Skoro čitavu proteklu deceniju međunarodna zajednica
različitim političkim i ekonomskim sankcijama pokušava da kažnjava
aktuelni režim, a sasvim konkretno kažnjava Srbiju i ponajviše
njeno stanovništvo, sa neskrivenim ciljem da izoluje Miloševića,
stavi mu na dušu najveći deo krivice za krvavi raspad bivše Jugoslavije,
iznudi određene političke poteze na spoljnom, a rastanak od vlasti
na unutrašnjem planu. Sve od nabrojanog, izuzev poslednjeg, do
sada je i uspela.
Nogu su povukli u septembru 1991. KEBS koji je uveo embargo na
prodaju oružja Jugoslaviji i ministarski savet EZ koji uvodi ekonomske
sankcije protiv Srbije i Crne Gore. Pošto su oštra osuda Stejt
departmenta " srpske agresije u BiH" i pismo tadašnjeg
državnog sekretara Džejmsa Bejkera, slične sadržine a upućeno
Slobodanu Miloševiću, obišli svetsku političku kuhinju u aprilu
1992. delegacije 50 zemalja, učesnica KEBS-a, izuzev jugoslovenske,
prihvataju Deklaraciju u kojoj se " srpske neregularne snage
i JNA osuđuju kao izazivači kršenja nezavisnosti, teritorijalnog
integriteta i ljudskih prava u BiH".
Vladi Srbije je preporučeno da nastavak učešća u KEBS-u zavisi
od njenog poštovanja svih obaveza koje podrazumeva članstvo u
toj organizaciji.
|
 |
 |
 |
U Jugoslaviji uspelo
Od prvog svetskog rata SAD su 115 puta uvodile sankcije,
a UN osam puta u poslednjih sedam godina i to protiv
Iraka, Jugoslavije, Libije, Somalije , Ruande, Haitija...
Pri tome, Stjuart Ajzenštat, američki državni podsekretar
i glavni funkcioner u sporovima SAD oko sankcija sa
evropskim i drugim zemljama, priznaje da one nisu
uvek bile delotvorne, ali je kao uspešne naveo one
primenjene protiv Južne Afrike, Iraka, Libije i Jugoslavije.
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Prema bogatoj dokumentaciji Fonda za razvoj demokratije, tog
istog dana je na zasedanju Skupštine Srbije ministar inostranih
poslova Vladislav Jovanović izjavio da " ovo nije ultimatum
već saopštenje", predloživši da se o tom pitanju ne diskutuje,
jer smo mi najveći poštovaoci principa KEBS-a". Ni postavljeni
datum nije nikakav rok, već je on u ministrovoj interpretaciji
značio da će se tada konferencija KEBS-a ponovo vratiti pitanjima
jugoslovenske krize. Što se tiče povlačenja JNA iz BiH Jovanović
je rekao da to nije stvar koja se tiče Srbije, već je to pitanje
koje treba da reše JNA i BiH.
Uopšte, za domaću politiku tokom celog sankcijskog perioda bilo
je karakteristično ovakvo nipodaštavanje nedvosmislenih signala
iz sveta, što se uvek završavalo kao i u pomenutom slučaju: u
maju OEBS usvaja deklaraciju o BiH po kojoj se mogu preduzimati
akcije u vezi sa tamošnjom krizom i bez saglasnosti delegacije
Jugoslavije, iz Beograda se povlači 12 evropskih ambasadora, a
Vašington vraća kući Vorena Zimermana, da bi na kraju, na predlog
SAD, i KEBS suspendovao Jugoslaviju iz svog članstva.
Sve se okončava krajem maja 1992. Rezolucijom Saveta bezbednosti
757. kojom su uvedene sankcije Srbiji i Crnoj Gori i koja je predviđala
potpuni međunarodni ekonomski embargo prema nepriznatoj SRJ. Prema
dokumentaciji Fonda za razvoj demokratije, predložile su je Francuska,
Velika Britanija, SAD, Belgija, Maroko i Mađarska, izglasana je
uz podršku Rusije sa 13 naprama 0, a uz uzdržavanje Kine i Zimbambvea.
