Po nečemu, dobra kratka priča liči na konzervu
sardina, reči su u njoj zbijene, kao u pesmi
- Dobru kratku priču određuje sposobnost pisca da sa što manje
reči posreduje što više značenja, što više slika, asocijacija,
zvukova, što više smisla. Da u jeziku zaledi čudo i da ga uvek
iznova aktivira. Po nečemu, dobra kratka priča liči na konzervu
sardina, reči su u njoj zbijene, kao u pesmi. Za takvu priču možemo
reći da ima "neograničen rok trajanja" - rekao je Mihajlo
Pantić, priređivač antologije najkraćih srpskih priča 20. veka
( od Stevana Sremca do Srđana V. Tešina) "Mala kutija"
(Jugoslovenska knjiga).
"Izvan priče, svet jedva da postoji..." Tako počinjete
predgovor za "Malu kutiju". Smelo ili sasvim realno
tvrđenje?
- Više nego realno. Zamislite da iz sveta nestane priča. Da
sve zamukne. Time bi nestao i sam svet. Jer svet postoji samo
kroz priču i u priči. Svaki dan čujemo, prenesemo, prepričamo,
pročitamo, izmislimo gomilu priča. Neke od njih vrede da budu
upamćene, a takve sam, iz književnosti, sačuvao u kutiji za dragocenosti,
u "Maloj kutiji".
Ako uzmemo da u modernom svetu čovek ima najmanje dokolice, da
li će kratka priča odneti "pobedu" nad dugom epskom
formoma?
- Kratka priča je neeksponiran žanr. Čitaju je uglavnom sami pisci
i posvećenici. Ona je i po tome nalik poeziji. Pa opet, sve ono
što se dešava u književnosti, sve njene promene, dešava se i u
kratkoj priči. Nisam pristalica bilo kakvih vrednosnih upoređivanja
između književnih vrsta. U tom smislu, ne umem da odgovorim na
vaše pitanje. Kratkom pričom se bavim prevashodno zato što je
ona moj primarni afinitet, ja sam pisac kratkih priča, i želim
da iz mnogih razloga o njoj znam što više.
Kako ste birali priče za "Malu kutiju"?
- Kriterijum se razlikuje od pisca do pisca, od epohe do epohe.
Kada sam, na primer, birao priče Crnjanskog ili Andrića tragao
sam za onima koje u malom ponavljaju neka svojstva njihovih velikih
opusa. Ali kada birate priču od nepoznatog, od zaboravljenog ili
od marginalizovanog pisca, onda vas pre svega vodi ideja vrednosti.
Priča mora biti uspela, dakle, mora biti ispričana na neponovljiv
način. Tako da sam uzimao i priče od ljudi koji su se tom formom
bavili uzgred, kao što su Ksenija Atanasijević ili Petar Džadžić.
Naravno, žalim što nisam pronašao dobre kratke priče nekih velikih
pisaca, recimo Nušića, Miroslava Popovića, i tako redom. Sada
mi se čini da je reč o nekakvom Mendeljejevom sistemu srpske proze,
sve je tu, na jednom mestu, epohe, stilovi, forme, pisci, elementi.
Uživao sam dok sam je radio.
LJ. P.