Početak - rođen je 31. maja 1929. u Uroševcu. Otac Svetomir bio je profesor
i direktor gimnazije u Čačku (kao nepodoban imao je silne probleme),
umro je iznenada 1933 kada je LJubi bilo četiri godine... Majka
Radmila, takođe profesor, odgajila je sama četiri sina: Dimitrija,
Dušana, Ljubivoja i Rastka.
Tadići, poreklom iz Zvečana kraj Kosovske Mitrovice, preselili
su se u Čačak oko 1830. godine, a za to što većina obožavalaca
čvrsto veruje da im je omiljeni glumac iz Kragujevca, glavni krivac
je majka Rada koja je rođena u srcu Šumadije. Zemljaci je pamte
kao snažnu, energičnu ženu, koja je spasla celo odeljenje đaka
od "Krvave bajke"...
Detinjstvo - bio je jako i odlučno dete, znao je da se
izbori za svoja prava...
Verska opredeljenost - pravoslavna.
Nacionalnost - Srbin. Jedno mu se omaklo: "Ja sam
Srbin po rođenju i osećanju, ali ne po zanimanju", zbog čega
umalo da ga linčuju. Proglašen je anti-Srbinom. "Ovde su
neki hteli na kolac da me nabiju zbog tih reči. Zamislite, ja
Šumadinac da budem anti-Srbin? Samo, ne mrzim nikoga. Kako može
pametan čovek da ne voli svoju domovinu?
Ali, nijedan pametan čovek neće da mrzi domovinu drugog i da
ga ubija, ili da se međusobno ubijaju. To ne može! No, možda sam
ja čovek "ad akta" što tako mislim", objašnjava
i o svom narodu kaže: "Srpski narod ima mitomaniju kao osnovu
svog bića. Mnogo volim narod, ali naš narod nije taj o kome političari
pričaju. Slavi se Kosovska bitka, pa daj da ostanemo na narodnoj
pesmi, nemojmo više to da upotrebljavamo kao životnu pouku."
Obrazovanje - diplomirao je glumu na Akademiji za pozorišnu
umetnost kod profesora Joze Laurenčića u Beogradu.
Karijera - kao gimnazijalac, 1944. godine, počinje da
glumi u tek obnovljenom Kragujevačkom pozorištu, u rekvijemu streljanim
đacima. Do upisa na Akademiju, odigrao je četrdesetak uloga. Igrao
je u Beogradskom dramskom, u Narodnom pozorištu, u Ateljeu 212,
u Jugoslovenskom dramskom, nagrađivan je kao malo koji glumac
s naših prostora. Pamtimo ga po nadimku Amazonac iz "Ogledala
građanina pokornog", po "Odbrani Sokratovoj i smrti"
(uloga koju je igrao "pola hiljade" puta), oživljavanjima
junaka Bore Stankovića, Krleže, Sartra, Čehova, Platona, Babelja...
Onako krupan, sa šakama ko* lopate, glasom koji "probija
zvučni zid", navikao nas je na interpretacije ljudi koji
ne uspevaju da nađu svoje mesto pod ovom kapom nebeskom, na nesrećnike
s kojima se sudbina grubo poigrala...
Voleo je da glumi, ali i da prekraja scenarija, kao na primer
u "Maršu na Drinu", kada je odlučio da Kursula mora
da pogine. Ko se ne seća onog "Drino, j... ti"...? I
ko bi uspeo da pobroji sve njegove uloge (više od 60 filmova...)
Postao je autoritet i to, izgleda, toliki da se niko od glumaca
iz mlađe generacije ne usuđuje da ga imitira. "Mene nije
lako imitirati. Treba imati ovoliku glavu, oči i glas kao što
su moji. Smatram da ima nešto u mojoj glavi. Izgleda da voda u
njoj bućka na drugačiji način nego u ostalima. Nije mi žao što
me niko ne imitira, lepo je znati da si unikatan." A on to
jeste. I kada grmi s pozornice i kada zaćuti. "Pravo da vam
kažem, nikad nisam pogrešio kada sam ćutao. Uvek sam grešio kada
sam mnogo pričao..."
Ali, najteže mu je bilo kada bi, kako je rekao, prilikom otvaranja
filmskih ili pozorišnih festivala morao da govori svoje reči.
"Za tuđe sam stručnjak..."
Upravo je izveo Beketovo delo "Poslednja traka", monodramu,
koja i nije monodrama "jer kasetofon je kao drugo biće".
Stranački angažman - mislio je da će s reformistima nešto
da popravi u državi. Posle je digao ruke od politike, ali političare
voli da prekori zbog onog što čine i onog što je trebalo, a nisu
učinili. "Pozorište je anticipiralo sve moguće situacije.
Počele su da se govore strašne istine pored onih tabu tema. Jer,
komunisti su imali strašan štos - da proglase nešto za tabu temu
i da misle da je s tim gotovo. Oni nisu voleli da otkrivaju rane,
nego da ih zatrpavaju. Mi smo živeli uz zatrpavanju svih mogućih
stvari... Ne znam šta da kažem o budućnosti, niti bih ja da uređujem
ovo društvo, jer ne bih to ni umeo... Na političke stranke i ono
što se dešava između 18 partija DOS-a gledam kao na situaciju
u pozorištu, kada reditelj treba da objavi podlu uloga. Šekspir
je napisao 30 komada gde svaki glumac, od prvog do onog koji unese
tacnu i ništa ne kaže, misli za sebe da je najbolji... E, sad
sve stranke, počev od onih koje i nemaju članova, traže svoje
uloge u podeli vlasti..."
Zanimljivosti - voleo je fudbal i "Maderu",
s obzirom na situaciju u jednom i drugom, ostaće bez oboje...
Posle toliko davanja glumi i publici, došao je u poziciju da
može da kaže sve što misli, bez straha hoće li ga neki režiser
birati i izabrati. Veli i da se naigrao.
Voleo je jednu balerinu, Višnju Đorđević, i dve glumice - Vesnu
Krajinu i Snežanu Nikšić. Verovatno i mnoge druge, ali samo ove
tri dame su uspele da ga odvedu pred oltar... Nema dece.
ZORICA VULIĆ-ZARIĆ