Istovremeno SAD je donela odluku o zamrzavanju svih sredstava
i imovine koju SRJ i RS poseduju u Americi. Već tada Džejms Bejker
u UN neuvijeno izjavljuje da " ukoliko budu iscrpljena sva
ekonomska sredstva za opamećivanje Srbije, može doći i do primene
vojne sile."
Ceo krug se zatvara samo dva meseca kasnije, kada je SB UN doneo
Rezoluciju koja se odnosi na nemogućnost SRJ za automatskim kontinuitetom
članstva SFRJ u svetskoj organizaciji. U skladu sa onim za šta
se, prema Biltenu Fonda za razvoj demokratije, još u aprilu 1992.
zalagao Bejker da je "jedino stvarno oružje protiv Miloševića
nepriznavanje preostale jugoslovenske države", tačku na "
I" u ovoj priči trebala je da stavi Milenijumska sednica
UN, na kojoj na sreću nije prošla američka inicijativa o izbacivanju
jugoslovenske misije sa Ist rivera.
Potpuno izopšteni Beograd na domaćoj sceni upregao se da "herojski
" digne glavu. Sankcije su proglašene izazovom za privredu,
koji je bio toliki da je u u 1992. pripremljena jedna od najvećih
svetskih hiperinflacija koja je nastupila već naredne godine.
Radnicima, od kojih se neki još uvek prinudno odmaraju, obećano
je da zbog sankcija neće izgubiti posao, mada do švedskog standarda
( koji im je uprkos svega lično obećao predsednik Milošević) nisu
stigli. Dinar se bezuspešno oporavljao kroz Avramovićev program
da bi danas na ulici vredeo svega četiri pfeniga, preduzeća su
materijalno iscrpljena i tehnološki zaostala i izgubivši partnere
iz razvijenih zemalja sada ih traže po Rusiji, Kini i drugim zemljama
- stradalnicama od iste neprijateljske svetske politike. Prodat
je" Telekom", a pare brzometno potrošene, društveni
i lični standard sa kraja prošle decenije nedostižni su san, a
posle prošlogodišnjeg bombardovanja na snazi je obnova zemlje
sopstvenim snagama....
Uz dobru medijsku i političku obradu NATO u septembru 1995. počinje
šesnaestodnevno bombardovanje RS, nakon kojeg Robert E Hanter,
američki ambasador u Alijansi izjavljuje da bi se" bez toga
nastavila tragedija jugoslovenskih naroda, a u toj tragediji ne
bi bili samo oni izgubljeni, nego bi bio izgubljen i NATO."
Sledi Dejton, gde je utvrđen i parafiran sporazum o rešavanju
problema u BiH. Posle njega na kratko je izgledalo da se otopljava
sankcijski obruč prema SRJ - u decembru EU suspenduje sankcije
prema Jugoslaviji, ali SAD zadržavaju spoljni zid sankcija, i
dalje ne priznaju SRJ i zadržavaju samo otpravnika poslova u Beogradu.
Početkom novembra 1996. usvojena je Rezolucija SB UN 1074. o ukidanju
sankcija protiv SRJ i njom je ukidanje svih sankcija uslovljeno
obavezom Srbije i Crne gore da učine napredak na Kosovu, da sarađuju
sa Haškim sudom i da reše pitanja državnog nasleđa sa dugim eks-
ju republikama.
Na sceni je, međutim, novo pomračenje, kroz zagrevanje kosovskog
pitanja. Još u decembru 1997., prema podacima Fonda za razvoj
demokratije, američki Kongres usvaja Zakon koji se odnosi na Srbiju
i Crnu Goru, odnosno zabranjuje kontakte sa njima dok Kosovo ne
ostvari odvojen identitet, dok narod Kosova ne bude dobio pravo
da upravlja samim sobom, uz zalaganje da se ostvari međunarodni
protektorat, dozvoli povratak međunarodnih posmatrača... U igri
su naravno i mediji, sa pričama o stradanjima Albanaca, da bi
u aprilu 1998. Kontakt grupa u Rimu uvela nove sankcije Jugoslaviji,
zamrznuvši njenu imovinu u inostranstvu. Mesec dana kasnije Kontakt
grupa u Londonu stavlja i definitivni pečat na takvu odluku, zamrzavanjem
sredstava vlade SRJ i Srbije u inostranstvu, uz zabranu investiranja
u Jugoslaviju.
