[an error occurred while processing this directive]  

Izdaje NIP „GLAS” a.d.
„GLAS JAVNOSTI“ d.d.

Vlajkovićeva br. 8, Beograd, Jugoslavija

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Četvrtak, 21. septembar 2000.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

Glavni meni:
 -vesti dana
 -arhiva
 -vaša pisma
 -istorijat
 -redakcija
 -kontakt Kako da koristim ovaj sajt? Pošaljite nam pismo... Vesti dana Arhiva Vaša pisma Istorijat našeg lista Redakcija Stupite u kontakt sa nama


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA

20. Sep 2000 19:00 (GMT+01:00)

Stručnjaci za medije i marketing ocenjuju

Nikad prljavija predizborna kampanja državnih medija

RTS, Politika, Tanjug, Borba i Novosti zaista preterali. Novinare ove godine još jedino nisu ubijali

BEOGRAD - Nečuvena, nezapamćena, malo je reći partijska, RTS je privatna, tačnije lična televizija, koju ovih dana, silom prilika gledam, jer sam na Zlatiboru. U kičerastom preterivanju i nemanju mere u onome što mogu i hoće, a da bi po svaku cenu dobili to što hoće ovog puta su u državnim medijima (RTS, Politika, Borba) zaista preterali, kaže za naš list profesor FPN Ratko Božović, povodom aktuelne predizborne kampanje u državnim medijima.

- Dnevnici državne televizije traju po sat i po i tu nema opozicije ni u tragovima, sem na minut, dva kada ih treba ocrniti najstrašnije. To je, međutim, sasvim jasan dokaz da je u pitanju sve ili ništa, za vlast, naravno, dodaje Božović.

Studio B umereniji?
Primetna je razlika u vestima koje emituju RTS i Studio B. Na ovoj drugoj TV ipak su prisutni svi koji su u izbornoj trci, očigledno je neko o tome razmišljao i to je dobar potez. To ne liči na program "prst u oko" kao što je RTS-ov, kaže Darko Broćić. Ipak, nisam siguran da će do dati neke efekte, zaključuje on.

- Uterivanje straha je toliko uzelo maha sa ekrana državne televizije, da to već deluje potpuno kontraproduktivno i može da ubedi samo polupismene ili nepismene da je to što vide i čuju istina. Samo za njih ta je doza preterivanja dovoljna da u nju poveruju. Ostalima, ljudima sa makar malo rafinmana takva doza je dovoljna da ih ubedi u suprotno od cilja predizborne propagande. Takav ekstremizam, krajnost iza koje nema ničega i u kojoj nema nikoga sem njih. Ovo nikad nije bilo ovako ni ovde, a mislim ni bilo gde u svetu. Nadam se da nikad više i neće biti. Toliko je njihova kampanja neprirodna da očekujem tačku na medijsku pljačku, zaključuje profesor Božović.

- Ne samo da je ovo najprljavija predizborna kampanja dosad, već je osnovna karakteristika da se čitava ta rabota kad je reč o opoziciji odvija u atmosferi otvorenog nasilja nad neistomišljenicima (pomenimo samo otmicu Ivana Stambolića, svakodnevna privođenja i batinanja Otporaša, privođenje novinara i pristalica opozicionih partija, čak i opozicionih lidera - Gorana Svilanovića), počinje svoj komentar na neviđeno prljavu predizbornu kampanju koju vode mediji pod kontrolom vlasti, a čiji smo svedoci ovih, Đura Vojnović, član Izvršnog odbora NUNS-a i urednik NUNS-ovog izdanja "Dosijea o represiji" čiji peti broj treba uskoro da izađe.

Kampanji nasilja bili su izloženi već mesecima pred izbore novinari nezavisnih medija jer ih je režim sasvim otvoreno svrstao u jedinstveni blok neprijatelja naroda i države i unutrašnje izdaje, smatra Vojnović. Ova kampanja praktično je mesecima bila pripremana u atmosferi progona, i delovanja represivnih zakona i mera, a ozvaničeni deo kampanje je samo završnica jednog perioda getoizacije koju su prošli i mediji i novinari.

Napali aktiviste

BEOGRAD - DOS za Vračar saopštio je sinoć da je obezbeđenje funkcionera SPS-a Dušanke Đogo napalo aktiviste DOS-a i oduzelo im propagandni materijal. U saopštenju DOS-a navodi se da su aktivisti napadnuti oko 16 časova, na uglu ulica Maksima Gorkog i Dubljanske, u blizini, kako navodi DOS, "vile Dušanke Đogo". Dodaje se da je obezbeđenje funkcionera SPS-a istrčalo iz vile, napalo aktiviste DOS-a i oduzelo im oko 8.000 letaka.

