Zvuči gotovo neverovatno da je Sv. stolica dočekala
Oktobarsku revoluciju i boljševički sistem u Rusiji kao svoju
novu šansu. Još u prvim danima revolucije Vatikan je uspostavio
tajne veze s Lenjinom, za koga je religija bila pragmatički faktor.
Uz njegovu saglasnost u Rusiju je ušlo na stotine misionara. Papa
Pije Hú je tim povodom izjavio da se mora "pozabaviti s đavolom".
Militantni ateizam nije bio prepreka za saradnju, jer je kroz
revoluciju rušen glavni neprijatelj rimokatolicizma - pravoslavlje.
Pismeni sporazum između Sv. stolice i SSSR zaključen je 12. marta
1922. značio je "de facto" priznanje boljševičke vlade.
Dan pre potpisivanja ovog sporazuma sovjetska vlada pružila je
Vatikanu niz koncesija jednostranim aktom.
Tajnim
memorandumom oformljen je finansijski konzorcijum, koji je realizovao
preko "Nemačke istočne banke - A. G." u Berlinu. Krajem
marta 1922. Rimska kurija obezbedila je 1.500.000 lira pomoći
SSSR, a u katolička američka organizacija "ARA" dodatno
milion dolara. Misionari jezuitskog reda organizovali su u Moskvi
kuhinje i dnevno delili 40.000 toplih obroka. Na ulazima su stajale
velike table sa natpisom: Papa ruskom narodu.
Početkom 1922. Vatikan je uputio pismo Društvu naroda, zahtevajući
da se stanovništvu pruži pomoć a već septembra 1924. u Rusiju
je stigla nova grupa misionara. Po zabeleškama sestre Lava Trockog,
objavljenim nakon smrti Lenjina 1924, Lenjin se opredelio za uspostavljanje
diplomatskih odnosa sa Vatikanom, ali ga je u tome sprečila smrt.
U odnosu na religiju, Lenjinov period ostaće zabeležen kao najapsurdnija
pojava. Na hiljade pravoslavnih sveštenika je ubijeno, na stotine
crkava uništeno, a istovremeno date su posebne beneficije Rimokatoličkoj
crkvi. Svoj religiozni misionarski rad, u stvari prozelitski,
Vatikan je prikrivao humanitarnom akcijom.
Te veze dveju politički i ideološki suprotstavljenih strana trajale
su do 8. aprila 1929, kada je na inicijativu Staljina usvojen
zakon kojim je zabranjeno udruživanje vernika i rad verskih organizacija.
Vatikan je bio prinuđen da povuče svoje misionare iz SSSR-a, ali
ni tada nije digao ruke od njega. U Rimu je 1929. osnovan institut
"Russicum" sa zadatkom da obrazuje sveštenike za "specifične"
misije u SSSR-u i da ih uputi tamo kada za to dođe vreme. Dolaskom
Gorbačova na vlast misionari iz "Russicuma" krenuli
su u akciju.
Sekularizacija politike koja je otpočela Francuskom revolucijom,
a dostigla vrhunac Oktobarskom, nesumnjivo predstavlja najdublji
strukturalni i ideološki proces u istoriji. U tom procesu papa
je izgubio svojstvo vrhovnog autoriteta, ali je uspeo da zadrži
mesto jednog od učesnika u velikoj političkoj bitki HH veka. Suočena
sa novim geopolitičkim okruženjem Sv. stolica je bila prinuđena
da iz temelja menja strategiju. Kreator nove politike bio je papa
Pije Hú. Prema zamislima pape u novim uslovima oslonac obnove
katoličke države ne treba tražiti u državama nego u katoličkim
masama.
Na inicijativu Pija Hú u zapadnoevropskim državama došlo je do
stvaranja političih, hrišćansko demokratskih stranaka, koje postaju
nov kanal za infiltraciju Vatikana u politički život pojedinih
država. Nešto kasnije, takođe na inicijativu Pija Hú, doći će
do formiranja katoličkog pokreta na najširoj osnovi koji deluje
i danas. Sv. stolica ušla je u pregovore sa nizom zemalja u cilju
regulisanja svog položaja putem konkordata, zastupajući tezu da
nije jedna "svetovna vlada ne može imati bilo kakvu ingerenciju
u crkvenim stvarima".
Diplomatska aktivnost Vatikana bila je koncentrisana na poraženim
državama kojima je papa ponudio svoje usluge. Tako će se Austrija,
Nemačka, Italija i Mađarska naći u prvom planu, a zatim katoličke
nacije koje su ušle u sastav novih država: hrvatska, slovenačka
i slovačka. Sa Kraljevinom Srba, Hrvata i Slovenaca zvanični pregovori
otpočeli su 1925. godine ali je ishod bio tragičan. Prvi nacrt
konkordata žestoko je napao vođa hrvatske opozicije u Narodnoj
skupštini Stjepan Radić, uz obrazloženje da "ne odgovora
interesima hrvatskog naroda". Usledila je organizovana kampanja
protiv Beograda, napad na jugoslovensku organizaciju "Sokol".
Pregovori su prekinuti; obnovljeni su na inicijativu kralja Aleksandra
1933.
Okončani su posle ubistva kralja; tekst konkordata potpisan je
25. jula 1935, a 5. novembra 1936. dostavljen je na ratifikaciju
Narodnoj skupštini. Međutim, Sv. arhijerejski sabor Srpske pravoslavne
crkve izjasnio se protiv nacrta, uz obrazloženje da narušava ravnopravnost
crkava, da Rimokatoličkoj crkvi priznaje privilegovan status,
kakav imaju samo državne religije. Do ratifikacije Konkordata
nije došlo. Odnosi Vatikana i Beograda su se zaoštrili, a zatim
su preneti i na nacionalni teren što je imalo fatalne posledice
po srpsko stanovništvo u Hrvatskoj 1941. U međuvremenu, iznenada,
pod misterioznim okolnostima, umro je patrijarh srpski gospodin
Varnava.
Dr Smilja Avramov