Saša Ilić, jedan od pisaca generacije rođenih
početkom sedamdesetih, predstavio se svojim prvim romanom "Predosećanje
građanskog rata" ("Samizdat Free B92", pre toga
objavio koautorsku knjigu sa Draganom Boškovićem "Odisej-kataloška
priča", Matica srpska). Roman se uslovno može podeliti na
tri dela; u prvom je predosećanje (osamdesete), sledi period rata
(početak devedesetih), ali bez prikazivanja rata samoga i posleratno
stanje kada se glavni junak obreo u jednom "praznom gradu".
Ovu tematsku podelu prati i promena stila. Iako je roman pomalo
hermetičan, Ilić smatra da je to povoljnost, odlika "dobrog
pisanja".
U knjizi se međusobno osvetljava razvoj umetnosti i "razvoj
rata". Kakav je odnos?
- Postoji drugačije sagledavanje stvarnosti u prvoj i drugoj polovini
knjige. Knjiga tematizuje događaje od 1979. do 1992. godine, s
prelomom iz 1991. Želeo sam da i stilski i pripovedački postignem
dramu te promene poimanja stvarnosti u samom književnom tekstu.
Prvi deo knjige govori o atmosferi u kulturi osamdesetih. Pokušao
sam da naglasim da se upravo u tome nalazio trag predosećanja,
dolaska tog strašnog.
Kakva
je bila ta kultura?
- Eskapistička, zatvorena u forme, potpuno eksperimentalna, koja
nema pravog sluha za društveno okruženje. I u tom smislu knjiga
ima ta dva pola koja su suprotstavljena, eskapistički i jedan
mnogo bliži stvarnosti u kojoj zapravo živimo.
Puno je simbola u knjizi, ali glavni simbol je brod.
- Centralni simbol je brod "Sveti Ištvan" čija sudbina
predstavlja sudbinu jugoslovenske države, od vremena Austrougarske
i Prvog svetskog rata, pa do kraja. Njegova gradnja, potapanje
i potom remontovanje, govori o odmicanju jednoga društva od istine.
To je zapravo priča o Milošu Hajoku koji je u sam čin gradnje
ovog broda uneo svoj duh. Ali, kako su se menjali režimi, društvo
se sve više odvajalo od tog prvog trenutka gradnje, sve do vremena
postrevolucije, kada je brod remontovan i kada su najzaslužniji
postali najveći bednici i kriminalci iz vremena kada je brod građen.
I to je ta društvena inverzija vrednosti koja se dogodila. Naravno,
preuzeo sam i onu priču o Bošovom "Brodu ludaka", pa
sve do recimo Šumanovićeve slike "Pijana lađa".
Da li je "pravi život" za mlade ljude danas neuhvatljiv?
Pre svega mislim na delove romana o junaku Adamu Putniku i priču
iz "Kinoteke"?
- Priča o Adamu Putniku varira tragičnu priču o nemogućnosti spasenja.
U priči u "Kinoteci" sam želeo da pokažem jedan od problema
koji mi se činio dominantnim proteklih godina, da postoji veliki
broj mladih ljudi koji su sedeli i beskrajno pričali o tom mogućem
životu, ne radeći ništa i utapajući su u apatiju. Oni život zaista
nikad nisu ni dosegli.
Gde je u romanu ljubav?
- Nisam pisao o ljubavi.
Zato ima dosta filma.
- Kod mladih pisaca vidljiv je otklon ka filmu. Vidi se da se
pripovedač obrazovao na filmu, pored književnosti. I filmografija
na kraju "Predosećanja građanskog rata" u stvari je
parodija naslova iz literature osamdesetih godina. Završava se
"Nekropolisom", koji ne komunicira, on biva osvetljen
i to je znak da se kreće u nešto novo.
Ljubica Pupezin
foto: V. Milovanović
 |
 |
 |
Mladi pisci u "Psećem veku"
Priređivač zbirke priča mladih pisaca u kojoj je i sam,
"Pseći vek" ("Beopolis"), Saša Ilić
ukazuje šta određuje tu generaciju, osim "nezavisnosti
od bilo kakvih književnih institucija i privilegija".
- To je generacija pisaca naizgled stilski heterogenih,
poetički neujednačenih. Ali priče iz "Psećeg veka",
pisane na temu tragalaštva, oblikuju sličnu stvarnost, uglavnom
tematizuju problem mladog čoveka u ratnom okruženju i u
samom ratu. Istovremeno postoji i ironijska distanca spram
nekih poetika pisaca srednje i starije generacije.
U odnosu na šta ste tačno uspostavili ironijsku distancu?
- Odnos prema pripovedanju jeste ono što bitno razlikuje
mlade pisce od starije generacije. Važno je da se priča
fabulira, da bude zanimljiva, a ne da se govori o tome kako
ne mogu ništa da napišem, pa onda komentarišem svoju nemoć,
ili svog junaka i pitam se šta da učinim s njim.
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |