Kategorija članstva i pridodavanje "saradnika"
ili "prijatelja" nije karakteristično samo za Opus Dei.
Gotovo sva tajna i polutajna društva strukturna su na isti način.
Da li se kroz tu optiku može rešiti enigma Tita i Hebranga i njihovog
odnosa prema Rimokatoličkoj crkvi?
Naime, u dnevniku koga je vodio starešina rimokatoličkog samostana
u Vukovaru na strani 49, 10. aprila 1941. on je zapisao: "Kako
ništa ne znamo za p. Tita i fra Zakariju, to smo putem radija
dali uput da se jave u Vukovar, međutim, se fra Zakarije vratio
17. 4. živ i zdrav kući". Kao što je poznato "Zakarije"
je jedno od ilegalnih imena koje je koristio Andrija Hebrang u
partijskom radu. Ime Tita pominje se češće. Tito je za vreme rata
svoje "posete" samostanima u Bosni, ili svoju posetu
Vatikanu 1944. objašnjavao "znatiželjom i sklonošću prema
umetničkim delima". Da li se u te izjave može poverovati,
ako se imaju u vidu uslovi u kojima je živeo. Pitanje je isuviše
ozbiljno da bi se mogli izvoditi konačni zaključci na osnovu navedenog
zapisa. Potrebna su dalja pomna istraživanja da bi se utvrdilo
da li su Tito i Hebrang bili "prijatelji" neke od katoličkih
organizacija.
Članovi organizacije Opus Dei dužni su da posvete posebnu pažnju
licima koja ispoljavaju neprijateljski stav prema rimokatoličanstvu,
posebno prema ateistima kao "zabludelima sinovima i kćerima".
Njihovo "osvajanje", kako je to naglašeno u internim
pravilima, "mora biti izvedeno na jedan blag način uz hrišćansku
osećajnost".
Pojedini katolički pisci navode da prijem u članstvo ima ugovorni
karakter i da se zasniva na punoj autonomiji volje. Udruženje,
po ovim piscima, preuzima obavezu da kandidatima obezbedi obuku
i pomoć kako bi se religiozno formirali, a kandidati se, sa svoje
strane, obavezuju da će koncentrisati sve svoje snage "da
dostigne apsolutno posvećenje" sledeći duh Opus Dei i njegove
norme. Imajući u vidu postupak oko učlanjenja teško je prihvatiti
ovu tezu.
Postupak uključenja u članstvo ostvaruje se kroz tri etape: prva
"pripremna" otpočinje po odobrenju regionalnog predvodnika
Opus Dei-a, koji se naziva "superior". Kandidat se stavlja
na probni rad. Druga etapa traje 5 godina, u njoj se kandidat
uključuje u članstvo i preuzima obaveze na određeno vreme. Kroz
obe faze vrši se stroga indoktrinacija, ili kako kaže Karmen Tapia
"lomi se duša člana, dok se ne postigne zadovoljavajuće duhovno
stanje... Član postaje prost robot u rukama organizacije".
Ukoliko kandidat, po oceni superiora, postigne zadovoljavajuće
stanje "duha", podnosi molbu za konačan prijem u članstvo,
što podrazumeva preuzimanje doživotne obaveze služenja organizaciji.
U trećoj fazi ("Fidelitas") član ulazi u uski krug numerarija.
Za regrutovanje članova izgrađen je veoma precizan postupak.
Škole, studentski domovi, kulturni centri itd. koje finansira
ili samo pomaže Opus Dei najčešće su mesta gde se odabiru kandidati.
U novije vreme uključeni su i izbeglički logori. Regrutuju se,
po pravilu, mladi ljudi. Ustav ove organizacije zahteva da kandidat
koji se doživotno angažuje ne bude mlađi od 23 godine. U praksi
stanje je drugačije. Kako to navode bivši "numerariji"
regrutuju se čak i maloletna deca u pubertetu, potpuno nesvesna
i nespremna za ono na što se obavezuju. Štajgler navodi da je
njegov "superior", koji ga je uveo u članstvo, postao
član sa samo 14 godina. Karmen Tapia navodi da je otac Roberto
Salvat, savetnik Eskrive, insistirao da se regrutuju vrlo mlade
devojke i mladići, bez iskustva, posebno bez seksualnog iskustva.
Eskriva u svojim Maksimama (902-928) govori o članovima Opus Dei
kao "instrumentima koji stoje na raspolaganju Bogu"
i njemu su odgovorni.
Čin prijema u članstvo praćen je verskim ritualom, ali i ritualom
koji se susreće u nekim drugim tajnim svetovnim organizacijama.
Na primer, član koji je poslednji primljen u članstvo nosi crvenu
svetiljku koju simbolično predaje novom članu. Kandidat zatim
polaže zakletvu. Indoktrinacija se vrši postepeno, obazrivo, ili
kako to savetuje Eskriva "nežno". Pridobijanje kandidata
vrši se pozivanjem u domove organizacije, koji su danas rašireni
na svim kontinentima, kroz zajedničku molitvu, organizovanje raznih
priredaba na euharističkim skupovima itd. Zavisno od interesa
i uzrasta kandidata, organizuju se putovanja, izleti, učenje stranih
jezika, a u novije vreme i kursevi za ovladavanje kompjuterima.
Jednom rečju sve što može interesovati mlade ljude.
Pristupanje u članstvo obavijeno je najstrožom konspirativnošću,
o čemu se ne smeju obavestiti čak ni roditelji. Po učenju Eskrive
stupanje u članstvo predstavlja "intimni događaj između Boga
i pozvanoga", pa zato ne treba tražiti dozvolu ni od koga.
Svak radi po svojoj savesti, preuzimajući ličnu odgovornost. Sloboda
je, sledstveno tom učenju, shvaćena "kao posledica mudrosti",
kao stvar savesti kandidata koji učestvuje "u misiji crkve
i spasavanju svoje duše".