Dirigent Vladimir Ziva i pijanista Aleksandar
Štarkman dve su vrste Rusa; ovi se psihološki modeli uporno, iz
generacije u generaciju ponavljaju. Ziva kao Moskva, Štarkman
kao Petrograd; Ziva kao slavjanofilno, Štarkman kao evropejsko.
Bilo je uživanje slušati ih u petak obojicu.
Maestro Ziva sve je ono što bi ruski dirigenti
želeli da budu, a ne smeju, naročito u poslednjih deset godina.
Trijumf je to shvatanja muzike koje ne zna za evropsko kalkulantstvo
i jalove umetničke modele. Orkestar se pod njim pretvara u mašinu
za proizvodnje ogromnog zvuka. Sve je blizu, insistira se na neposrednim
dijalozima i dinamičkom nadglasavanju; žice pucaju, trombonisti
i trubači pretvaraju se u heroje dela, a orkestarski muzičari
osećaju se kao deca kojoj je najzad dopušteno sve. Ovakvo beskompromisno
sviranje, koje svemu pristupa kao da je poslednji put, u većini
evropskih metropola proglasilo bi se neizdržljivim. U Beogradu
se to voli i na ceni je, a o ukusima se ne raspravlja.
Pijanista Štarkman prava je suprotnost. Ovaj mladi
pijanista po svemu je spreman za Evropu. Ton pre liričan nego
dramatičan, pijanistička agogika gipka, akcenatski razdeli upućuju
na unutarnji život. Štarkman svira kao da govori, ne dopušta da
ga tekst ponese i svemu dodaje notu igre kojom kao da upućuje
poruku: večeras je bilo ovako, sutra već može biti drugačije.
Ipak, publika ga ne doživljava kao izveštačenog umetnika. Voli
tu povučenost i pozdravlja ga kao nekad Slobodjanika ili Pletnjova.
U petak se zato aplaudiralo, vikalo „bravo" i vrištalo sa
galerije. Publika je uspela da izmoli završne oktave na bis, a
u prepunoj sali sve je izgledalo kao u stara vremena kad su s
istim orkestrom nastupali Sokolov, Krajnjev ili Giljeljs.