Autor
i kompozitor hitova "Od Vardara pa do Triglava", "Hej
Jugosloveni" i "Živela Jugoslavija" (prva mu je
donela titulu spasitelja Jugoslavije, drugu je pevala Doris Dragović
i pravdala se da ju je ucenila mafija, a uz treću je Rumunija
zajedno s Lepom Brenom klicala" Živela") tvrdi da Srbi
imaju Pavlovljev refleks na hrvatsko-muslimanske note.
Doktorant prava i čovek najzaslužniji za proboj mnogih pesama
i pevačica, komentariše za "Glas" sve češće nastupe
muzičara iz bivših jugoslovenskih republika u Srbiji.
Da li je naša nostalgija za vremenima pre raspada SFRJ, kad
smo živeli kao sav normalna svet, doprinela lakom povratku muzičara
iz Hrvatske i Bosne i Hercegovine?
- Još je Jovan Dučić rekao: "Srbi su narod mazohistički
i olako zaboravljaju." Mi i Rusi prednjačimo po mazohizmu
i zaboravnosti - to je ta neka krvna veza i veza po pravoslavlju
i religioznosti. Znači, muzičari iz eks jugoslovenskih republika
vraćaju se zahvaljujući srpskoj kolektivnoj blesavosti i nju bi
trebalo ispitati. Naš oprost muzičarima i ne samo njima, iz republika
s kojima smo do juče ratovali, hrišćanska je pojava, i dokaz dobre
duše. Pri tom nema tu nikakvog reciprociteta, ni u muzici, niti
bilo gde.
U balkanskom konfliktu, iz kojeg je poniklo i sve ostalo, niko
ne može da zaključi ko je žrtva, a ko zločinac. Sa srpskog stanovišta
- mi smo uneli državnost u zajedničku državu i omogućili Hrvatima,
Slovencima i svim "bratskim nacijama" da dobiju državnost.
I da nas, kad im to bude odgovaralo, ščepaju za gušu. Baš kao
što kompozitor stvori pevača, a onda zvezda počne da pljuje po
kompozitoru iz razloga inferiornosti.
Kažete li Vi to da su drugi inferiorni u odnosu na Srbe?
- Kod Hrvata više, kod Slovenaca manje, postoji kompleks nacije
- nedostatak identiteta. Prema onome što su ugledni istoričari
istražili, izgleda da Hrvati ne znaju kojeg su roda, da li su
pokatoličeni Srbi, ili srbizovani katolici, ili posrbljeni, odnosno
pokatoličeni Avari. Zlobnici kažu da oni mogu da opstanu kako-tako
samo ako nekog mrze, prema onoj, u psihologiji poznatoj varijanti
- mrzim, znači postojim. Duboko saosećam sa Hrvatima, to što mi
ovde slušamo njihovu muziku - njima strašno laska.
Ima
li mesta opšte poznatim zaključcima da će njihov melos uništiti
srpski nacionalni tradicionalitet?
- Srpski nacionalni interes mi smo odavno proćerdali. Nigde
se ovako divne teheransko-arapsko-turske pesme ne pevaju u ovako
velikim količinama kao ovde.
Imamo jednu osobinu koja bi bila tragična, da nije komična. Da
ne bi neki Srbin bio veći u svom okruženju, radije ćemo uzeti
za lidera stranca, ne samo u muzici, već u svim sferama. Koliko
dugo su ovde gospodarili Zaim Imamović, Safet Isović, Halid Muslimović,
Halid Bešlić, Šaban Šaulić i drugi, koji su odlični pevači, neosporno,
ali koji nameću orijentalni stil kojeg Srbi uludo imitiraju.
Zato i imamo pojavu srpskog stoicizma - lepe Stoje s izrazito
orijentalnim melosom podobnim za trbušne plesove. To je onaj komični
deo, tragična stvarnost je sledeća - pretpostavimo da su tursko-arapske
pesme vrlo kvalitetne, onda ih naši izvođači duboko vređaju svojom
polovičnom interpretacijom pa bi zemlje domaćini trebalo da ih
tuže Haškom tribunalu.
Za spas srpskog melosa ili...
- Kao što od mnogo lošeg pića i lošeg duvana najlakše dobijete
cirozu jetre, kancer i sve što skraćuje čovekov život, tako i
od olako konzumirane muzike ne može biti ničeg dobrog. Kod nas
je, maltene, stvoren, Pavlovljev refleks, mi smo nacija zavisna
od tursko-arapskih zvukova.
Ako ubrzo ne bude donesen zakon o tom šta mediji i u kojoj meri
treba da emituju, i ako se ne uspostavi kulturna ravnoteža, nema
nam leka. Onda bi, radi minimuma ljudskog dostojanstva, trebalo
da kažemo mi smo glupi i netalentovani muzičari i sad emitujte
sve druge vrste muzike. Poništite festivale u Beogradu, Zaječaru,
spalite sve ploče iz dokumentacije Radio Beograda i još jednom
podsetite na spaljivanje svetog Save na Vračaru.
Da li je novac presudno uticao na dolazak muzičara iz eks
jugoslovenskih republika, ili je nešto drugo po sredi?
- Hrvati su u popriličnoj ekonomskoj bedi. Hrvatska ima mnogo
manje konzumenata muzike, a doba pevanja domoljubivih i pesama
ala "Danke Dojčland" je prošlo. Sad je vreme za "Danke
Srbija". Hrvati zarađuju novac na budalastoj publici željnoj
događanja, bez plaćanja poreza i naslađuju se kako je Beograd
porušen. Sećam se kako su na vestima pozdravljali svaku bombu
bačenu na Srbiju.
Pred koncert "Magazina" u Beogradu gotovo da je
nastala opšta radost. Mnogo pre, levo orijentisane televizije
su emitovale njihove i spotove drugih hrvatskih grupa. Vaš komentar?
- Tvrdim da su njihova produkcija i njihovi pevači u globalu
jači nego što je slučaj u Srbiji. Imaju nekoliko zaista dobrih
pevača koji dominiraju scenom, kao što su Doris Dragović, Oliver
Dragojević, nekoliko mlađih koji su zaista na visokom nivou. Ostalo
je bljak, baš kao i kod nas.
Zaista ne vidim po čemu je ono što radi grupa "Magazin"
kvalitetnije od onog što je počela grupa"Koktel bend",
koja je na prvoj ploči imala moju pesmu "Leptir" i nekoliko
hitova... Pa, ipak, verovatno sastav "Koktel" Hrvati
ne bi pozvali da gostuje, niti bi prodavali njihove ploče...
Zorica Vulić
Foto: V. Milovanović