PARIZ
- Deset godina posle romana "Most na reci Kvaj",
francuski autor Pjer Bul napisao je 1962. godine naučno- fantastičnu
pripovest "Planeta majmuna" kao satiru na moderno društvo.
Šest godina kasnije, holivudski reditelj Frenklin Šefner, snimio
je po Bulovom romanu osrednji SF film koji je doživeo svetsku
slavu. Ključ uspeha Šefnerovog filma bio je u dobro snimljenim
akcionim sekvencama, u brutalnosti i u erotizaciji atmosfere.
Više od tri decenije posle suočenja Čarltona Hestona s dlakavijima
od sebe, Tim Barton napravio je rimejk francuskog romana, utrošivši
za njega 100 miliona dolara (110 miliona evra) i isto toliko akriličkih
dlaka. Rezultat skupog projekta je groteska prilično maglovite
poruke. Za razliku od "Betmena" i "Mars napada",
Barton je u "Planeti majmuna" napustio ironiju i prešao
na društveno-političke alegorije kojima je hteo da prevaziđe Bulov
literarni predložak.
- Globalizacija i komunikacije jesu pozitivne, ali one mogu iznutra
da naruše našu svest i poimanje ko smo i gde idemo - kaže Tim
Barton.
- U filmu sam hteo da odem dalje od obične zamene ljudi i majmuna
i da ukažem na ljudsku bestijalnost i životinjsku humanost. Sledio
sam pravac koji je lepo izrazio Pjer Dak, da je izgubljena karika
između majmuna i čoveka upravo naša civilizacija.
Međutim, Bartonove želje ostale su samo na rečima. Kao i svaki
dobar holivudski proizvod, nova "Planeta majmuna" je
vrlo jednostavan akcioni film s izvanrednim scenografskim rešenjima,
neverovatnim maskama, odličnim kostimima i dobrim tonskim snimkom.
Film ima dosta smešnih situacija i, uprkos lažnoj filozofiji u
Bartonovim intervjuima, namenjen je isključivo razonodi gledalaca.
Zanimljivost filma je mali broj kompjuterskih specijalnih efekata
i povratak tradicionalnom šminkanju i maskama koje se timski postavljaju
četiri do pet časova.
"Planeta majmuna" se u Americi prikazuje više od tri
nedelje i po gledanosti se našla na drugom mestu, iza "Parka
iz doba jure 2", zaradivši prvog vikenda 69,5 miliona dolara.
U francuskim bioskopima film je počeo da se prikazuje 22. avgusta
i naišao na odličan odziv, naročito mlađe publike.
Aleksandar Manić