[an error occurred while processing this directive]  

Izdaje NIP „GLAS” a.d.
„GLAS JAVNOSTI“ d.d.

Vlajkovićeva br. 8, Beograd, Jugoslavija

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Sreda, 24. januar 2001.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA

23. Jan 2001 15:11 (GMT+01:00)

Preko prevoja Kula, kod Rožaja, dnevno ka Peći prođe nekoliko stotina kamiona

Šverc-komerc u ekološkoj državi

Na samo stotinak metara poređane su kućice sa šest različitih kontrola: policija, specijalna policija, vojska, vojna policija, carina i finansijska policija

Crnogorska varošica Rožaje, u blizini granice s Kosmetom, valjda je prirodno mesto za obavljanje raznih trgovinskih i drugih poslovnih transakcija. Preko prevoja Kula dnevno prođe ka Peći i natrag nekoliko stotina kamiona. Sudeći po njihovom sadržaju, još uvek su za trgovinu najinteresantniji građa, razni građevinski materijal i tehnička roba, mada ima i kamiona s prehrambenim proizvodima, alkoholnim i bezalkoholnim pićima.

- Sve što vidite, sve je švercovano - kaže jedan Rožajac i na pitanje da li se to odnosi i na humanitarnu pomoć koja ide na Kosovo, sumnjičavo vrti glavom.

Što se nelegalne trgovine tiče, međutim, nekoliko kontrolnih punktova oko grada valjda bi trebalo da budu garancija da se sve odvija regularno. Naime, na najfrekventnijem prolazu, u mestu Carine, na samo stotinak metara uporedo poređane su kućice s čak šest različitih kontrola: policija, specijalna policija, vojska, vojna policija, carina i finansijska policija. Kao i obično: policajci, specijalci, carinici ili finansi nisu ovlašćeni da daju izjave za javnost. O vojnicima da i ne govorimo.

Zvanično, sukoba u nadležnostima nema, mada je slučajnim prolaznicima opis njihovog posla skoro nejasan. Ukoliko prolazite automobilom i nemate ništa da prijavite za carinjenje, bićete zaustavljeni samo dva puta, od policije i carine, i za nekoliko minuta možete proći punktove. Na kosovskoj strani, gde kontrolu vrše italijanski karabinjeri iz sastava Kfora i Unmika, na prolaz se čeka po tri-četiri sata. To je, kažu nam vozači kamiona koji su se vraćali s Kosmeta, uobičajeno vreme čekanja kamiona natovarenih robom. Osim…

Naravno, ni Italijani nisu imuni na nemačke marke, pa se automobilima uzima "globa" od desetak ili dvadesetak maraka.

Između kosovskih i crnogorskih punktova, u kafani "na ničijoj zemlji", vozači iz Bosne i Slovenije piju "nikšićko" pivo. Nekoliko rečenica uobičajenih - kako je važan biznis, kako ih politika ne zanima, kako se kod njih bolje živi nego ovde, ali eto, valjda će "i kod vas biti bolje". Na dva spojena kafanska stola dva Španca prodaju američke planinarske cipele vredne stotinak maraka za samo dvadeset i pet, pokušavajući da prikupe tri hiljade DEM koliko im je potrebno da bi platili carinu. Konobarice ne žele da pričaju na temu da li i koliko ima šverca. Nijedan domaći prevoznik, koji u nedostatku papira potrebnih za prelaz već nekoliko dana spava u svom kamionu čekajući dokumenta od vlasnika robe, nije raspoložen za priču: "O imenima nikako".

U samom gradu priča se o silnom bogatstvu koje se "valja preko Kule" i o stotinama hiljada maraka koje se dnevno obrnu. Što je najgore, prema pričama meštana, od svega toga oni "najmanje vajde imaju". Na Carinama su policajci iz Podgorice, finansijska iz Bijelog Polja, carinici iz Nikšića, beranski vojnici. Otvoreno se govori o robi koja kao tranzitna ulazi preko Debelog brijega, što će reći iz Hrvatske, pa s plaćenih "četiri plus jedan odsto biva istovarena u Crnu Goru" bez plaćenih carinskih dažbina. Umesto punih, preko Kule kamioni prolaze ili prazni ili natovareni drugom robom, a u Crnoj Gori se "legalno" prodaje neocarinjena roba.

Javna je tajna da ovuda prolaze i kamioni, krcati raznom robom iz Turske, koji zapečaćeni stižu u Crnu Goru, prepuni najrazličitije robe - od zlata i bundi, do tehnike. Prosto: udruže se vlasnici brojnih radnji i butika diljem Crne Gore, i svako ima svoj interes. Vrednost robe meri se desetinama i stotinama hiljada maraka, a nedavno je jedan kamion, kažu greškom onih koji su ga pratili, "pao" u ruke policiji, ali se kasnije sve sredilo. Priča se i o rođenom bratu "jednog odozgo, koji je nakratko tamnovao "na pravdi Boga", jer je potom oslobođen optužbi za šverc.

U Rožajama, potkraj januara, umesto snežne beline, gustog dima i čađi iz fabričkih dimnjaka, dim kulja iz vozila kojima su prenatrpane gradske ulice, iz kućnih dimnjaka, iz roštilja brojnih čaščinica. Umesto one narodne: "Gde ima dima, tu ima i vatre", ovde bi se moglo reći i: "Gde ima dima, tu ima i šverca".

Tekst i foto: Zvonko Prijović


vesti po rubrikama

^reportaža

15:11h

Preko prevoja Kula, kod Rožaja, dnevno ka Peći prođe nekoliko stotina kamiona: Šverc-komerc u ekološkoj državi

15:29h

Treća zima u Mionici od razornog zemljotresa 1998. godine: Help ili hilfe, samo pomagajte

15:47h

Američka humanitarna organizacija CRS u SRJ od 1996. godine: Houp i Njumen pomažu Srbiju

16:08h

Profesija "striptiz" ili kako su i zašto Srbi poludeli za svlačenjem uživo

16:22h

Bespravna gradnja u Beogradu: Zida i gradi ko gde i kako stigne (2)

 



     


FastCounter by LinkExchange