Već tada NATO maše ratom i preti bombardovanjem, kao prethodnom
logističkom podrškom za novi američki, tzv. Hilov plan za Kosovo,
sa kojim ono praktično postaje država u državi. Do bombardovanja
je i došlo, baš onako kako je u februaru 1999. uoči propalih pregovora
u Rambujeu, najavila američki državni sekretar Madlen Olbrajt:
" Ako se postigne sporazum biće razmeštene i snage za njegovu
primenu. Ako pregovori propadnu zbog toga što bi Srbi rekli ne,
onda ćemo ih bombardovati, a ako Albanci odbiju da se saglase
mi više nećemo moći da ih pomažemo i preseći ćemo im svaku pomoć
koju dobijaju spolja."
O tome kako su nam na glavu padale bombe sećanja su sveža, baš
kao i pobednička retorika vlasti vezana za Kosovo i optužbe da
je tim ratom" protiv 19 najmoćnijih zemalja sveta" izgubljeno
mnogo više nego što je dobijeno. Ono što je zasigurno dobijeno
to su srpske izbeglice, Kfor na Kosovu i neuspela međunarodna
misija, što može postati novi izgovor za korak dalje.
Bez obzira šta je jugoslovenska diplomatija radila na spoljnom
planu, činjenica je da je na unutrašnjem režim i političke i ekonomske
sankcije svo vreme koristio kao dobar izgovor za sve svoje promašene
poteze, za stvaranje masovnog osećaja ugroženosti i svetske zavere
prema Srbima, ograđivanje zemlje unutrašnjim zidom još većim od
spoljnog, ekonomsko propadanje i korupciju, proizvođenje kriznih
situacija u zemlji, uništavanje političkog pluralizma i progon
neistomišljenika - rečju za održavanje na vlasti. Koristi ih na
isti način i pred predstojeće izbore, čiji je glavni slogan borba
patriota protiv hegemonije Zapada , potpomognutog izdajnicima
i pomagačima NATO agresora. Doduše mnogi potezi međunarodne zajednice,
pre svega američke politike, kako kaže Predrag Simić, savetnik
Vuka Draškovića zaista potvrđuju tezu da je hladni rat završen
svuda u Evropi sem u ovoj zemlji, pri čemu je raspad Jugoslavije
tretiran skoro kao "kolateralna šteta". I pored toga
ostaje činjenica da srpska opozicija nije uspela da iskoristi
sankcije kao svoj adut u političkoj borbi protiv režima, čak ni
u uslovima kada veći deo evropskih zemalja počinje da sumnja u
efekte izolacionističke politike prema SRJ.
Zimus u Berlinu zahvaljujući ujedinjenom nastupu opozicije suspendovane
su sankcije na avio saobraćaj. U džepu je bilo i iz njega je ispalo
ukidanje naftnog embarga, zbog toga što je opozicija ustuknula
pred napadima režima najavljenim na četvrtom kongresu SPS-a, procenjuje
Simić.
Međunarodna donatorska konferencija za Jugoslaviju, za koju se
zalagao jedan deo opozicije, nije održana, a projekti poput onog"
Energija za demokratiju" doneli su na lokalnom nivou tek
nagoveštaj o tome šta bi značilo pomirenje sa svetom. Sve u svemu,
na predstojeće izbore vlast izlazi sa neokrnjenim adutom da su
sankcije dokaz da upravo ona Srbiju brani od belosvetskih agresora,
a neujedinjena opozicija bez suprotnog aduta kakav bi bila njihova
postepena suspenzija.
Bojana Jager