Roman "Guvernanta" Ivana Ivanjija objavljen
je 1998. godine na nemackom jeziku, na kojem je i pisan. Nedavno
je izašao i kod nas u "Stubovima kulture". Pricom je
vremenski obuhvacena druga polovina 20. veka, obeležena pocetkom,
trajanjem i posledicama Drugog svetskog rata. Fokus pripovedanja
cini odnos izmedu Nemice Ilze i njenog šticenika, Jevrejina, Viktora,
odnos koji se menja, u zavisnosti od društveno - istorijskih promena,
od ljubavi do mržnje, i nazad.
Preživeli ste logor, Nemci su ubili Vaše roditelje. Sada se
bavite nepravdom koja je naneta Nemcima posle Drugog svetskog
rata. Kako je to moguce?
- Zašto se pisac necim bavi? Zanima me to jer je u mojoj i u podsvesti
moga zavicaja. Bavimo se time da ne bismo dospeli u neki novi
logor.
Ali, kako možete?
- Valjda je to moj posao. Više ce se verovati meni, nego žrtvi
i njenom potomku. Znam iz iskustva da svaki covek ono što je licno
doživeo posle u sebi i pred drugima obraduje, pa i menja, i na
kraju to podatak jeste, ali, stoprocentno verodostojno, nije.
Kada covek dode u izvesne godine hoce da precisti neke stvari
sa sobom. Nemacki kancelar Kol jednom je rekao da je doživeo milost
poznog rodenja. Hteo je time da kaže kako je bio isuviše mlad
da bi došao u iskušenje da bude hitlerovac. E, tu milost i ja
uživam, jer kada sam se vratio iz logora imao sam 16 godina nisam
bio pogodan za komandanta ili tome slicno, ali me zanima, nemam
odgovor na to pitanje, da je situacija bila drugacija, kako bih
se ponašao? Da li bih se i ja svetio, nadam se da ne, ali nemam
dokaze. To je sad jedno razjašnjavanje sa sobom, ko sam ja, kakav
bih bio...
Ali, posle rata, ljudi su želeli da se osvete. To, na žalost,
deluje normalnije, nego praštanje.
- Ubijanje Nemaca se tumaci haosom trenutka, to je možda zaista
tako i bilo. Ali u logorima u kojima su bili Nemci nije se direktno
ubijalo, ljudi su umirali od gladi i bolesti. Dakle, to jeste
neuporedivo sa Aušvicom i Buhenvaldom, ali sada, pod stare dane,
pitam šta je strašnije.
I šta je strašnije?
- Uvek je licna sudbina najstrašnija. Šta je strašnije da odete
u gas ili da vam Šešelj zardalim kašikama kopa oci kao što je
obecavao, ali je to posle objasnio kao vic.
Da li Vas je opterecivalo to što ste bili komunista, a upravo
su oni bili odgovorni za logorisanje Nemaca?
- Sigurno me opterecuje i tako i pišem, jer su se te stvari radile
i u moje ime, ali i u ime pokreta kome sam pristupio, Titove partije.
Postoji li kolektivna krivica?
- Ne, nema kolektivne krivice. Prvi zatvorenici u logorima 1933.
godine kad je Hitler došao na vlast, bili su Nemci: nemacki komunisti,
socijaldemokrate, nemacki homoseksualci, nemacki kriminalci, a
ispred logora su opet stojali ko, Nemci. Tek od 1938. poceli su
da stavljaju u logore Jevreje, a kroz rat i ostale narode i narodnosti.
Dakle, rekao sam nikad ne recite Nemci, to sam i svojoj deci govorio,
nego koji Nemci: Nemci koji su bili u logoru ili Nemci koji su
bili stražari. Pa tako, nikada nemojte misliti na Srbe kada kažete
Karadžic ili Mladic, nego recite ime i prezime, ima nas ovakvih
i onakvih.
Vi ste opraštali uvek samo u svoje ime. Kako Vam deluju javna
izvinjenja, iznudena ili poštena, trenutnih politicara, u ime
naroda?
- Izvinjenje je individualna kategorija. Da li jedan Mesic
ili jedan Koštunica imaju potrebe da se time bave to je njihova
stvar. Njima je teže nego meni, oni hoce da ostanu u politici
pa moraju da razmisle kakav ce to efekat imati na njihove buduce
birace. To mora svako sam da reši, ne u ime svog naroda.
Lj. Pupezin
Foto: B. Pantelic