[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Ponedeljak, 8. 12. 2003.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Bojan Zulfikarpašić, beogradski džez pijanista, o novom albumu i radu u Francuskoj

Snažan pečat Balkana

Novi album snimljen u Njujorku. Osećaj za melodiju i dramatičnost.
Razbijanje džez struktura u osnovi njegove muzike

"Većina džez pijanista je počela u triju, jer tu najviše možemo da čujemo. Ja sam se oprobao od kvarteta do okteta, a tek onda sam se odlučio za trio", kaže Bojan Zulfikarpašić, beogradski muzičar nastanjen u Francuskoj, koga svi kritičari smatraju za jednog od najboljih evropskih džez pijanista današnjice. Bojanov novi album, "Transpacifik", otkriva nam njegov rad u okviru tradicionalne trio formacije.

Ploča je snimljena u Njujorku, zbog Bojanove želje da sarađuje sa dvojicom izuzetnih američkih muzičara - Skotom Kolejem, Henkokovim basistom i bubnjarom Nesitom Veitsom. Od deset kompozicija, osam su Bojanove, jedna je Elingtonova, a jedna tema je pozajmljena iz bugarske narodne muzike.

Album otvara "Set it ap", kompozicija prepuna svinga u kojoj Bojan pored akustičnog klavira svira i električni Fender (kupljen pre dve decenije u Pančevu). "Džoker", složena i Balkanom nadahnuta kompozicija sa albuma "Koreni", ovoga puta pored brzog tempa, nosi sve odlike klasičnog džeza. Jednostavna i poetična elegija "Flešbek" predstavlja Bojana kao izvanrednog kompozitora, dok "Ran Rene, ran", na ivici "fri" džeza, i dramatični "Z Rejs", podsećaju da je beogradski pijanista u džez stigao iz klasične muzike. "Bulgarska", "Grožnjan blue" i "Sepia" zasnovani su na kristalnom zvuku klavira, melodioznim bas linijama i profinjenoj pratnji bubnjeva.

Besni klavirštimer

"Pred kraj solo koncerta u prepunoj Operi slovačkog grada Košice, usred kompozicije koja u jednom delu iziskuje sviranje prstima po žicama klavira, začuo sam korake na sceni", priča Bojan Zulfikarpašić - otvorio sam oči, osvrnuo se i ugledao klavirštimera, crvenog lica i iskolačenih očiju kako mi se preteći približava vičući - dozvoljeno je samo standardno sviranje. Iznenađen, seo sam na stolicu, pustio štimera da se istutnji i sačekao njegov odlazak ispraćen zvižducima i povicima negodovanja, te sam nastavio koncert. Po završetku, pokušao sam da ga naljem i da razgovaram sa njim, ali ga nigde nije bilo. Čuo sam da ga je sutradan šef filharmonije zvao na raport, i jedino se nadam da ga nisu otpustili zbog ovog incidenta."

Peti album Bojana Zulfikarpašića potvrdio je uzlaznu liniju kojom ovaj mladi muzičar ide tokom zadnje decenije. Očistivši svoj zvuk od folklornih uticaja, ali sačuvavši snažan pečat balkanskog nasleđa, njegove kompozicije imaju vrednost transmuzikalnog doživljaja. Osećaj za melodiju i dramatičnost, kao i vrlo izražena emotivnost čine okosnicu njegovog pristupa. "Volim da naglašavam osećanja i da na taj način komuniciram sa slušaocima", kaže Bojan.

Pun i zaokružen zvuk, savršena tehnika, moć improvizacije, smisao za ritam i razbijanje džez struktura leže u osnovi njegove muzike, naročito na živim nastupima. Na pariskom koncertu, održanom u 4. novembra u džez klubu "New morning", Bojan je povećao upotrebu električnih klavijatura, povremeno dajući svojim kompozicijama fanki i rege notu. "Već duže vreme razmišljam o jednom fjužn albumu, ali ideja još nije sazrela. To ostaje za jednu od narednih ploča."

Aleksandar Manić


vesti po rubrikama

^kultura

16:13h

Književnik Radoslav Bratić protestovao zbog blaćenja Danila Kiša

16:20h

Reditelju Stefanu Arsenijeviću evropska filmska nagrada

16:35h

Bojan Zulfikarpašić, beogradski džez pijanista, o novom albumu i radu u Francuskoj

 


     


FastCounter by LinkExchange