Na prvim objavljenim notama ovoga kola piše "Srpskoj
gimnaziji - Dom nauke". Kompozitor je očigledno ovo delo
posvetio Srpskoj gimnaziji u Solunu koja j u to vreme postojala
i radila. "Solunsko kolo" zvuči šumadijski razigrano
i italijanski nežno.
Posle Drugog svetskog rata, pored pesama a i neka narodna kola,
nisu smela da se izvode. Pre svih, "Kraljevsko kolo".
To kolo imalo j sreću da se jedna njegova verzija zove i "Srbijanka".
Pod tim imenom štampane su note. Ali, ako bi neko konstatovao
da se radi o "Kraljevom kolu", bilo bi neprilika. "Solunsko
kolo" asociralo je na pobednički rat Srba, kraljeva srpskih,
vojvoda. A to je takođe bilo nepoželjno.
"Solunsko kolo", snimi sam sedamdesetih godina, sa
svojim orkestrom. To što je kompozicija De Sarnova u formi kola
a ne pesme sa stihovima, olakšalo mi je situaciju. Naime, ovaj
snimak je ponekad emitovan na radiju. Jer, u kolu nema stihova
koji govore o ljubavi prema Srbiji, srpskim seljacima, svešteniku
i krsnoj slavi, vojvodama. A to je bilo zabranjeno. I dugo je
tako bilo.
Kompozitor De Sarno vratio se u Perast da na kraju života bude
bliže moru i rođenoj Italiji. Ali i da pogleduje u brda knjaza
Nikole, i u duši ponovo sretne "Balkansku caricu". Umro
je 1937. u Perastu.
Kada čujem izvođenje "Solunskog kola", osećam igru
rata i života, vidim slepog ratnika Šopalovića i staru crkvu u
Mačkatu. Vetrovi, kiše i snegovi Kajmakčalana mešaju se sa blagim
zlatiborskim suncem. Tako Srbima stižu rat i sloboda: olujno i
sunčano.
U ratovima za oslobođenje i ujedinjenje, od 1912. do 1918. nastale
su mnoge pesme, kola i marševi, koji su i danas na repertoaru
mnogih orkestara, horova i vokalnih solista u našoj zemlji i van
nje. To su, pre svih, "Tamo daleko", "Lađa se kreće
francuska", "Buđenje Srbije" francuskog kompozitora
Morisa Švaba, "Solunsko kolo", "Zar da umrem kad
mi vreme nije", marš "Vojvoda Stepa Stepanović",
marš "Vojvoda Živojin Mišić", i jedna od najpoznatijih
i najlepših kompozicija inspirisanih tim ratom, marš "Na
Drinu".
Cerska bitka, vođena od 16. do 19. avgusta 1914. donela je veliku
pobedu srpskoj vojsci. Tu, na bojištu, kompozitor, dirigent, vojni
kapelnik Stanislav Binički, komponovao je jedan od najlepših marševa
koje ima naša muzička ostavština.
Turski motiv?
Smatra se da je marš "Na Drinu" Binički posvetio pukovniku
Stojanoviću koji je poginuo u Bici na Ceru. Pukovnik Stojanović
bio je neustrašivi i omiljeni komandant. Srpski vojnici su neprijatelju
pretili svojim komandantom:
"Poćoreku, carevi većile,
Duša mi je od Kosova stara,
Komandant sam Gvozdenoga puka,
Ne bojim se Cara ni Ćesara..!
Kompozitor i dirigent Stanislav Binički, rodio se u Jasici kod
Kruševca, 27. januara 1887. godine.
Stvaralac velikog i raznovrsnog opusa, u svojoj dugoj karijeri,
diriguje, vodi horove, osniva muzičke škole, obrađuje narodne
pesme, komponuje "elegantnu i prograđansku pesmu..."
U svom intenzivnom radu, Binički sarađuje i s pesnicima - Jakšićem,
Šantićem, Ilićem i drugima. Binički pripada onom čuvenom muzičkom
triju; Mokranjac - Milivojević - Binički, koji se bori za osnivanje
muzičkih škola i izvođenje srpske muzike. Za pesme: "Da su
meni oči tvoje", "Zašto sike, zašto", "Čini,
ne čini" i mnoge druge sentimentalne gradske pesme, malo
se zna da je njihov autor Stanislav Binički, kapetan, kapelnik
kraljeve garde.
Međutim, kod širokog muzičkog auditorijuma, Stanislav Binički
je najpoznatiji kao autor "Marša pobede" ili melodije
srpskog Nacionalnog optimizma - marša "Na Drinu".
I dok su drugi kapelnici vojne muzike srpskih armija Franjo Matjejovski
u svom maršu "Vojvoda Stepa Stepanović", Marko Stojanović
u maršu "Vojvoda Živojin Mišić", koristili motive srpskih
narodnih pesama, dotle je Stanislav Binički u kompoziciji "Na
Drinu", lično inspirisan Velikim ratom, stvorio ovo delo.
Neki muzičari tvrdili su da je osnovni motiv ove kompozicije -
jedan turski marš! Takav muzički materijal, odakle je eventualno
uzeta tema za ovu kompoziciju Biničkog - nisam sreo.
U čast Andrića
Posle Prvog svetskog rata, pesme iz ovog vremena ustupile su
mesto novim muzičkim potrebama nove države. Solunci - ratnici,
povukli su se u brda, njive i šljive pradedovske, sa osećanjem
da su završili svoju časnu bitku . I njihova pesma . Spremao se
novi muzički život. Muzički majstori iz Velikog rata: Binički,
Pokorni, Matjejovski, Paunović, Stojanović i drugi kapelnici slavnih
armija Putnika, Stepe, Mišića i Bojovića, dobili su novi muzički
zadatak.
Osnivali su operski orkestar, muzičke škole, muzička i horska
društva, priređivali koncerte. Na programu orkestra kraljeve garde,
sve češće su Betoven, Šopen, Verdi. Pobedonosna pesma iz Velikoga
rata dospela je u zatišje, primirje. Drina je osvojena. I onda,
mali odmor za drugi marš ratnika i kompoziciju Stanislava Biničkog
- "Na Drinu".
Šezdesetih godina, kompozicija Biničkog ponovo se mnogo svira
u raznim orkestarskim sastavima: veliki duvački i narodni orkestri,
orkestri harmonika, mandolina, revijski i dečiji orkestri. Note
ove kompozicije odlaze u svet. Kada je Ivo Andrić dobio Nobelovu
nagradu za književnost, bio je to i znak za skandinavske izdavače
da potraže i objave još neka dobra dela naše umetnosti. Odmah
su se opredelili za kompoziciju Stanislava Biničkog - marš "Na
Drinu", koju su švedski izdavači povezali sa Andrićevim delom
"Na Drini ćuprija".
Piše: Žarko Petrović
Sutra: Vostani Serbije