Put prema Guči je nešto više od asfaltirane kozije
staze. Kolona vozila vijugavo se kreće među obroncima planina
ostavljajući iza sebe ravnicu u kojoj se nalazi gradić Čačak.
Ono malo industrijskih hala nestaje u cvrkutu šume, u skladnom
talasanju zemlje. Prostrana svetlost centralne Srbije sa onim
geometrijskim rasporedom pašnjaka i voćnjaka ima lepotu nekih
engleskih sela, a u to se dobro uklapa ono posebno mentalno stanje
nemarnog i ugodnog širenja vremena koje se samo u tom istočnom
delu Evrope sreće.
Učini ti se na trenutak da se nalaziš na putevima Istre, gde
je boca rakije vrednost dodata uz "ćakulanje" sa prolaznicima,
više kao okrepljenje od vrtoglavice izazvane vrućinom i krivinama.
Primamo Filipa, ima 24 godine, autostopera možda malo previše
naturalnog da bi sebi dozvolio gradski luksuz da nosi jamajčanske
pletenice. Rođen je u Skoplju, u Makedoniji, majka mu je Makedonka
a otac Srbin, vojno lice iz jednog sela kod Guče.
Filip gori od želja da sazna šta li stranci traže ovde. Guča
ne dopušta srednji stav: može da bude samo "super" ili
"strašno". Prokleti da su, nadasve, bivši umetnički
"surpužnici" Bregović i Kusturica! To je, parafrazarina,
najnovija izreka među nekim mladima, od Novog Sada do Leskovca.
Bregović je izmešao sve, napravio je svoju dobru muziku i svoj
uspešan biznis, a na kraju nas je uništio", priča Filip.
Pitam onda šta je to srpska muzika, a Filip odgovara da su se
orkestri truba i trombona pojavili pod turskom vlašću kao vojna
muzika. Moj prijatelj fotograf, Marko, još pre no što smo krenuli
za Čačak, saopštio nam je bio svoju neobičnu teoriju o "Srbiji
kao o Brazilu Evrope".
Na ulazu u Guču privatne kuće nude parking na svom zemljištu,
a nude i sobe po ogromnim cenama. Mesingana truba od tri metra,
na prvom velikom raskršću u gradu, otvara pešačku zonu stvorenu
zbog sabora duž koje se kreće čitava ona gomila koja je u zanosu
od bljeska svetlosti, petardi i svih vrsta gozbi.
Malo dalje nalazi se saobraćajni znak sa nacrtanom trubom: zabranjene
su automobilske sirene! Prodavac naočara iz Novog pazara - srpskog
Napulja - prodaje "Rayban" naočare bolje od originala,
sa garancijom da nisu prave. Među raskošnim predmetima od drveta
i terakote, među tepisima i makrameom, ipak nazadrživo izbija
siromaštvo Srbije, kroz iste one drangulije koje se nevoljno prodaju,
za šaku dinara, na beogradskim pijacama.
Džepni sat nekog starog železničara, nošene cipele, češljevi,
dugmad i šljokice - to je inventar jednog očaja koji sam o sebi
dovoljno govori. To je Srbija od tri evra na dan koja pati, dok
je spektakl sabora uvlači u svoj orgijastički zagrljaj alkohola
i znoja da bi, na kraju, razgolitio njenu stvarnost i pokazao
je u prikrivenim mestima njene sopstvene karnevalske koreografije.
Zvuk truba iz kafana gutaju decibeli koji dolaze iz zaglušujućih
pojačala: "Kalašnjikov, kalašnjikov, ej". To je deo
jedne duboke provincije koja želi Evropu ali se oseća njenom žrtvom
i koja, u suštini, prezire samu sebe. Prirodno je upitati se da
li je to ostatak jednog mentaliteta koji curi na sve strane ili
je to jedno zlo sa dubljim korenjem: pošto su kriminalizovali
sopstvene susede, Evropu, Ameriku, islamsku opasnost i masonske
i jevrejske lože, ne preostaje drugo nego obračunati se i sa jugoslovenskom
muzikom kako bi se i dalje osećali neshvaćenim na svim frontovima,
čak i u sopstvenoj kući.
Kod drugog spomenika trubi počinje prvi pravi turbofolk spektakl:
jedna grupa polugolih i mišićavih ljudi igraju zagrljeni dodajući
iz ruke u ruku veliko raspeće sa ogromnim fotografijama Radovana
Karadžića i Ratka Mladića. "Za vas su to samo kriminalci,
a za nas Srbe to su heroji. Spasili su mnogo naših civila za vreme
rata", tvrdi Filip sa sigurnošću.
Dok pena piva šiklja na sve strane, grupa momaka igra oko "seoske
lude", jednog sredovečnog gospodina koji se tetura i pokušava
da sebi napravi prolaz, sa retardiranim izrazom iza debelih stakala
naočara. Posle sat vremena, ponovo ga srećemo u pravoslavnoj crkvi
kako, telećeg pogleda, čeka svoj red da poljubi ikone svetaca
i da prozbori koju sa popom koji, pak, kao pravi hrišćanin, ne
pravi razliku među vernicima.
Samo u kafanama se može relativno mirno provoditi vreme. Neizbežan
je izbor: isti oni srpski specijaliteti kao na kioscima, ali po
švedskim cenama. Najbogatije porodice koriste tu priliku da se
pokažu pa sedaju za stolove i naručuju pantagruelovske gozbe.
Ciganski orkestar ide od stola do stola i daje sve od sebe kako
bi im se trube, tromboni i saksofoni napunili novcem koju bacaju
glavešine porodica. Mladi romski muzičar, Gojko, ironično kaže:
"Sviram jer me to zabavlja, a i dobro plaćaju. To je moj
zanat, nisam ti ja Srbin!"
U dnu jedne sale dva mladića i dve plesačice igraju, tesno obavijeni
odećom vojnički zelene boje što je poslednji krik, sa svetlucavim
povodcima oko vrata i četničkim kapama na glavi. Romske trbušne
plesačice, maloletne i sa kosom boje uskršnjih jaja, pokreću kukove
na kojima zveckaju dukati, pružajući tako okrupnim lokalnim bogatašima
njihova tri minuta plesa i erotskog zanosa u zamenu za novčanice
koje im ovi zadenjuju u grudi.
Jednoj bosanskoj porodici dopali su se Marko i Mario. Za nekoliko
minuta stiglo se do bračne ponude za jednu njihovi ćerku, od skoro
osamnaest godina kojoj je to, sasvim razumljivo, bilo dosadno
pa je okrenula leđa svemu tome. Čini se da je izbor pao na Marka
koji ima stas nekog crnogorskog košarkaša. Kad gomila počinje
da se smanjuje, pod jednom drugom šatrom nailazimo da jednu družinu
povratnika iz rata u crnim i maskirnim majicama.
Onako pijani i invalidni traže utehu u poslednjoj pesmi. U jednoj
sporednoj ulici koja vodi iza jednog restorana zvuk trube utihnjuje.
Svetlost lampiona postaje prigušena. Pomrčina je ispunjena mirisom
krvi skičanjem i blejanjem prasadi i jagnjadi koji topću po kolima
pre no što ih zakolju i okače.
To je autentični seljački svet koji u jednoj gozbenoj subotnjoj
noći odagnava atavistički strah od gladi na način svojih drevnih
rituala. Mesari svojim dugim noževima presecaju vratove, psuju
i gunđaju nešto u vezi sa slabom zaradom. Put koji vodi na glavnu
binu koja je na stadionu, gde sviraju najbolji bendovi, zakrčen
je više nego da je u pitanju koncert Roling Stounsa.