[an error occurred while processing this directive] |
Izdaje
NIP „GLAS” a.d. |
[an error occurred while processing this directive] | ![]() |
I n t e r n e t i z d a n j e Petak, 16. februar 2001. |
|||||
[an error occurred while processing this directive] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
Đaci su najbolji uspeh pokazali na testovima iz srpskog, tu je skoro dve trećine učenika postiglo solidne rezultate, što znači da su ovladali pravopisom, da poznaju osnovne gramatičke forme u primeni, da imaju solidan rečnik i da je i poznavanje osnovnih književnih pojmova na svom mestu. Ali, kad je reč o matematici, objašnjava dr Havelka, situacija je skoro obrnuta - samo jedna trećina đaka je postigla zadovoljavajuće rezultate. To znači da tek svaki treći učenik završnog razreda osnovne škole poseduje znanja koja imaju transfernu vrednost za dalje obrazovanje i za snalaženje u raznim životnim situacijama. To nisu visoki, akademski, kriterijumi, upozorava dr Havelka, već vrlo praktični. Bilo je zadataka koji nisu predstavljali glavobolju za đake, jer su ih rešili u skoro 85 do 90 odsto slučajeva, ali i onih koje nije rešilo ni šest odsto đaka. Kad se sve sabere, ispada da blizu dve trećine đaka ima probleme sa osnovnom matematičkom pismenošću, bilo da su to problemi u baratanju sa decimalnom zapetom koja se u životu sreće čim se uđe u banku ili u trgovinu, ili da su to računske radnje vezane za neke problemske situacije, gde se mora razmisliti da li nešto treba deliti, množiti ili sabirati... Najtragičnije je s znanjem biologije gde tri četvrtine učenika nije prihvatilo osnovne pojmove i da ih nisu asimilirali u meri da to postane njihov način viđenja i razumevanja bioloških pojava u prirodi ili ljudskom organizmu. Slično je i sa hemijom, gde skoro 70 odsto učenika nije usvojilo znanja iz tog predmeta - upozorava dr Havelka. - Iz ovog istraživanja se mogu izvući dve vrste zaključaka. Prvi je da se pokazuje da u školi svi predmeti nisu efikasni i da to nije specifičnost samo jedne škole, već da su to stvari vezane za program i sistem i da se uspeh učenika razlikuje od predmeta do predmeta, ali da je procenat učenika koji nisu ovladali tim znanjima - poprilično veliki. Takvih učenika ne bi trebalo da bude više od jedne trećine - objašnjava koordinator istraživanja, uz opasku da je taj zaključak veoma kritičan, ali da nikoga ne optužuje i ne tvrdi da učenici nemaju školska znanja. Drugi zaključak je po mišljenju dr Havelke važniji i tiče se istraživanja od pre deset godina. - Jasno je da ti rezultati nisu bitno drugačiji, što ukazuje da su trajne mane u sistemu i onda postojale, a koje ni tada nisu uzete u obzir... Ubeđen sam da su deca zdrav potencijal i da mogu da iskoriste ono što im se pruža čak i u vrlo nepovoljnim uslovima, a kad bi ti uslovi bili kvalitetniji i bogatiji, onda bi i rezultati bili još mnogo bolji - tvrdi dr Havelka. O. Nikolić![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
|||
![]() |
|||
Copyright © 1999 Glas javnosti d.d. |
FastCounter by LinkExchange |
|