- Novinare ove godine još jedino nisu ubijali, sve drugo su prošli i doživeli, od privođenja, proterivanja, zabrane izveštavanja, do suđenja i robijanja. Na drugoj strani preko ključnih državnih medija (RTS, Politika, Borba), režim je jedino svih ovih meseci, pa i sada u kampanji, proizvodio i do savršenstva doveo govor mržnje i konačne podle naroda na patriote i izdajnike, zaključuje Đura Vojnović.

Darko Broćić, direktor istraživanja medija u agenciji Strateški marketing smatra da je ovogodišnja kampanja bila uobičajeno prljava, u nekim aspektima ipak prljavija nego ikad, što je, smatra on, očigledna posledica podela na političkoj sceni Srbije. Po prljavštini su prednjačili RTS, a zatim Politika i Tanjug, čije komentare po niskosti Broćić ne može da poredi ni sa jednim u prethodnim kampanjama.

- Atipično je, kaže Broćić, za ovu kampanju, da opozicija, a posebno DOS, nisu odgovarali na te prljavštine, naprotiv vodili su izrazito pozitivnu kampanju, ističući svoje vrednosti, a ne blateći protivnike. To je u osnovi svakog marketinga u svetu, ali očigledno ovde još ne važi. Pogledajte samo, dodaje Broćić, predizborne spotove JUL-a, koji su izrazito negativistički, a osnovna tema su napadi, posebno na gradsku vlast u Beogradu. U tom smislu mislim da je DOS izabrao dobru strategiju, što bi trebalo da na izborima da i dobar rezultat. Nasuprot tome, mislim da će se kampanja državnih medija pokazati kao kontraproduktivna, zaključuje Broćić.

U ovoj kampanji državni mediji rade isto što su radili i pred sve dosadašnje izbore - brane i hvale vlast a napadaju sve njene oponente, slaže se sa prethodnim mišljenjima Snježana Milivojević, medijska analitičarka. Samo što, dodaje ona, ovog puta sve je bilo mnogo radikalnije jer je i ulog veći - vladajuće partije su suočene sa padom popularnosti pa sve manje zavode i ubeđuju, čemu su im inače služili mediji, a sve više zastrašuju i prete. Na televiziji nije više sačuvan ni privid komunikacije - i zakonom obavezni termini za razgovor se ne poštuju, jer čak ni heroji odbrane ne mogu da se suoče sa javnom kritikom. Državni mediji su se sve vreme kampanje i obraćali najtvrđim pristalicama režima, ubeđujući ih da je vlast nepromenljiva i večna, Ali njima je ta poruka najmanje potrebna. Svima ostalima televizija je slala zlokobna upozorenja.

Međutim, ovoga puta demokratska opozicija je trezveno pokazala da je verbalne konfrontacije ne zanimaju i da visoko vrednuje javnu reč. Čak ni radikalni bukači nisu uspeli da obesmisle javni govor i svima je jasno da društvu predstoji velika odluka. Na izazov veličine svi kandidati i partije odgovarali su prema meri svoje demokratičnosti, kaže Snježana Milivojević.

Maja Vojinović


vesti po rubrikama

^politika

15:35h Rasprava predstavnika DOS-a i "Zajedno za Kragujevac"
15:40h Slobodan Milošević govorio na vojnom aerodromu u Beranama
15:50h Koalicija DAN o optužbama na račun DOS-a
16:00h Drecun pozvao VJ i MUP da brane izbornu volju
16:05h Lideri DOS-a apelovali na pripadnike vojske i policije: Poštujte izbornu volju građana
16:15h Ko je ovaj čovek: Slobodan Ivanović
16:20h Prognoza Instituta društvenih nauka: Koštunica, pa Milošević
16:30h Istraživanje agencije Stratedžik marketing: Sve manje apstinenata
16:45h Ambasador Vukićević o izborima na Kosmetu: Stranci gledaju svoja posla
16:50h Šef DSS za Kosmet Marko Jakšić o izborima na Kosovu
17:00h "Glas" na licu mesta: Jedan američki pogled na izbore u SRJ

17:10h

Nikolić pozvao birače da glasaju

17:20h Čanak ne veruje u miran odlazak Miloševića
17:30h

Vojislav Mihailović s novinarima uoči predizborne ćutnje

18:01h "Politika" nije prenela izjavu poglavara SPC
18:00h General Pavković obišao jedinice u Crnoj Gori
18:20h Ženska politička mreža: Žene su za veliko spremanje Srbije
18:45h Požarevac: "Otporan" nadimak na glasačkom listiću
19:00h Stručnjaci za medije i marketing: Nikad prljavija predizborna kampanja državnih medija
19:10h Centralni predizborni skup SPS-a i JUL-a na Novom Beogradu
   


     


FastCounter by LinkExchange