Nedavno, u ulici u kojoj stanujem, okupila se veća
grupa mladih, uzrasta od prvog razreda pa do 14-15 godina u nameri
da pokažu kako su ovladali okretnim i drugim igrama. Plesali su
tango i valcer, vrteli se po pravilima sambe i rumbe, igrali bugi-vugi,
ča-ča-ča, mambo, đuskali u ritmu rokenrola.
Trajalo je to bezmalo dva sata, uz opšte odobravanje odraslih
koji su stajali sa strane i pljeskali im. U jednom trenutku potpisnik
ovih redova je upitao: Deco, a umete li vi da odigrate užičko
kolo? Najednom tajac. Deca me pogledaše u čudu. Nastavio sam:
Znate li moravac, zavrzlamu, bećarac, vlaško kolo, trajanac? Klinci
se pogledaše, stidljivo se nasmešiše i slegoše ramenima. Jedan
iz grupe odraslih mi dobaci: "E sad i ti, hteo bi da znaju
još i moravac".
Tuga božja
Pa to je prvo što su morali da nauče - odgovorio sam. Naravno,
deca nisu kriva. Jednostavno, niko nikad nije osetio potrebu,
a još manje obavezu da ih ovome nauči, ali su se zato mnogi potrudili
da to bude jedino što nikada neće upoznati.
Želeo sam dalje da proverim njihovo poznavanje nacionalne muzike,
pa sam im ređao nazive dobro poznatih kompozicija: "Oj Moravo",
"Vranjanka", "Milica jedna u majke", "Dobro
jutro Šumadijo", "Moravsko predvečerje" i još desetak
izvornih i komponovanih narodnih pesama, sve samih bisera srpske
muzike.
Zamolio sam ih da otpevaju ili odzvižduće bar deo melodije ovih
kompozicija. Ne samo da oni to nisu mogli , nego su na svako moje
pitanje, odnosno pominjanje naziva određene pesme, odgovarali
kontrapitanjem - a šta je to. Tek dvojica 15-godišnjaka se učinilo
da su jednu ili dve pesme od navedenih "možda" negde
čuli, ali nisu sigurni.
Na moje insistiranje da pokušaju da dočaraju makar fragmente
iz tih kompozicija, to nisu bili u stanju. Zaista sam bio rastužen,
poraznim saznanjem da srpska deca toliko malo znaju od srpske
muzike, a u isto vreme poznate su im mnoge pesme sa domaće, čak
i strane pop i rok scene. Nažalost, ista situacija je i u drugim
delovima Srbije. I mladi u tzv. provinciji, sve više gube vezu
sa muzikom koja je obeležje naroda kome pripadaju. Šta je razlog
tome? Odgovor je vrlo lak.
Oko 95% prostora u medijima širom ove zemlje rezervisano je za
muziku u čijoj su osnovi anglo-saksonskom koreni. U svim mestima
u Srbiji, uključujući i ona najmanja, vlada prava manija organizovanja
koncerata svih muzika. Domovi kulture, i gradski i seoski, u stanju
su da ih prirede po 5-6 za nedelju. Sportsko-rekreativni centri,
posebno u unutrašnjosti imaju novu aktivnost-organizovanje nastupa
pop, rok, čak i džez muzičara.
Gradske i opštinske skupštine, sekretarijati za kulturu i ko
sve ne, otvorili su takmičenje između sebe, ko će prirediti više
ovakvih koncerata. U velikom broju slučajeva, pogotovo u unutrašnjosti,
ulaz za publiku je ili čak besplatan ili treba platiti simboličnu
cenu, jer se svi troškovi podmiruju iz državne kase, pod izgovorom
brige za mlade.
U duhu stranaca
Najpodmuklije od svega je što se te muzike žestoko nameću i predškolskoj
populaciji i to više ne samo u Beogradu. Dečije pesme se rade
u duhu anglo-amerike, a ne srpske muzike, kako je to nekada činjeno.
Emisije na Radiju i televiziji, kao i priredbe za najmlađe do
kraja su ispuljene pop, rok, latino američkom, čai i džez muzikom.
Akteri pop i rok nota redovni su učesnici ovih emisija i priredbi.
Oni su i stalni gosti u ustanovama za decu predškolskog uzrasta
gde klincima izvode svoje repertoar i nagone ih d ga uče i pevaju
zajedno sa njima. Posle toga, deca traže od roditelja da im kupe
kasete ovih muzičara, koje onda slušaju kod kuće.
"Dečija televizija" koja je nedavno otvorena, svakoga
dana deci emituje strane spotove uz pesme sa domaće pop i rok
scene. "Dečiji kulturni centri" uče klince džezu i roku.
U pozorištima za decu oficijelna muzika je pop i rok. Na scenama
lutkarskih pozorišta "igraju" i lutke koje imitiraju
rok i džez muzičare, a sve prati odgovarajuća muzika.
Jedno vreme na televiziji je išla serija pod nazivom "Rok
klinci". Srpska deca od 5-10 godina , sa gitarom oko vrata,
nekontrolisano skaču oponašajući rokere kada pod uticajem droge
izađu na binu. Niko zbog toga nije odgovarao i evo sada, širom
Srbije, krenula je manija pravljenja "dečijih rok grupa"
koje se dovode na TV i među drugu decu.
Formiraju se nekakva Društva za popularizaciju rokenrola, džeza
i bluza koja imaju sve češće nastupe i u školama. Rok koncerti
su već redovna pojava u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja,
a troškove oko njihovog organizovanja snosi država, odnosno narod
koji u njoj živi.
Decu tako od starta usmeravaju na ono što je tuđe, ne dajući
im ni promil šanse da upoznaju i prihvate ono što je srpsko, što
je njihovo. Od malena im usađuju jedan nakaradni muzički ukus
koji će posle biti teško ili nikako promeniti. Blago je reći da
je to zločin, kulturni genocid, neprijateljski akt.
Dejan Stevanović
Beograd