Ni najžešći protivnici MTV-a više ne pokušavaju
da ospore ogroman uticaj koji je video-spot izvršio kako na recepciju
i doživljaj muzike, tako i na filmski medij...
„Pojavom MTV-a muzika je postala audio-vizuelna
umetnost" - slikovito primećuje reditelj Srdan Golubović,
jedan od učesnika razgovora „Muzički video spot: Medijski žanr
i kulturni fenomen", koji je nedavno vođen u DOB-u prilikom
javnog „očitavanja" novog broja časopisa za dizajn „Kvadart".
(Učestvovali su filmolog Ivana Kronja, profesor FDU Milorad Glušica
i reditelji Srđan Radojković, Srdan Golubović i Slavoljub Živanović
Zli).
U drugoj polovini osamdesetih, kada je MTV još
bio u povoju, i kod nas su, po opštoj oceni, rađeni spotovi koji
u idejnom, pa i produkcijskom smislu nisu mnogo zaostajali za
onim što se radilo u svetu. Međutim, devedesete su učinile svoje
i uglavnom se radilo na mišiće, s malo para i malo više entuzijazma.
- Ipak, sredinom devedesetih desio se pozitivan
„svič": došlo je do prožimanja digitalne tehnologije i filmskog
medija, tako da je i sa manje sredstava postalo moguće uraditi
dobru stvar... smatra reditelj Srđan Radojković, autor dvadesetak
spotova (DLM, Gru, K2, Dža ili bu...). Uz konstataciju da MTV
doživljava kao nešto srodno, Radojković svoju radnu filozofiju
(kad je spot u pitanju) naziva kameleonskom: „Iz grupe i pesme
pokušavam da izvučem čvrstu osnovu, priču, i da onda u to ubacim
neku svoju filmsku priču. Normalno je da u početku radite sa sebi
bliskim ljudima, ali skretanje u komercijalne vode je prosto neminovno
ako hoćete da zadržite kontinuitet..."
Slično Radojkoviću, koji kaže da su ga spotovi
privukli zbog vizuelnog bogatstva, zgusnutog sadržaja i slobode
izraza, rezonuje i Srdan Golubović (autor spotova Ane Stanić,
Negativa, Plejboja i drugih):
- Video spot je postao najotvorenija forma u kojoj se iskazuju
mladi autori. A reditelji kao što su Dejvid Finčer ili Spajk Džons,
koji su počeli radeći spotove, uneli su spotovsku estetiku u film.
Na taj način su srušeni neki tabui u izrazu i načinu filmskog
pripovedanja - ocenjuje Golubović.
Iako je krenuo iz andergraunda (kao fotograf u klubu „Akademija")
Slavoljub Živanović Zli potpisao je i režiju nekih najpoznatijih
narodnjačkih „brojeva" (Ceca i Željko „Ko na grani jabuka",
Dragana Mirković „Plači zemljo", „Stani suzo stani")
jer mu je to, kako kaže, predstavljalo veći izazov.
- Za razliku od rokenrola gde kao autor spota
moraš da se prilagođavaš izvođaču, pevače narodne muzike mogao
sam da prilagodim sebi. Pošto su bili izvan svakog kalupa, trebalo
ih je ukalupiti, formirati njihov imidž - kaže Zli, ističući da
je domaća produkcija još daleko od svetskih standarda.
U tom smislu, profesor Milorad Glušica naveo je kao paradoks činjenicu
da se kod nas za 10 hiljada maraka prave spotovi koji izgledaju
kao da je u njih uloženo deset puta više sredstava, konstatujući,
ipak, da je u slučaju skuplje produkcije, i pored domišljatosti
i kreativnosti autora, nemoguće maskirati nedostatak sredstava.
Otuda i „optimistični" zaključak da će se spotovi na svetskom
nivou raditi i kod nas, ali tek kad kapne „kinta".
P. D.