Ali, čak i da je to uspeo, uočljivo je i za površne
poznavaoce istorije Jugoistočne Evrope, da ove tobože obimne arhivske
građe u suštini nema u knjizi. I tamo gde je ponekad citat upotrebljen,
očigledno je da više služi kao dokaz za piščevu unapred zadatu
političku tezu, nego kao ilustracija složene slike prošlosti ovog
dela Evrope.
Zapanjuje činjenica da Noel Malkolm uz navodno konsultovanje
tako brojne arhivske građe i literature nije otišao ni korak dalje
od već mnogo puta ponovljenih velikoalbanskih teza iz pera nacionalnih
ideologa iz Tirane i Prištine. Sve ključne Malkolmove teze mogu
se naći u Memorandumu Foruma albanskih intelektualaca iz 1995.
godine sa potpisom Redžepa Ćosje. Novo je jedino što se knjiga
pojavila u Londonu na engleskom jeziku.
Suštinski, metodološki i stručni promašaj ove knjige, međutim,
jeste način korišćenja izvora i interpretacija zbivanja: od istorijske
građe pisac uzima samo ono što potvrđuje njegovu tezu. Primera
radi, on citira skoro sva dela Meri Edit Daram, ali ne citira
njeno prvo ozbiljnije delo Kroz srpske zemlje, u kome govori dosta
o Metohiji. Sve upućuje na zaključak da je Noel Malkolm navođenjem
toliko brojnih izvora i literature želeo, u stvari, da što jače
prikrije svoje prave motive nastojeći da svoju misiju advokata
separatističkog pokreta albanske nacionalne manjine u Srbiji prikrije
oreolom tobožnje učenosti i temeljnosti.
Malo je primera nasilja nad istorijskim činjenicama i istorijskom
istinom kakvo je nasilje Noela Malkolma nad istorijom Srba i cele
oblasti Stare Srbije, današnje južne pokrajine Republike Srbije.
Kosovo i Metohiju Malkolm ne posmatra u okviru istorije Srba,
ili istorije Srbije, već u okviru istorije "albanskih zemalja".
Tokom cele knjige "Kosovo", kao termin koji on isključivo
koristi za oblast Kosova i Metohije, tumači se kao odvajkada zaseban
istorijski, politički, kulturni, pa čak i geografski identitet,
uvek odvojeno od Srbije i istorije Srba. I, praktično od početka
do kraja, on polemiše sa tezama "srpskih nacionalista"
i "srpskim mitovima", nastojeći da ovu oblast po pravilu
uvek prikaže kao tragičan pelen "srpskih zavojevača".
Već u Uvodu pisac odbacuje, kako kaže, "konfuznu upotrebu
termina Kosovo i Metohija". Slično već odomaćenim propagandnim
terminima "hrvatski Srbi", "bosanski Srbi",
i Malkolm rado koristi pojam "kosovski Srbi". Kosovski
Albanci su za njega "Kosovari" i deo su jedinstvene
celine albanskog naroda, dok su "kosovski Srbi" označeni
samo tom regionalnom odrednicom i izolovani od Srbije.
Uvodni deo Malkolmove knjige razotkriva, s jedne strane, nedvosmislen,
jednostran i nesumnjivo jasan politički pristup, a s druge strane
njegovo potpuno nerazumevanje istorije Balkana, i diletantsko
pojednostavljivanje složenih istorijskih procesa i problema. On
kaže da u istoriji ovog regiona nikada nije bilo etničkih ratova,
da su Kosovo i Metohija oblast u kojima se dešavaju "najgore
zloupotrebe ljudskih prava u celoj Evropi", i da su u stvari
za savremena zbivanja krivi pre svega politički lideri.
Već pomenuta Meri Daram zabeležila je 1903. godine na svom putovanju
kroz Metohiju: "Priča o Staroj Srbiji je jedan neprekidan
bol. Patnja hrišćanskih naroda na Balkanu nije ništa novo. Ona
je počela sa dolaskom Turaka, i trajaće sve dok su oni tu.
Još daleke 1690. godine nepodnošljiva sudbina Srba Stare Srbije
dovela je do seobe u Ugarsku ništa manje nego 37.000 zadruga (porodičnih
grupa koje uključuju i stričeve i njihovu decu). Albanci su se
potom raširili po ispražnjenim posedima i bilo im je dozvoljeno
da ih otad zauvek nekažnjeno pustoše".
Sutra: Šta piše Harlod Temperlej