Hrvatske ustaške vlasti, u čijoj režiji je sprovedeno
čišćenje zapadne Slavonije od „srpskog nakota", nisu se zadovoljile
samo time što su slavonske Srbe brutalno pobile ili zverski prognale
s njihovih vekovnih ognjišta. Ustaška vlast sistematski je pristupila
organizovanom uklanjanju tragova srpskog vekovnog života i kulturnog
stvaralaštva u toj oblasti.
Opljačkana je, teško oštećena i srušena većina hramova i drugih
verskih objekata Srpske pravoslavne crkve, uključujući i katedralnu
crkvu i episkopski dvor u Pakracu. U drugoj polovini 1991. i prvih
šest meseci 1992. godine prognani su gotovo svi sveštenici Srpske
pravoslavne crkve, a parohijski domovi većinom minirani. Zbog
toga je svaki verski život preostalog srpskog stanovništva bio
onemogućen, pa čak i umrli i grozno umoreni Srbi, retko su mogli
da budu sahranjeni po pravoslavnim hrišćanskim običajima.
Umorene Srbe ustaške vlasti su sahranjivale, po pravilu bez prisustva
rodbine, u neobeležene grobove. Sasvim su, još početkom 1992.
godine, umakla i zvona malog broja do tada još neporušenih pravoslavnih
hramova.
„Demokratski svet" sve je znao o stravičnim događajima i
divljanju ustaša, ali je ćutao. Hrvatska je imala podršku, a Srbi
su satanizovani. Nije ni čudo, takvo ponašanje „demokratskog sveta"
definisali su i kanalisali moćna Amerika i Nemačka i papska država
Vatikan.
Srbi u gradskim naseljima, isto kao i Hrvati, radili su u državnim
preduzećima i ustanovama i njihova egzistencija je u najvećoj
meri zavisila od odnosa državnih vlasti prema njima. Pravo upravljanja
ovim preduzećima i ustanovama, odmah po dolasku Tuđmana i njegovog
HDZ na vlast, dato je hrvatskoj (ustaškoj) vlasti, odnosno „prvoborcima"
HDZ.
Prvi potez tako ustoličene vlasti bio je otpuštanje Srba sa posla
i njihovo šikaniranje na sve moguće načine tako da su oni koji
nisu otpušteni bili prinuđeni da sami napuste posao.
U takvim zlim vremenima po Srbe u Hrvatskoj, mnogi od njih se
odriču svoje nacionalne pripadnosti. I pored njihove spremnosti
da po svaku cenu ostanu lojalni hrvatskoj vlasti, čak i uz odricanje
od svojih nacionalnih prava, pripadnici nove hrvatske (ustaške)
vlasti nastavili su svoj krvavi pir. Kampanjom otpuštanja Srba
sa posla i stvaranjem osećaja nesigurnosti i ugroženosti kod njih
počelo je etničko čišćenje gradskih naselja u zapadnoj Slavoniji,
ali rezultati te ustaške kampanje nisu zadovoljili hrvatsku hadezeovsku
vlast i lokalno hrvatsko stanovništvo.
Zbog toga se polovinom 1991. godine odnos prema Srbima radikalizovao,
njihove kuće su minirane i paljene, privredni objekti i imovina
uništavani, a objavljeni su i spiskovi nepodobnih Srba predviđenih
za hapšenja i likvidaciju. Ove metode pokazale su se kao izuzetno
delotvorne u ostvarivanju ustaškog cilja - etničkog čišćenja gradskih
naselja, pa su ona još u jesen 1991. godine bila već, velikim
delom etnički čista. Deo Srba iz gradskih naselja otišao je kod
srodnika u većinska srpska sela, a deo u izbeglištvo u Republiku
Srbiju ili u srpski deo tadašnje BiH. Sasvim je izvesno da je
etničko čišćenje gradskih naselja u zapadnoj Slavoniji započinjao
na isti način i u približno isto vreme što nedvosmisleno upućuje
na zaključak da je izvršeno na osnovu ranije sačinjenog plana,
donetog na najvišem nivou Tu-đmanove vlasti.
Piše: Tihomir M. Stojanović
Sutra: Seča uglednika