[an error occurred while processing this directive]  

Izdaje NIP „GLAS” a.d.
„GLAS JAVNOSTI“ d.d.

Vlajkovićeva br. 8, Beograd, Jugoslavija

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Nedelja, 8. jul 2001.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA

07. Jul 2001 20:01 (GMT+01:00)

Čuda vlaške magije (19)

Čudotvorno jaje

i đavolsko pile

Oduvek korišćeno kao lek i magijsko sredstvo

Iz jajeta su ljudi vekovima pokušavali da izlegu demone. Ipak, ono je oduvek korišćeno kao lek i magijsko sredstvo

Danas većina zaboravlja da je jaje doskora bilo i lek, sredstvo za kupanje beba, efikasan kozmetički preparat, a Bog mu je, kažu, podario i svojstva jakog magijskog rekvizita. Svemoćni su i žumance i belance. A priča za sebe je čak i ljuska od jajeta.

Ljuska je vekovima, i pre nego što je ovaj elemenat hemija izdvojila kao posebnu supstancu, narod snabdevala kalcijumom. Obredna medicina dala je recept da se za čvrste kosti izmrvljena ljuskica od jajeta preko noći ostavi u limunovom soku koji se, proceđen i sa malo meda, pije svako zimsko jutro. To organizmu daje zdravlje, a usput, kako je pisao otac srpske etnologije Tihomir Đorđević, sprečava veštice da deluju. Jer, u celoj Evropi doskora se tvrdilo da se ljuska od pojedenog jajeta mora uvek izdrobiti pošto će ih, onako razbijene samo na pola, ščepati veštice da se u njoj preko vode prevoze.

Crna koka

Pouzdan način da čovek sebi pribavi moć i bogatstvo je stvaranje đavoljeg pileta. Čudotvorna amajlija pravi se samo od jajeta koje je snela potpuno crna koka bez ijednog belega. Čovek koji želi treba da to jaje besprekorno nosi pod svojim pazuhom devet dana. Nakon toga, ljuska puca, a iz njega izlazi natprirodno biće koje Vlasi zovu Spirek. Običaj poznaju i svi Evropljani, a UNICEF je nedavno poslao tim stručnjaka da ih dalje istražuje.

Zajedno sa ljuskom, jaje se i danas koristi kao moćni prenosnik energije u svim značajnim fazama života. Kada se dete rodi, nakon krštenja u crkvi, nosi se u tri bliska domaćinstva. U svakom ga daruju sa po jednim jajetom kojima ga majka nakon rituala kupa. Kada malo odrastu, za devojčice koje su dobile prvu menstruaciju, kao i za dečake, izvodi se poseban obred polnog sazrevanja. Veče pred Đurđevdan pod ružu se ostavi posuda sa malo vode, jednim jajetom, laticama raznog cveća i listićima bosiljka i maslačka. Kada ujutru posudu dopuni i rosa, koja iskapa sa ruže, mladi se umivaju tom vodom. A potom ih najstarija žena jajetom istrlja svuda po licu.

Kasnije, u toku života, jaje se celo ili u delovima koristilo pomešano sa rakijom, stipsom i sličnim stvarima, kao lek za reumu, astmu, migrenu... Danas je ono neophodan sastojak i raznih maski za kosu i kožu. A oni koji veruju u sudbinu sa njim i proriču. Posebno na Sv. Jovana Krstitelja, uveče. Pod streju ili na sims od prozora stavi se malo vode i belance, pa se pomisli želja. Ujutru se znatiželjno gleda koje je figure belance formiralo, pa se na osnovu toga proriče.

I na kraju, u Timočkoj krajini i danas znatiželjni, kada ostare i razbole se, spuštaju jaje u vodu. Ako potone, znači da je sudnji dan blizu. A kada on zaista i dođe, ukućani, čim ponesu pokojnika ka groblju, na mestu u kući gde je umirao, zakucaju mali ekserčić, proliju vodu, i da se umrli ne povampiri, razbiju jedno jaje.

Mnogi ljudi i danas veruju da jajetom može da se razbije maler. Kao što su nekada stari Vlasi razbijali jaja da im ne umire živina ili krava ne izgubi mleko, tako i danas mladi koknu jaje o pod kada polaze na ispit, a devojke i pred svaki ljubavni sastanak.

Mnogo je i onih koji bi da jajetom preduprede đavola, pa kada ih dvaput dostigne neka nesreća, oni razbiju jaje da zlo ne dođe i treći put.

Poslednje jaje koje koka snese kada odradi svoj staž, obično je jako malo, a narod tvrdi - i ukleto, zato ga odnesu do nekog velikog ukopanog kamena u okolini i na njemu ga razbiju. Pri tom se sve vreme mole da unutra bude obično žumance, jer to predviđa sreću. A velika tragedija preti ukoliko se pod ljuspicom (što je kažu čest slučaj i osveta koke koja nije mažena) sakrila samo usirena vrpca koju ljudi nazivaju zmijuljak.

Seljaci, inače, bez problema razlikuju pol jaja. Žensko je veće i sa obe strane zatupasto. E kada se u kući užele ženske čeljadi oni poduče snahu ili ćerku da se malo razonodi magijom. I kažu da već za godinu dana po kući plače curica. Pre toga međutim, mama je morala da uzastopno tri četvrtka, kada je pun mesec, ustane pre sunca i pojede po jedno kuvano, dobro ohlađeno žensko jaje od žute kokoške. I da se, naravno, uveče u bračnoj postelji ne žali na glavobolju.

Eto, tako je, kažu, Bog hteo da čovek najviše koristi ima baš od kokošijih jaja, pa je kvočku, kada je stvorio, naučio kako da ih reklamira. Dok je smišljao patke, plovke ili prepelice (koje se takođe lako gaje, a nose jaja sadržinski vrednija za čoveka), Bog nije bio tako marketinški raspoložen. Zato, kada snesu jaja, ove ptice sede i ćute, a kvočka odmah uporno počne da kokodače, gizdavo da trči i lupa krilima sve dok ljudima ne dojadi, te odu da sakupe jaja.

Piše: Jasna Jojić
Sutra: Tajna zmijske krune


vesti po rubrikama

^feljton

21:01h

Čuda vlaške magije (19): Čudotvorno jaje i đavolsko pile

21:29h

Cvena kuga (24): Pali najlepši cvetovi Srbije

 



     


FastCounter by LinkExchange