[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Nedelja, 8. 2. 2004.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Rodno mesto Karađorđa - Viševac zaboravljeno od države, a polemika o mestu rođenja ražestila meštane

Karađorđevići valjda
znaju gde se rodio

- Bruka i sramota svih nas je da mesto rođenja, sveto parče zemlje Srbije, koje je imalo čast da prvo čuje plač Vožda nije dostojno obeleženo ni danas kada se slavi 200-godišnjica Prvog srpskog ustanka

Ove reči Radoslava Zdravkovića, potpredsednika SO Rača i člana društva "Vožd" dobijaju na svom značaju tek kada čovek poseti selo udaljeno nekih desetak kilometara Rače. Tu, na mestu Gradište, gde je nekada proticao potok, koji se zvao kao i reka gde se krstio Isus Hristos - Jordan, prema opšteprihvaćenom datumu 21.12. 1852. rodio se Đorđe Petrović.

Višedecenijska namera da se ovde izgradi kompleks dostojan imena slavnog vožda ostala je slovo na papiru. To su odbile sve vlade, zaključno sa aktuelnom - a bilo je potrebno tek da se izgradi put i spomenik, što kažu meštani "kakav dolikuje" . Put do lipove šume je asfaltiran poodavno. Gore na brdu, posle pogibije Kralja Aleksandra Prvog Karađorđevića u Marselju 1936. godine, u njegovu čast podignuta je kapela, a u srcu prelepe šume nalazi se spomen ploča koja je podignuta na mestu gde se, kako se pretpostavlja, nalazila koliba. U toj kolibi Petar i Marica dobili su muško dete, ni ne sluteći da će pola veka kasnije povesti Srbe u borbu za oslobađanje od Turaka.

Legenda od Karađorđu ovde se prenosila s kolena na koleno. Po nepisanom pravilu u Šumadiji svako "pamti bar pet kolena unazad", odnosno unuk pamti dedinu priču, a deda, pak, svoga dede. Kada se sve to zdravom logikom seljačkom izračuna- "pamti se" oko 100 godina unazad. Kada se to zna onda ne čudi što je priča o tome da Karađorđe nije rođen u Viševcu, koja se (ponovo) pojavila prilikom snimanja obrazovnog serijala na RTS "Tragom Karađorđa u Šumadiji", a izgovorena iz ustiju etnologa Mileta Nedeljkovića, ražestila meštane. Ni naš sagovornik Zdravković ne krije svoje razočarenje.

- Što je mnogo- mnogo je! Sveti Sava namiguje deci iz Soroševog bukvara, Vuk se plazi na đake, Zavod za zaštitu spomenika kulture određuje novo mesto održavanja zbora za podizanje ustanka skoro 200 metara dalje od Maričevića jaruge, znak proslave 200. godišnjice je deformisani krst sa islamiziranim ocilima i na kraju Karađorđe nije rođen u Viševcu. Aman ljudi!? - priča u čudu Zdravković, čija je porodica sačuvala originalni rodoslov Karađorđevića u vremenu "kada je za tako nešto letela glava".

Njegov deda Gavrilo uvio je u rolnu rodoslov iz koga se nazirao, osenčen tušom, lik Njegovog Kraljevskog Visočanstva Kralja Aleksandra Prvog Karađorđevića i krio ga po budžacima, sve dok nije došlo vreme da se tako nešto sme pokazati. Tačnost rodoslova izrađenog 1923. overio je po odobrenju Kralja profesor Milenko M. Vukićević, istoričar, a izradio D. Mordinov. Kao mesto rođenja rodonačelnika dinastije Đorđa Petrovića označeno je selo Viševac.

- Pa, valjda su Karađorđevići znali gde je rođen. I oni sami su poklanjali dosta pažnje Viševcu i Rači do Drugog svetskog rata. Kraljica Marija je kao zadužbinu ostavila najmonumentalniju građevinu onog vremena namenjenu ratnoj siročadi, Kralj Aleksandar je izgradio česmu, sam Karađorđe je naložio da se izgradi česma 1806. u vreme kada je Beograd oslobađan od Turaka - kaže Zdravković.

Posle Drugog svetskog rata samo su pokojni NJ.K.V. kraljević Tomislav Karađorđević i NJ.K.V. knez Aleksandar Pavla Karađorđević posetili Viševac. Meštani ne kriju svoje razočaranje što i oni koji su se legitimisali kao pretedenti na srpski presto nisu posetili mesto rođenja Karađorđa. Čuju se i mnoge polemike - od zamerki na sastav oganizacionog odbora do priča o lobijima i klanovima koji sve "vuku gore ka Topoli". Sve to nije zaobišlo ni rodno mesto Karođorđa, čiji je lični pisar Janaćije Đurić u spisu "O životu Karađorđa", zapisao da se Vožd rodio u Viševcu. Originalni spis nalazi se u SANU i zaveden je pod brojem 1418/1.

Dragan Alempijević
Foto: Z. Petrović
Sutra: Svetlost u noći rođenja


vesti po rubrikama

^dosije

16:10h

Rodno mesto Karađorđa - Viševac zaboravljeno od države

16:25h

Proslave povodom 200 godina od stvaranja moderne srpske države

   


     


FastCounter by LinkExchange