Nedavno je u Prijepolju otvorena izložba radova
prošlogodišnjeg, 27. saziva Mileševske slikarske kolonije, koja
bi po rečima Đorđa Kadijevića, predsednika Umetničkog saveta,
trebalo da "pokaže kako ta kulturna institucija ulazi u novi
vek". Tom prilikom proglašen je i dobitnik nagrade "Beli
anđeo", priznanja nazvanog po srednjevekovnoj slici anonimnih
autora koja se čuva u manastiru Mileševo. Laureat za 2000. godinu
je beogradski slikar Vladislav Šćepanović (1971), koji o svom
nagrađenom radu "Geto 1" kaže:
- Motiv koji sam izložio nije odgovarao ni na jedno od dva postavljena
pitanja. U odnosu na tradiciju ili trenutna dešavanja u likovnom
životu koji su ponuđeni nisam, zbog svog hermetičkog mišljenja,
mogao da ponudim ni jedno ni drugo.
Na pitanje šta znači "hermetičko mišljenje" u slikarstvu
odgovara:
- Znači odsustvo od ideala umetnosti koji su opštevažeći. "Geto
1" predstavlja određeno stanje čoveka bez emotivne podloge,
bez ikakvog stava.
Zastupate tezu da umetnost mora da bude socijalna, da je neposredno
vezana za svet iz kojeg dolazi. Kako je onda jedan istrgnuti objekat,
pa bila to i čovekova egzistencija, "prst u oko" u odnosu
na etabliranu stvarnost?
- Nužno je da umetnost bude socijalna. Ona je nužno deo sveta.
Srednjovekovni slikari su tvrdili da ako naslikaš dovoljno dobru
sliku onda se demon useli u nju i iz nje isijava. U stvari je
reč o tome da dobra slika jedina može da bude adekvatan reprezent
vremena u kojem je nastala. Putem reklama, televizijskih emisija
i slično, za 100 godina neće moći da se provali koliko je suštinski
ljudska psiha s krajem 20. veka otišla u aut.
Rekli ste jednom da je 20. vek do savršenstva doveo sve ljudske
perverzije. Savremena vizuelna umetnost prepuna je brutalnosti,
perverzije, krvi…
- Da, ali čini se, početkom 21. veka, da ljudi počinju da gube
interesovanje za materiju. Izgleda da su je prezasitili.
I vaš izraz je prilično radikalan?
- Ne pravim sliku za 15 kritičara koji idu kao cirkus okolo s
izložbe na izložbu. Hoću da budem čitljiv. Osim vizuelne na slici
postoji tekstualna i još nekoliko poruka koje upućuju posmatrača
da ih dešifruje. Mislim da je moć slike ogromna. Posebno danas
kada ljudi ne čitaju i nemaju vremena da se bave takvim stvarima.
Kao što je u srednjem veku slikarstvo bilo književnost za laike,
tako je i danas. Lagana literatura bi bile televizijske emisije,
bilbordi, neke informacije u slikama koje prodaju robu, a ona
kvalitetnija bi trebalo da bude slikarstvo.
A kakva je vaša odgovornost kao nekog ko, u tom smislu, plasira
javnu reč?
- Pre svega imam ogromnu odgovornost u odnosu na ovo što radim.
Izlazim u javnost putem slike na način koji često deluje nelogičan,
čak bolestan. Ali kako je slika samo život koji se ogleda u ogledalu,
mislim da slikar mora da koristi jezik koji je nekonvencionalan,
čak brutalan, da bi pokazao ko su i šta su. To je neophodno da
bi posmatrač shvatio nešto o sebi. Svako ima neku svoju datost,
frustraciju koja je primarna i ako se ona, putem slike, dešifruje
na pravi način, iz nje može da se sazna mnogo više o svetu oko
sebe, nego iz mnogih filozofskih knjiga.
Nov ciklus predstavlja seriju slika na temu ideologija i porodica.
- Kroz sve bitnije ideologije prošlog veka, od nacizma i komunizma
do rokenrola i kokaina, provlačim jednu (istu) "srećnu"
porodicu. Svima njima osnovni simbol koji promovišu jeste upravo
jedna artificijelna "srećna porodica". Stiče se utisak
da je u korenu svog ideološkog ludila vrlo jednostavan motiv -
jedna otužna ljudska zajednica. Ispada da su ljudske naravi vrlo
jednostavne, i da im je svrha jedino da služe same sebi.
I. Semerad
foto: D. Briza