, zarad političkog marketinga, koketiraju s crkvom

Prednacrt zakona o veri zbunio je i laičku i crkvenu javnost u Srbiji. I to s razlogom, prema mišljenju Mirka Đorđevića, profesora i prevodioca, i poznavaoca sociologije vere.

- To je vrlo neobičan dokument i ne treba se čuditi što kažu da je po svojim predlozima srednjovekovan. Da je to dosta anahron predlog pokazuju odrednice koje se ne sreću ni u kom drugom zakonu bilo koje evropske zemlje od 12. veka pa do danas - kaže Mirko Đorđević.

Đorđević smatra da je najopasnija činjenica što se ovakav predlog zakona uklapa u brazdu klerikalizacije.
- Ovaj proces podstiču politički moćnici, pri čemu se strukture moći u crkvi i strukture moći u partijskoj oligarhiji ponašaju po zakonu spojenih sudova. Ne treba, znači, kriviti crkvu, već partijske vrhuške koje zarad političkog marketinga koketiraju sa crkvom - objašnjava Đorđević.

Udvaranje Crkvi zarad političke moći

Postojao je i argument da iza svakog pravoslavnog sveštenika stoji na stotine hiljada pravoslavnih vernika?
- Ministar vera Milan Radulović je u odbranu zakona pominjao i argument da su u Srbiji 95 odsto građana vernici i provoslavci. Odakle mu takva informacija, ne vidi se. Pravo stanje stvari upućuje na to da je broj vernika prosečan. To je 25 do 30 ljudi nedeljom na liturgiji. Imate mnogo gnostika, nezainteresovanih, ateista. Srbija ima 35 odsto stanovnika koji nisu Srbi. Pa mlada generacija, to je masa gnostika. To su oni koji nemaju ništa protiv boga i vere, ali kažu ja nisam siguran ima li boga ili nema. Ma, ovo je klerikalizacija društva koju forsiraju politički moćnici u funkciji zadobijanja moći. To je cela priča.

Javnost je najburnije reagovala na već povučeni član o imunitetu sveštenih lica. Zašto?
- Taj famozni, sada već bivši, član 17 glasi: "Sveštena lica i verski dostojanstvenici dobijaju imunitet kao narodni poslanici". Takvih odredbi je bilo u nekakvim lokalnim zakonicima, ali do sredine 12. veka. Već u Dušanovom zakoniku je to kudikamo pametnije rešeno. Šta znači dati imunitet? To je prosto - unapred se određene strukture moći u crkvi amnestiraju. Niko više ne sme da dodirne slučaj Pahomija, vladike vranjskog, ili Filareta.

Ministar vera je taj član branio tako što je rekao da taj imunitet može da im oduzme samo Vrhovni sud Republike Srbije. Ali, molim vas, crkva i država su odvojene. To je sada preoblikovano, ali imunitet ostaje jedan od zahteva. Sada on glasi "on ne može biti pozvan na odgovornost kada propoveda". A šta ako neko svešteno lice u javnoj propovedi počne da govori protiv druge vere? Pa on podleže zakonu jer je građanin ove zemlje.

Šta znače navodi člana 4 koji glasi: "Vreme bogosluženja je sveto vreme"?
- Ne može državni zakon i neki ministar da reguliše liturgijsku praksu koju su crkve regulisale pre pune dve hiljade godina i koja je različita kod mnogih crkava. O čemu se ovde radi? Da li je ministar vera u vladi gospodina Vojislava Koštunice lice koje je zaduženo za unapređenje odnosa države i crkve, ili je on delegat neke crkve ili neke partije. Izgleda da je on ovo drugo.

Da li ovaj predlog marginalizuje ostale vere?
- On ih ne marginalizuje, ali je to rešeno tako što postoje istorijski priznate vere, tih pet, a ostale i ne tretira. U ovom zakonu se, uz pristanak ostalih crkava, daje neko posebno pravo SPC-u, a to se objašnjava na osnovu njene istorijske prisutnosti na ovim prostorima. Ali, i to je vrlo problematično rešenje. I katolička crkva je prisutna ovde jednako kao i pravoslavna. Svi su Nemanjići bili katolici. Pravo rešenje je ono koje je ponuđeno u Evropskom ustavu, a ono glasi - nijedna crkva ni po kojem osnovu ne može biti privilegovana.

Kakvi su ljudi i ideje vodeći u SPC-u?
- To su obrazovani ljudi, ali njihova shvatanja su vrlo konzervativna. Vodeći ljudi su tzv. justinovci i nikolajevci, a njihov princip je sledeći - nema druge nauke, samo - bog na nebu, kralj u državi, domaćin u kući. Jesu to obrazovani ljudi, ali sa tim svojim konzervativizmom u sukobu su sa tekovinama modernog društva. Ipak, ne živimo u 13. veku. Oni sebe zovu svetosavcima. Mi smo sa Svetim Savom Nemanjićem bili Srbija u Evropi, a sa ovim svetosavcima, kakvi su Atanasije i Amfilohije, Srbija će biti srednji vek u Evropi. I ovaj zakon je iz tog domena.

Tatjana Čanak


vesti po rubrikama

^društvo

16:05h

Protojerej-stavrofor Dragan Terzić smatra da je prednacrt zakona prvi demokratski akt

16:17h

Mirko Đorđević, poznavalac sociologije vere, smatra da je Nacrt zakona anahron

16:24h

Devet meseci kod tašte u Bagdadu

16:32h

Na Adi Ciganliji organizovana akciju "Prezervativno bolje"

16:41h

Nemac, a naš pravoslavac

16:50h

Izbor za Najevropljanina godine

17:02h

Ocena SRS: Ne treba nam multietnička policija

17:11h

Novi rektorski timovi u svim kabinetima državnih univerziteta u Srbiji

 


     


FastCounter by LinkExchange